nowweb.nl

Handleiding: hoe werkt de SEO Generator?

Wil je dat je website of webshop lokaal goed gevonden wordt? Dan is het een goed idee om landingspagina’s te maken voor je belangrijkste zoektermen in combinatie met plaatsnamen in de regio. Dat kunnen als snel vrij veel pagina’s worden: met 10 zoektermen en 10 plaatsnamen, zit je al op 100 landingspagina’s. Geen nood, dat probleem los je eenvoudig op met onze SEO Generator. In deze handleiding leggen we je stap voor stap uit hoe de SEO Generator werkt.

We gaan ervan uit dat je al bent ingelogd in de beheeromgeving van je website. Je leest in deze handleiding hoe je dat doet. Je komt binnen op het Dashboard.

1. Ga naar de SEO Pagina’s

Navigeer via het menu aan de linkerkant naar de SEO Pagina’s.

Dit brengt je op de overzichtspagina van de SEO Generator, waar je straks een of meer groepen van landingspagina’s zult zien staan.

Nu is het er nog leeg, dus laten we snel je eerste SEO-pagina’s gaan aanmaken.

2. Een groep SEO-pagina’s aanmaken

Klik op ‘Voeg nieuwe SEO Pagina toe’. Dat kan op twee plekken (jij mag kiezen).

Dat brengt je op een nieuwe, lege pagina. Hier gaan de teksten, beelden, zoektermen en plaatsnamen invullen.

3. Een slimme SEO-tekst

Het begint allemaal met een slimme SEO-tekst. Om te voorkomen dat je 100 teksten moet invoeren voor die 100 landingspagina’s, maken we één slimme SEO-tekst die we voor al die pagina’s gebruiken. Dat kan gewoon een goede, relevante tekst zijn over jouw diensten in de regio. Met twee belangrijke verschillen:

  1. Op de plek waar je de zoekterm zou schrijven, schrijf je nu [zoekterm].
  2. En op de plek waar je een plaatsnaam zou schrijven, schrijf je nu [plaats]

Een praktijk voorbeeld:

Stel dat dit een zin uit de tekst is (dit is natuurlijk even een voorbeeld):
‘Ben je op zoek naar een kapsalon in Amsterdam?’

Dan maken we daar in de slimme SEO-tekst dit van:
‘Ben je op zoek naar een [zoekterm] in [plaats]?’

Zo kan onze SEO Generator zowel [zoekterm] als [plaats] vervangen door andere zoektermen en plaatsnamen, bijvoorbeeld:
‘Ben je op zoek naar een kapper in Amstelveen?’ of ‘Ben je op zoek naar een haarsalon in Badhoevedorp?’

Dat kan er gaat er dan ongeveer zo uitzien:

Vergeet niet om ook in de titel van de pagina [zoekterm] en [plaats] te gebruiken. Wij hebben in dit voorbeeld de uiterst creatieve titel [zoekterm] in [plaats] gebruikt, maar dat kan natuurlijk iets zijn als ‘De beste [zoekterm] in [plaats]’ of ‘Op zoek naar een goede [zoekterm] in [plaats]?’.

Tip! Lees onze blogs over SEO. Met de landingspagina’s die we nu aan het maken zijn, willen we het algoritme van Google (en andere zoekmachines blij maken), daarom wil je hier natuurlijk een goede SEO-tekst gebruiken.

4. Zoektermen en plaatsnamen

Als je de titel en tekst hebt ingevoerd, ben je klaar voor de volgende stap. Scroll omlaag naar het blok ‘SEO Pagina Generator’.

Hier kun je eventueel de zogeheten slug van de invullen, daarmee bepaal je wat de links van de landingspagina’s gaan worden. Je kunt dit veld ook leeglaten, dan gebruikt de SEO Generator de standaard linkopbouw.

In het veld onder Zoektermen vul je alle zoektermen die je wit gebruiken in. En in het veld onder Plaatsnamen (je raadt het al) alle plaatsnamen waarvoor je landingspagina’s wilt maken. Ingevuld ziet dat er dan zo uit:

Denk aan de zinsopbouw

Laten we ons praktijkvoorbeeld er nog even bijhalen.

