Wat is een huisstijl?
Hoe heb je jouw huis ingericht? Passen jouw meubels bij het behang? En heb je gekozen voor accessoires en prenten aan de muur die je gordijnen accentueren? Loopt de stijl van je huiskamer door het hele huis, of heeft iedere kamer een eigen thema of kleur? Als je er helemaal tot in de puntjes over hebt nagedacht, dan kan je dit vergelijken met de huisstijl van een bedrijf. Het is namelijk de manier waarop een bedrijf ervoor kiest om zich aan de buitenwereld te presenteren. Het is de visuele identiteit waarover bewust en uitgebreid is nagedacht. Hieronder vallen bijvoorbeeld de naam van het bedrijf, het logo, de kleuren, typografie en fotografiestijl. Vaak leggen bedrijven dit uitgebreid vast in een huisstijlhandboek: als iedereen zich consistent aan deze regels houdt, helpt dit om herkenbaarheid te creëren. Je hoeft maar naar het logo van Facebook of Pinterest te kijken om te weten dat het om deze bedrijven gaat. Maar ook als men het heeft over ‘’dat bedrijf dat altijd de naam op de bekers van zijn klanten schrijft’’, dan weten de meesten dat het hier om Starbucks gaat. En dat is nu een herkenbare huisstijl.
Gratis Demo-website!
Benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Probeer ’t gewoon – helemaal gratis en hartstikke vrijblijvend. We maken graag een Gratis Demo-website voor je.
Nu aanvragen!
Hoe creëer je een huisstijl?
Niet iedereen staat er bij stil hoe belangrijk een huisstijl is. Vooral niet in het begin bij het opzetten van een bedrijf. Toch is het belangrijk om hier direct al goed over na te denken: als startende ondernemer wil je niet al te grote veranderingen meer maken aan je huisstijl omdat die toch niet zo goed bij jouw bedrijf past. Maar hoe begin je hier nu mee?
-
Denk goed na over jouw bedrijfsnaam
Probeer je bedrijfsnaam niet te ingewikkeld te maken. Kies voor een naam die je klant gemakkelijk kan spellen en niet snel zal vergeten. Hiernaast kan je ervoor kiezen om je beroep in de naam voor te laten komen. Zo weet iedereen waar je voor staat en is jouw bedrijf direct goed vindbaar op het internet. Als je een naam hebt gekozen, dan heb je nog een belangrijke stap die je moet volgen: controleer bij de Kamer van Koophandel en de Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom of jouw bedrijfsnaam is toegestaan.
-
Visualiseer de identiteit van jouw bedrijf
Wat we hiermee bedoelen is dat je eerst moet kijken naar wat je wilt dat jouw bedrijf uitstraalt. Welke indruk wil je dat de buitenwereld van je krijgt? Als je een jong en hip bedrijf opzet, dan wil je ook dat jouw bedrijf een vlotte uitstraling krijgt. Je kunt dan denken aan felle kleuren en een creatief logo. Begin je een beveiligingsbedrijf, dan is een betrouwbare indruk belangrijk. Je zult dan waarschijnlijk sneller denken aan een rustig logo waar misschien de kleur blauw in verwerkt is. Blauw roept namelijk gevoelens van veiligheid en vertrouwen op. Denk er dus goed over na welke boodschap jij jouw potentiële klanten wilt geven.
-
Laat je huisstijl terugkomen in je logo
Het eerste wat de klant ziet is jouw bedrijfslogo. Zorg er daarom voor dat je altijd hetzelfde logo gebruikt: op je website, briefpapier, visitekaartjes, presentaties en in de handtekening van je e-mails. Als je bedrijfsauto’s hebt, dan kan je het logo ook groot op de zijkant of achterkant laten drukken. Een logo wil je niet na verloop van tijd moeten veranderen. Zorg er daarom voor dat het tijdloos is. Je kunt een bedrijfslogo onderscheiden in twee soorten:
Een woordlogo
Als startende ondernemer moet je hiermee beginnen. Jouw bedrijf is namelijk lang niet herkenbaar genoeg om alleen met een beeldlogo te volstaan. Voor het logo moet je niet alleen kijken naar de kleuren die je gebruikt, maar ook het lettertype. Vergelijk de logo’s van Coca-Cola en Microsoft maar eens. Waar Microsoft kiest voor strakke letters, zwiert het er bij Coca-Cola op los. Beide bedrijven hebben een van de meest herkenbare logo’s, dus je kunt best een beetje experimenteren. Zolang je maar een logo kiest die helemaal bij jouw bedrijf past.
Een beeldlogo
Zoals al gezegd zal je hier niet mee beginnen. Alleen ijzersterke merken komen hiermee weg. Denk maar eens aan Volkswagen (VW), Shell, Albert Heijn en de NS.
Jouw huisstijl gratis geïntegreerd bij Nowweb.nl
Yes! Je hebt goed nagedacht over de identiteit van je bedrijf en hieruit is een leuke bedrijfsnaam en mooi logo uitgekomen. We zijn er klaar voor. Nee, toch nog niet. Dit was nog maar het begin. Nu moet je gaan denken over het font dat je gebruikt voor je communicatie naar klanten, hoe de PowerPoint pagina’s voor je bedrijf er uitzien, welke toon je gebruikt (u/jij, geachte/beste klant) en zelfs hoe de handtekening van je e-mails eruit komt te zien. En dan hebben we het eigenlijk nog niet eens gehad over de tinten blauw, geel of paars die het beste bij jouw bedrijf passen. Je snapt het wel: de huisstijl kan je zo veel uitbreiden als je zelf wilt. Bij Nowweb.nl helpen we je graag om in ieder geval de belangrijkste aspecten op z’n plek te hebben zodat je als startende ondernemer een uitstekende start hebt.