nowweb.nl

Kom ik dan ook boven in Google?

‘Ik wil dan ook graag boven in Google komen met mijn website! Doen jullie dat ook?’ Het is zonder twijfel de meest gestelde vraag door nieuwe klanten. Iedere keer zou ik graag volmondig ‘ja’ zeggen, maar ik ben ook graag eerlijk tegen klanten. En het eerlijke antwoord is: ‘dat ligt eraan’.

Ja, we zorgen er ook voor dat de SEO-teksten (lees nog even door voor meer uitleg) voor jouw website overal netjes staan. Maar of je daarmee ook goed gevonden wordt door Google, hangt af van je zoekwoord(en) en de concurrentie daarop. En van de teksten op je website.

Hoe werkt Google?

Je moet het zo zien: er zijn heel veel websites, met heel veel teksten, over elk onderwerp dat je maar kunt bedenken. Ook over het onderwerp van jouw website. Google zet de pagina’s bovenaan waarvan het ‘denkt’ (lees: berekent) dat die het beste antwoord geven op de zoekvraag. In die berekening worden allerlei variabelen meegenomen, natuurlijk of de zoekwoorden in de tekst op de pagina staan, maar bijvoorbeeld ook hoe populair die pagina is.

Natuurlijk wil jij graag bovenaan de zoekresultaten komen met jouw website, maar je bent niet de enige.

Denk niet te groot

Oké, een concreet voorbeeld! Stel je hebt een wijnhandel in Nieuw-Vennep. Wil je worden gevonden op het zoekwoord ‘wijn’, dan is mijn eerlijke reactie: ‘Vergeet het maar’. Alle slijterijen, wijnwinkels, wijnwebshops én wijnkenners in heel Nederland willen hetzelfde. Dat is een verloren strijd. Als kleine, lokale speler ga je het niet winnen van de grote ketens (met heel veel marketingbudget) en de wijnblogs (met heel veel relevante content).

Kortom: focus! Je hoort het niet vaak als ondernemer, maar nu toch: denk kleiner. Ga op zoek naar (een combinatie van) zoekwoorden waarop je wel de concurrentie aankunt. Terug naar het voorbeeld: wat dacht je van ‘wijncursus’ of ‘Duitse wijnen’? Wordt al beter, maar in dit geval (wijn is een populair onderwerp) zul je nog steeds veel concurrentie tegenkomen. Nog kleiner zoeken dus. Wil je bijvoorbeeld echt wijn aan heel Nederland verkopen vanuit Nieuw-Vennep? Waarschijnlijk niet. Focus je dan op bijvoorbeeld ‘wijn Nieuw-Vennep’ of ‘wijn Haarlemmermeer’. Daarop zul je aanzienlijk meer kans maken om op de eerste pagina van Google te worden getoond.

SEO of zoekmachineoptimalisatie

Ik schrijf hierboven bewust ‘op de eerste pagina’ en niet ‘bovenaan’ Google, want met de juiste zoekwoorden alleen ben je er nog niet. Nu moet je je website er nog voor gaan optimaliseren. Dat doe je door de zoekwoorden op de juiste manier en op de juiste plek in de teksten website te gebruiken én in de code van je website. Wil je dat écht héél goed doen, dan heb je nog wat huiswerk in te halen (als je die kennis al had, dan was je dit blog nu niet aan het lezen), want het algoritme van Google checkt jouw site op meer dan honderd punten. Of je huurt er natuurlijk een expert of een bureau voor in, maar houd dan rekening met pittige uurtarieven (€75 tot €125). Of dat nodig is en het geld en/of de moeite waard is, kun jij als ondernemer alleen zelf bepalen: wat voor business heb je, wil je landelijk of lokaal verkopen, wat zijn je omzetdoelen, wat is je marketingbudget, enzovoort?

Het loont hoe dan ook om in elk geval de basis-SEO goed in te richten in je website. En dat is gelukkig goed (zelf) te doen (met een beetje hulp van ons).