Stel dat dit een zin uit de tekst is:
‘Ben je op zoek naar een [zoekterm] in [plaats]?’

Voor deze zin kun je zowel ‘kapsalon’ als ‘kapster’ gebruiken als zoekterm:
‘Ben je op zoek naar een kapsalon in Amsterdam?’
‘Ben je op zoek naar een kapster in Amsterdam?’

Maar een zin zoals deze levert een probleem op:
‘In onze [zoekterm] in [plaats] is het altijd gezellig’

Kijk maar:
‘In onze kapsalon in Amsterdam is het altijd gezellig’
‘In onze kapster in Amsterdam is het altijd gezellig’

Je kunt daar rekening mee houden bij het schrijven van de tekst, maar ook door alleen geschikte zoektermen te kiezen.

5. Yoast

Als we het over SEO-pagina’s hebben, kan de plug-in van Yoast natuurlijk niet ontbreken. Scroll wederom omlaag naar het blok ‘Yoast SEO’.

Ook hier kun je de codes [zoekterm] en [plaats] namelijk gebruiken. En we adviseren je ook om dat te doen. Dat kan er bijvoorbeeld zo uit zien dan:

Tip! Wil je meer weten over hoe de plug-in van Yoast werkt en wat je waar moet invullen. Check dan onze handleiding voor Yoast SEO.

6. Template

Voordat we de pagina’s gaan publiceren (live zetten), kunnen we ook het design nog aanpassen. Je vindt deze optie in de rechterkolom: Berichtattributen. Je kunt kiezen uit drie templates.

  • De Standaard template geeft je een pagina met een sidebar aan de rechterkant. Hier kun je bijvoorbeeld een call-to-actions in opnemen.
  • Kies je voor Geen sidebar, dan wordt de sidebar niet getoond (dat vermoeden had je vast al), daarnaast wordt het tekstblok gecentreerd op de pagina.
  • De template Volledige breedte geeft je een pagina met een gecentreerd tekstblok over (vrijwel) de gehele breedte van de pagina.

 

Je bent natuurlijk vrij in de indeling van de tekst pagina, je kunt daar bijvoorbeeld nog extra afbeeldingen plaatsen. De pagina komt er dan afhankelijk van de gekozen template ongeveer zo uit zien op jouw website:

7. Publiceren

Is de tekst naar je zin, heb je goede lijstjes met zoektermen en plaatsnamen en zijn ook de SEO-velden ingevuld? Dan kun je de pagina publiceren.

We schreven net ‘pagina’, maar eigenlijk zijn het natuurlijk pagina’s (meervoud). Want zodra je op ‘Publiceren’ klikt wordt er niet maar één pagina aangemaakt, maar heel veel: voor elke combinatie van een zoekterm en een plaatsnaam wordt (virtueel) een pagina gemaakt. Met 5 zoektermen en 5 plaatsnamen, zit je dus al op 25 landingspagina’s.

Welke pagina’s er allemaal zijn aangemaakt, kun je nu eenvoudig zien in het blok SEO Pagina Generator.

Je kunt op de links klikken om de pagina’s te bekijken!

8. Nog meer SEO Pagina’s?

Bied je meerdere diensten aan? Maak dan voor elke dienst een apart groep SEO pagina’s aan. We hebben net een groep landingspagina’s gemaakt voor de zoekterm ‘kapsalon’ en vergelijkbare zoektermen, in combinatie met plaatsnamen. Het zelfde proces (de stappen 2 tot en met 6) kun je nu herhalen voor andere zoektermen: denk aan een specifieke zoektermen als ‘bruidskapsel’ of ‘haar kleuren’ (met plaatsnamen).

Dit kun je ook doen om problemen met de zinsopbouw te ondervangen, zoals we zagen bij stap 4 (‘kapsalon’ vs. ‘kapster’). Je kunt zo veel groepen en SEO-pagina’s maken als je wilt!