Een domeinnaam kiezen voor je bedrijf: do’s en don’ts
Als je een website of webshop laat maken voor je bedrijf, dan moet je een domeinnaam kiezen. Maar wat is nou een goede domeinnaam (ook wel kort: ‘domein’ genoemd)? En waar moet je rekening mee houden?
We hebben 6 do’s en 5 don’ts voor je op een rijtje gezet in dit blog.
Is je domeinnaam nog vrij?
Maar eerst nog even dit: er zijn inmiddels al ruim 5,7 miljoen domeinnamen met de .nl-extentie vastgelegd (aldus SIDN). En er zijn bijna 1,7 miljard websites live wereldwijd. De kans dat het domein van je eerste keuze al bezet is, is dus best groot. Er zijn op internet talloze tools te vinden waarmee je dat kunt checken. Of stuur ons even een mailtje, dan checken wij het voor je!
Gratis Demo-website!
Benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Probeer ’t gewoon – helemaal gratis en hartstikke vrijblijvend. We maken graag een Gratis Demo-website voor je.
Nu aanvragen!
Een domein kiezen: wat zijn je opties?
Dat gezegd hebbend, met een beetje creativiteit is er altijd wel een goede oplossing te verzinnen. Inspiratie nodig? Begin dan hier:
- je bedrijfsnaam
- je eigen naam
- je product of dienst
- een relevant zoekwoord
Bedrijfsnaam
Je bedrijfsnaam is natuurlijk voor de hand liggend als het om je website gaat. Heet je bedrijf Janszen Hoveniers, check dan simpelweg of janszenhoveniers.nl al vrij is. Je gaat ongetwijfeld bekendheid proberen te creëren voor je bedrijfsnaam. Door een domeinnaam te kiezen die daaruit af te leiden is, maak je het je klanten makkelijker om je online te vinden. En zo hoef je minder uit te leggen in je marketing.
Eigen naam
Heb je een dienst waarbij het meer om jouw als persoon draait, overweeg dan om je eigen naam (voornaam plus achternaam) te gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld slim zijn als je als je zzp’er of freelancer werkt. Het eerste domein dat ik zelf ooit claimde, was jeroenvanputten.nl. Wederom, zo maak je jezelf eenvoudig te vinden voor je opdrachtgevers.
Product of dienst
Zijn je bedrijfsnaam en eigen naam geen optie, bijvoorbeeld omdat alle variaties al bezet zijn? Dan zullen we wat creatiever moeten worden. Wat is je product of dienst? En wat maakt jou of je bedrijf uniek? Gebruik die twee elementen eens als inspiratie.
Verkoop je duurzame schoenen? Wat dacht je van duurzameschoenen.nl of ecoschoenen.nl? Zo heeft een van onze klanten de domeinnaam voordeligeashangers.nl. Hij verkoopt gedenksieraden (met name ashangers) en biedt de scherpste prijzen in die markt.
Zoekwoorden
Het gebruiken van je producten of diensten in je domeinnaam heeft nog een voordeel: vaak zijn dat meteen ook zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden. En dat is goed voor de SEO (hieronder meer daarover). Waarop googlen jouw potentiële klanten als ze jouw product op dienst zoeken?
6 Do’s voor het kiezen van je domein
Wat je ook als uitgangspunt neemt, er zijn wat ‘ongeschreven regels’ waarmee je maar beter rekening kunt houden. We beginnen met 6 dingen die je wél moet doen.
1. Kies een domein dat blijft hangen
Het is natuurlijk erg handig als potentiële klanten je website makkelijk kunnen onthouden. Misschien heeft iemand nu geen behoefte aan jouw product of dienst, maar over een paar maanden wel. Wel zo leuk als-ie jou dan nog weet te vinden.
Stel je heet Tim en Jeroen en jullie maakt websites. Is tjwebsites.nl dan een goed idee? Waarschijnlijk denkt iemand morgen al: was het nou tj… of jt…? Of was het Jim en Jeroen?
2. Kies een naam die makkelijk uit te spreken is
Je kent ze vast wel: de radiospotjes waarin aan het einde de domeinnaam nog even wordt gespeld. Een gemiste kans (en zonde van je marketingcenten, want elke seconde kost geld). Of stel je voor dat je dat in elk gesprek met een prospect moet doen.
Neem bijvoorbeeld ‘giraffe met een v’ (Girav.nl, verkoopt T-shirts voor lange mensen). Of denk aan ‘kidz’ in plaats van ‘kids’, 2 voor ’to’ of 4 voor ‘for’. Allemaal spelling die je moet uitleggen. Niet handig!
3. Overweeg een plaatsnaam op te nemen
Werk je lokaal of regionaal? Overweeg dan om een plaats, gemeente of regio in je domeinnaam op te nemen. Bijvoorbeeld in combinatie met je diensten: kapperarnhem.nl of hovenieramsterdam.nl.
Dat is niet alleen makkelijk te onthouden, maar ook nog eens goed voor je SEO.
4. Gebruik zoekwoorden in je domein
Dat brengt ons op het volgende: Google neemt talloze details mee bij het beoordelen van jouw website. Eén daarvan is je domeinnaam. Verwacht er geen wonderen van, maar alle beetjes helpen. Door zoekwoorden die relevant zijn voor je business te gebruiken in je domein, verhoog je de kans dat je website goed gevonden wordt.
