nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

Hoe vul ik de Yoast plugin op mijn website in?

Wie SEO zegt, zegt Yoast. Yoast is een plug-in voor WordPress (het CMS waarmee wij onze websites bouwen) die je kan helpen bij het optimaliseren van je website. De plug-in analyseert en beoordeelt je teksten en adviseert je over mogelijke verbeteringen. Je vindt het Yoast-blok op elke pagina en in elk bericht in het CMS. Onderaan het blok vind je de analyse.

De Yoast SEO plug-in werkt heel eenvoudig met een zogenaamd ‘verkeerslicht’: je pagina of bericht scoort groen, oranje of rood. Zo kun je snel zien welke teksten nog wat verbetering kunnen gebruiken (en dus ‘op oranje staan’) en welke zaken écht nog meer aandacht nodig hebben (en ‘op rood’ staan). Door je teksten aan te passen op basis van de gegeven adviezen, kun je je teksten ‘op groen’ krijgen.

Dat kun je eenvoudig zelf doen. In deze handleiding leggen we het gebruik van de Yoast-plug-in uit aan de hand van een bericht, maar het werkt hetzelfde op een pagina.

We gaan ervan uit dat je al bent ingelogd in de beheeromgeving van je website. Je leest in deze handleiding hoe je dat doet. Je komt binnen op het Dashboard.

1. Nieuw bericht aanmaken

Ga naar berichten en klik op nieuw bericht. Wil je meer weten over hoe werkt, lees dan onze handleidingen over het maken van een nieuw blog of nieuwsbericht of een nieuwe pagina.

2. Je tekst is klaar

Als je tekst helemaal klaar is, zie je rechtsboven naast je tekst, hoe deze op dit moment scoort. Zoals gezegd werkt het als een soort stoplicht.

  • Groen = Prima
  • Oranje = OK
  • Rood = Heeft verbetering nodig
  • Grijs = Niet beschikbaar

 

3. SEO: Niet beschikbaar

Als je net een bericht of pagina hebt gemaakt en alleen nog maar de tekst hebt geschreven, zie je dat de SEO nog ‘op grijs staat’ (niet beschikbaar). Dit komt doordat je op dit moment nog niets met de SEO hebt gedaan. In de volgende stappen gaan we daarmee aan de slag.

4. Aan de slag met de SEO

Scrol wat verder naar beneden. Onder de zojuist geschreven tekst, vind je het blok Yoast SEO .

5. Vul je focus zoekwoord in

Onder de leesbaarheid analyse staat een kopje ‘Focus keyphrase’, dat is het zoekwoord – of de combinatie van zoekwoorden – waarop je wilt focussen. Dit kun je hier zelf invullen: klik op het zwarte pijltje aan de rechterkant. Er verschijnt een veld waarin je het focus zoekwoord kunt invullen.

Wil je meer lezen over hoe je het beste je zoekwoorden kunt kiezen? Lees dan ons blog ‘Kom ik dan ook boven in Google’?

6. De analyse van Yoast

Zodra je jouw zoekwoord(en) hebt ingevuld, gaat Yoast jouw tekst analyseren op basis daarvan. Let op: het is dus niet zo dat Yoast er nu voor gaat zorgen dat je op deze zoekwoorden wordt gevonden. De plug-in checkt alleen of jouw tekst goed is voor het zoekwoord dat je hebt gekozen.

Je ziet dat ook hier met het stoplicht principe gewerkt wordt: de kleuren geven aan of je tekst al goed (genoeg) is.

7. De adviezen van Yoast

Meestal zul je niet in één groen stoplicht te zien krijgen. Dat betekent dat er nog werk aan de winkel is: je kunt je tekst nog verder optimaliseren. Gelukkig geeft Yoast ook aan welke aanpassingen er nodig zijn om de SEO te verbeteren.

8. De snippetvoorvertoning aanpassen

Naast de tekst die je hebt geschreven, zijn er nog twee velden die erg belangrijk zijn voor de SEO: de SEO-titel (page title) en de meta-omschrijving (meta description). Dat zijn de teksten die Google laat zien als jouw pagina in de zoekresultaten wordt getoond.

Deze velden kun je invullen via de Yoast plugin, onder het kopje met de titel ‘Snippetvoorvertoning’. Klik hier weer op het pijltje aan de rechterkant, waardoor het venster uitklapt. De gekleurde lijnen onder de invulbalken laten zien of je tekst de juiste lengte heeft. Groen betekent wederom dat je het goed hebt gedaan.

9. Hoe zit het met de leesbaarheid van je tekst?

Wil je echt goed en grondig met de SEO van je berichten en pagina’s aan de slag? Dan is ook de leesbaarheid van je teksten van belang. Google geeft namelijk voorrang aan teksten die goed geschreven zijn en daardoor makkelijker lezen. Ook dit kan de plugin van Yoast voor je controleren.

Let op: deze functionaliteit is niet standaard zichtbaar in jouw website van Nowweb.nl. Omdat dit vooral door SEO-gevorderden wordt gebruikt, willen we beginners er niet mee in de war brengen. Wil je de leesbaarheidscheck van Yoast ook gebruiken? Stuur ons dan even een mailtje!

10. De leesbaarheidsanalyse van Yoast

In het Yoast SEO-blok vind je tussen ‘snippetvoorvertoning’ en de ‘focus keyphrase’ de leesbaarheidsanalyse. Klik weer op het zwarte pijltje aan de rechterkant om deze uit te klappen.

 

11. Aan de slag met de analyse-resultaten

Je ziet nu de analyse-resultaten van Yoast. Ook hier wordt weer met de stoplichtkleuren gewerkt en een aantal tips gegeven en opmerkingen gemaakt om de leesbaarheid te verbeteren. De bedoeling is uiteraard dat je ook de leesbaarheid van je tekst ‘op groen’ krijgt.

12. Gebruik de extra uitleg

Mocht je er niet uitkomen, dan kun je op de blauwe linkjes klikken. Er verschijnt in een nieuw tabblad meer uitleg (op de website van Yoast).

13. Missie geslaagd

Als je nu alle invul schermen dichtklapt, zie je dat zowel het stoplicht als de smileys groen zijn. Ook in het veld naast je tekst zijn beide vinkjes groen. Dit betekent dat je tekst of je pagina klaar is voor publicatie.

Tot slot, het is natuurlijk de bedoeling dat je dit niet alleen voor één pagina (bijvoorbeeld de homepage) doet, maar voor alle pagina’s in je website die je belangrijk vindt!