Drie schrijftips voor vlotte teksten (zakelijk hóeft niet saai te zijn)
Een toffe case om je laatste werk in de spotlights te zetten, een brochure met al je services op een rij of een strakke mail om die klus binnen te halen: eigenlijk is alles wat je als ondernemer schrijft commercieel. Je wilt tenslotte iets verkopen. We geven je drie handige tips van copywriters, waar je communicatie gegarandeerd van opknapt.
1. Maak het persoonlijk (dus schrijf zoals je praat)
Mensen zijn dol op mensen. Tuurlijk: als ze jouw bedrijf inschakelen, kiezen ze voor de producten of skills die je in huis hebt. Maar uiteindelijk willen je klanten zakendoen met iemand, en niet met iets. Daarom is het slim om zo persoonlijk mogelijk te klinken, ook als je schrijft.
Via welk kanaal dan ook: praat mét je lezers, niet tegen ze. Door ze in je tekst direct aan te spreken, gepaste grapjes te maken en voorbeelden te geven die ze herkennen. Zo creëer je het gevoel dat ze constant met je in gesprek zijn. (En vergroot je de kans op een reactie; een dialoog kun je niet in je eentje voeren!)
Wemelt het op je website van de u’s, maar tutoyeer je er aan de telefoon op los? Dan gaat er iets mis. Zorg in je teksten voor een herkenbare ‘stem’, door te schrijven zoals je praat. Tijdens een call met een leuke klant bijvoorbeeld. Verzorgde spreektaal. Vlot en professioneel. Gewoon, zoals je bent.
2. Zet het belangrijkste bovenaan (dit is dus blijkbaar niet de belangrijkste tip)
Stel, je lezer kan maar één ding onthouden. Wat moet dat zijn? Probeer deze vraag te beantwoorden voordat je aan je blog, flyer of whitepaper begint. Het slechte nieuws is namelijk: je lezers houden helemaal niet van lezen. Is niet snel genoeg duidelijk waar je verhaal over gaat? Dan staan er waarschijnlijk genoeg andere stukken content te springen om de aandacht van je doelgroep.
Hou daarom altijd rekening met afhakers. Hoe? Door af te trappen met het belangrijkste, dan weet je zeker dat ze dát in ieder geval hebben gelezen. Maak de titel van je werk bijvoorbeeld niet te cryptisch, maar geef mensen de gelegenheid om in één oogopslag te bepalen: dit is voor mij bedoeld. Probeer hoofd- en bijzaken te scheiden, en prop niet te veel boodschappen in je tekst. Met andere woorden: maak het je luie lezers makkelijk.
3. Hou de aandacht van je lezers vast (daar zijn gelukkig slimme trucjes voor)
Het is gelukt: je hebt die (potentiële) klant je tekst in getrokken! Nu is het zaak hem daar te houden. Hoe lekkerder je verhaal leest, hoe soepeler hij de eindstreep haalt. Actief schrijven is de oplossing:
- Zorg voor een prettig ritme door korte en lange zinnen af te wisselen. Zoiets als dit, zeg maar.
- Vermijd lijdende vormen. Dus zeg niet ‘je wordt gebeld’, maar ‘we bellen je’. Dat leeft meer.
- Let op woordherhalingen, die halen de spanning eruit. Gebruik synoniemen of verwijs.
- Kijk of het korter kan en wees kritisch. ‘Adviseren’ betekent hetzelfde als ‘advies geven’.
Hoe ingewikkeld of uitgebreid je zakelijke boodschap ook is: je kunt je verhaal altijd zo opschrijven dat je lezers het moeiteloos begrijpen. En er nog een beetje lol aan beleven ook.
Soms kun je het niet alleen
Liever schrijfhulp van een professional? De copywriters uit Amsterdam van Tekstwerf nemen je bestaande tekst graag onder handen. Of ze schrijven een compleet nieuw verhaal, op basis van jouw instructies. Frisse, effectieve teksten, die perfect passen bij je bedrijf.
Bel ons gerust, dan weet je meteen hoe we schrijven: 020 – 531 42 33.