Denk daarbij dus aan je product of dienst en aan plaatsnamen, maar ook aan toevoegingen waarop mensen waarschijnlijk zoeken in Google. Zoek je bijvoorbeeld op ‘goedkope schoenen’, dan kom je goedkopeschoenenbestellen.nl hoog in de zoekresultaten tegen (ondanks dat het een nogal lange naam is).
5. Claim extra variaties…
Wat niet iedereen weet, is dat je meerdere domeinnamen aan je website kunt koppelen. Zoveel als je wilt zelfs, al raden we dat niet per se aan. Kies wel altijd één hoofddomein, dat je consequent gebruikt in je marketinguitingen.
Extra domeinen claim je vooral om typefouten of onduidelijke spelling te ondervangen. Of om te voorkomen dat concurrenten ermee aan de haal gaan. Zo kun je naast kapperarnhem.nl voor de zekerheid ook kapper-arnhem.nl vastleggen. Wij hebben naast nowweb.nl ook webnow.nl maar vastgelegd.
6. … en andere extensies
Doe je hoofdzakelijk zaken in Nederland, dan heeft een .nl-domein doorgaans de voorkeur. Ook .net .org en .nu regelmatig komen regelmatig voor, maar intuïtief zullen de meeste mensen toch .nl als eerste proberen.
Werk je internationaal (of heb je die ambitie), dan kun je domeinextensies als .eu of .com overwegen. Of als het om specifieke landen gaat, bijvoorbeeld .be (België) of .de (Duitsland).
5 Don’ts voor het kiezen van je domeinnaam
Een sterke domeinnaam kiezen, kan je business versterken. Maar een slecht domein kiezen, kan op z’n minst je marketing een stuk lastiger maken. Houd daarom ook rekening met de volgende 5 dingen die je beter niet kunt doen.
1. Maak je domein niet te lang, maar ook niet te kort
Mensen zijn lui, zeker als ze op het internet zitten. Een domeinnaam van 20 tekens intikken is echt te veel werk. Los van het feit dat zo’n naam ook nog eens moeilijker om te onthouden is. En lastiger om te lezen. Kortom, houd het kort.
Maar, ook weer niet té kort. Oké, kort is catchy, maar het kan ook een gemiste SEO-kans zijn: prop er dan liever nog een zoekwoordje bij.
2. Vermijd streepjes en cijfers
Zie je het al voor je: ‘ga naar www punt jeroen streepje van streepje putten punt nl’. Duurt lang! Ja, het kan slim zijn om alternatieve schrijfwijzes van je domein mét streepjes te registreren, maar je kunt beter een hoofddomein kiezen iets zonder streepjes.
Zoals al genoemd, ook zonder cijfers graag. Zo geef ik mijn mailadres bij XS4ALL niet graag telefonisch door, omdat ’t nog altijd voor verwarring zorgt: ‘x s 4, nee het cijfer 4, dus niet voluit geschreven, maar het getal 4, ja en dan a dubbel l punt n l’.
3. Wees niet te specifiek, maar ook niet te breed
Een voorbeeld. Je bent diëtist in, laten we zeggen Hoofddorp. Dan komen er ongetwijfeld veel mensen in je praktijk die willen afvallen. Is afvallenhoofddorp.nl dan een goed domein? Zou kunnen, maar alleen als je je ook echt focust op afvallen. Wil je ook dat actieve sporters die meer spiermassa willen opbouwen bij je langskomen? Dan dekt dat domeinnaam de lading niet.
Aan de andere kant, dieet.nl zou een mooie domeinnaam zijn voor een groot, landelijk bedrijf met diverse dieetproducten. Maar voor een lokale diëtist is dat juist weer te breed.
4. Wees geen copycat
Heeft je concurrent een domeinnaam gekozen waar je jaloers op bent? Het kan verleidelijk zijn om iets te bedenken wat daar erg op lijkt. Bijvoorbeeld: kapperarnhem.nl is je concurrent, dus jij claimt kapper-arnhem.nl of kappersarnhem.nl. Oké, als extra domein kan het nog slim zijn, wie weet pak je wat extra traffic dankzij verwarring of een typefout.
Maar voor je hoofddomein is dit een no go! Want bedenk dat jouw klanten evengoed per ongelijk bij je concurrent terecht kunnen komen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
5. Wissel niet zomaar van domeinnaam
Domeinnamen bedenken en vastleggen kan soms een verslavende hobby zijn (ja echt). En natuurlijk, er zijn zeker goede redenen om er meer dan één te claimen voor je bedrijf. Maar pas op met het wisselen van je domein. Zeker als-ie al een tijdje actief is.
De ranking van je website voor zoekmachines is namelijk mede gekoppeld aan je domeinnaam. Een wisseling betekent feitelijk dat je opnieuw moet beginnen met het opbouwen van je reputatie.
Gratis domeinnaam & mailbox bij nowweb.nl
Bij je abonnement is standaard een domeinnaam met mailbox inbegrepen. Gewoon gratis. Wil je meerdere domeinen registreren? Geen probleem. Ook dat kunnen we eenvoudig voor je regelen.