Technische SEO

Om te beginnen moet er ‘technisch’ (dus in de code van je website) van alles worden geregeld. Omdat je dat (hoop ik) toch niet allemaal zelf wilt gaan doen, ga ik daar niet verder op in. Heb je een website bij nowweb.nl? Dan zorgen zijn natuurlijk dat ook de technische SEO van je website goed geregeld is.

Zoekwoorden

Dit kun je wel eenvoudig zelf doen: zorg voor elke pagina van je website dat de zoekwoorden waarop je die pagina wilt focussen op een aantal strategische plekken zijn verwerkt.

  • de title tag
  • de meta description
  • de url
  • het zgn. kruimelpad
  • de kop (h1)
  • de tussenkoppen (h2 en h3)
  • de eerste alinea van de tekst
  • vetgedrukte tekst
  • de titel, alt-tekst en omschrijving van de afbeelding(en)

De keyword tag wordt overigens al jaren niet meer gebruikt door Google.

Met een SEO-plugin in het CMS (content management systeem, zoals WordPress) van je website wordt dit een stuk makkelijker. De websites van nowweb.nl zijn standaard voorzien van de Yoast-plugin. Die geeft met stoplichtkleuren aan of je het goed hebt gedaan: schrijf, schuif en puzzel door tot je groen licht hebt.

Schrijven, schrijven, schrijven

Als je dit kunstje eenmaal in de vingers hebt, kun je los. Maak content! Veel content! Let wel, je blogs of nieuwsberichten moeten wel ergens over gaan. Dus zorg dat je ook echt wat te melden hebt. Schrijf blogs waarvan je denkt dat je doelgroep die graag leest, probeer écht relevant te zijn. En verwerk daar de zoekwoorden in waarop je gevonden wilt worden. Probeer elk blog en elke pagina minstens 400 a 500 woorden te schrijven (de meningen zijn verdeeld over wat het beste is), maar schrijf geen onzin: niet te omslachtig, geen herhaling. Dan liever korter.

Nog 4x ook doen:

  • Schrijf geen content van andere website over, ook niet een beetje. Google heeft dat feilloos door en beloont alleen de originele content.
  • Focus je niet steeds op dezelfde zoekwoorden, maar telkens op andere combinaties (anders concurreer je met jezelf).
  • Link gerust naar andere (grote bekende) website, zoals Wikipedia. Dat vindt Google waardevol.
  • Link ook naar andere blogs en pagina’s binnen je eigen website. Vinden ze ook tof bij Google.

SEO voor gevorderden

Nog steeds niet tevreden? Natuurlijk is er nog (veel) meer wat je kunt doen. Ik beschrijf in dit blog alleen de basis – en dan nog eens heel beknopt ook. Maar bereid je dan voor op een paar avonden (zo niet weken) aan zelfstudie. Een paar handige tips:

Heb je een specifieke vraag: (bijna) alles is te googlen. Typ je vraag in en je vindt iemand die erover heeft geschreven.

Boven in Google of bovenaan Google?

Tot slot, is het je trouwens opgevallen dat er een taalfout in dit artikel staat? In de kop nog wel. Het zou namelijk moeten zijn: ‘… bovenin Google’ (zie Taaladvies.net voor uitleg) en eigenlijk zou ‘bovenaan’ hier beter zijn (want je link staat bovenaan een lijst met zoekresultaten). Maar waarom laat ik – met opzet – een taalfout(je) laten staan? Vanwege de SEO dus. Kijk maar eens naar dit lijstje met het aantal zoekopdrachten per zoekwoordcombinatie:

  • bovenaan Google: 2 miljoen
  • boven aan Google: bijna 26 miljoen
  • bovenin Google: iets meer dan 400.000
  • boven in Google: 29 miljoen

Nou schijnt Google steeds beter rekening te kunnen houden met dit soort taalkwesties, maar ik nam in dit geval toch liever het zekere voor het onzekere.

Bestel direct je website Vraag nu een Gratis Demo aan