Wat is een blog?
Nou, dit is dus een blog. Het is een afkorting van het woord weblog en is eigenlijk gewoon een plek waar je regelmatig artikelen plaatst. De toon in een blog wil je vriendelijk en informeel houden, een beetje alsof je persoonlijk tegen de klant zelf praat om hun aandacht te behouden.
Wat schrijf je in een blog?
Dat beslis je helemaal zelf. Je moet er wel even over nadenken, want jouw doelgroep moet het wel interessant vinden. Bovendien heeft een goede blog een heel leuk effect op je website. Maar daar hebben we het zo even over. Een blog is een perfecte plek om bijvoorbeeld moeilijke of technische termen uit te leggen. Wat kan de klant doen met een nieuwe functie op de website of wat is een SSL-certificaat nu eigenlijk? Als je een reiswebsite runt, kan je denken aan een top 10 van de leukste vakantiebestemmingen om ze te inspireren om een reis naar die bestemming te boeken.
Gratis Demo-website!
Benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Probeer ’t gewoon – helemaal gratis en hartstikke vrijblijvend. We maken graag een Gratis Demo-website voor je.
Nu aanvragen!
Wat zet je niet in een blog?
Onzin! En informatie die niet relevant is voor jouw doelgroep. Bloggen is iets wat je vaak wilt doen, maar niet alleen maar omdat het moet. Als we even terug mogen gaan naar die reiswebsite: vakantiegangers zijn vaak niet geïnteresseerd in zakenhotels. Ga het daar dan ook niet uitgebreid over hebben. Natuurlijk kan je het wel snel even noemen, maar houdt het liever op tips bij het vliegen of geef uitgebreide informatie voor een leuke stedentrip.
Waarom zou je als bedrijf bloggen?
Verminder de afstand tussen jouw bedrijf en de klant, wek vertrouwen, verhoog je naamsbekendheid, verbeter communicatie: geen slechte redenen toch? Een klant kan vaak op een blog reageren en als je zelf actief blijft op de blog en reageert, zet je de deur van je bedrijf wagenwijd open. Natuurlijk heb je ondertussen ook een Facebook en Twitter-account waarop je de blog deelt, en voor je het weet is de blog alweer zo veel keer verder gedeeld. Maar er is nog meer:
-
Zet het virtuele bakje koffie maar vast klaar
Wil je meer bezoekers op je website krijgen, ga dan bloggen. Hoe meer blogs je schrijft, hoe meer verkeer je krijgt. Probeer het daarom niet te houden bij een blog per week, maar doe er 1 per dag. En dat kan best moeilijk zijn hoor, om iedere keer maar weer te bedenken waarover je schrijft. Maar houd in je achterhoofd dat het relevant en interessant moet zijn. Kies een onderwerp (bijv. vakantiebestemmingen) en geef hier algemene informatie over (waarom naar Spanje). De volgende dag, week of maand kan je vanuit de algemene blog meer specifiek gaan schrijven (stranden van de Costa del Sol, bezienswaardigheden in Barcelona). Het mooie is dat je hierdoor ook leuk interne linken kunt plaatsen. Wat ons mooi naar het volgende puntje leidt:
-
Verbeter je online vindbaarheid
Iedere blog die je schrijft, wordt door Google geïndexeerd. Als je tijdens het schrijven van de blog rekening houdt met trefwoorden, titels en links, dan verhoog je de kans om meer verkeer binnen te halen. En als je regelmatig een blog online zet, dan vindt Google jouw website ook een stuk leuker omdat je actief bent. En Google stuurt dan sneller klanten jouw richting op.
-
Concurrenten? Welke concurrenten?
Zoals iedere ondernemer weet, moet je je van je concurrenten onderscheiden. Via een blog laat je zien dat je toegankelijk bent, klantgericht en hen graag op de hoogte houdt van nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf. Als de klant jouw blogs leuk, interessant of inspirerend vinden, dan blijven ze terugkomen. Probeer daarom ook rustig te experimenteren met de blogs. Als een stijl of onderwerp niet werkt, dan weet je dit direct en kan je het de volgende keer over een andere boeg gooien.
-
Werf meer klanten
Een blog hoeft niet alleen op jouw website of op social media te staan. Waarom zou je ze niet via een nieuwsbrief sturen? En als jouw klant via een nieuwbrief op de hoogte wil blijven van de nieuwste en meest informatieve blogs, dan kan jij weer een e-mailadres toevoegen aan je lijst van potentiële klanten.
Leuke blogs via nowweb.nl
Je ziet het, als je leuke blogs schrijft zal dit een positief effect op je website hebben. Jij bent hier immers ook terecht gekomen. Heb je geen tijd of geen idee over hoe en waarover je een blog schrijft? Dan laat je het ons toch gewoon doen. Bij Nowweb.nl verzorgen wij spontane blogs die helemaal op jouw doelgroep zijn aangepast. Hoe vaak je maar wilt.