nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

Hoe zet ik een e-book op mijn website?

Wil je meer leads uit je website halen? Een e-book is een veel gebruikte methode om dat te doen. In deze handleiding leggen we uit hoe je zelf eenvoudig jouw e-book een plek kunt geven op je website? Maar eerst zullen we wat begrippen uitleggen: e-book, lead magnet en call-to-action.

O ja, deze handleiding gaat dus niet over hoe je een e-book maakt, maar daar kun je online zeker goede blogs over vinden.

Wat is een e-book?

Een e-book, of elektronisch boek, is een digitale versie van een boek die je op elektronische apparaten zoals e-readers, smartphones, tablets of computers kunt lezen. In de marketing wordt een e-book gebruikt als een digitaal document dat waardevolle informatie biedt aan potentiële klanten over een bepaald onderwerp, product of dienst.

Met een goed e-book kun je als bedrijf je expertise en autoriteit op een bepaald gebied laten zien, vertrouwen opbouwen bij je doelgroep en zo een ‘gunfactor’ creëren.

Het kan een krachtig instrument zijn om leads te genereren, omdat je het gratis aanbiedt in ruil voor contactgegevens, zoals een e-mailadres en/of telefoonnummer. Een e-book is daarom een voorbeeld van wat marketeers een ‘lead magnet’ noemen.

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet is een marketingtool die wordt gebruikt om potentiële klanten aan te trekken en hun contactgegevens te verzamelen (zoals e-mailadressen of telefoonnummers dus). Lead magnets kunnen verschillende vormen hebben, zoals e-books, whitepapers, gratis proefversies, kortingsbonnen, checklists, webinars of andere waardevolle inhoud.

Het doel van een lead magnet is om iets van waarde te bieden aan potentiële klanten en hen zo te overtuigen om hun contactgegevens achter te laten. Zo kun je opvolgacties gaan uitvoeren, zoals e-mailmarketing of direct contact, om de relatie verder op te bouwen en uiteindelijk je product of dienst te verkopen.

Hoe breng je zo’n lead magnet dan onder de aandacht bij je websitebezoekers? Dat doe je met een zogeheten ‘call-to-action’.

Wat is een call-to-action (CTA)?

Een call-to-action is letterlijk vertaald een ‘oproep tot actie’. Het is meestal een duidelijke en opvallende zin, knop of link. Je probeert je bezoekers ermee aan te sporen tot een bepaalde actie, zoals het klikken op een link, het invullen van een formulier, het downloaden van een e-book, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het kopen van een product, enz.

Lees hier ons explainerblog over CTA’s.

Hoe zet je een e-book op je website?

Oké, dat waren de begrippen. Door naar de handleiding. Wat heb je nodig om je e-book op je website te zetten? Hieronder een overzicht:

  • Landingspagina
  • Pop-up (optioneel)
  • Webformulier
  • Tenminste één van deze twee:
    • Bevestigingsmail
    • Downloadpagina
  • Marketingactie

De landingspagina van je e-book

Als je wilt dat je e-book wordt gevonden door je websitebezoekers, dan moet je ‘m natuurlijk ergens onder de aandacht brengen. Dat kan gewoon op de homepage of je kunt er een aparte pagina voor maken in je website. Allebei kan ook! Zo’n aparte pagina kun je ook weer opnemen (als CTA dus) in het menu bovenaan je website.

Hieronder vind je drie links naar handige handleidingen die je hiervoor kunt gebruiken:

Wil je dat wij een extra blok toevoegen aan je homepage? Of wil je een nieuwe landingspagina maken met een aangepast template? Stuur ons dan gerust even een e-mail.

Een pop-up gebruiken voor je e-book

Met een pop-up kun je heel effectief de aandacht van je bezoekers trekken. Pop-ups worden dan ook vaak gebruikt om e-books te promoten. Om pop-ups in je website te kunnen gebruiken, heb je wel een extra plug-in nodig.

Hieronder drie links naar meer informatie over pop-ups:

Pop-ups zijn overigens inbegrepen bij onze Plus- en Pro-abonnementen.

Het (web)formulier voor je e-book

Je zet de link naar je e-book natuurlijk niet direct op je landingspagina of in een pop-up. Je wilt tenslotte eerst die contactgegevens verzamelen. Daarvoor heb je een formulier nodig, waarin bezoekers hun naam en e-mailadres kunnen invullen.

Formulieren maak je met de plug-in WP Forms, die standaard is inbegrepen bij je website. Je vindt de plug-in via het menu links als je bent ingelogd, onder WP Forms.

Je kunt een nieuw formulier toevoegen, met de oranje knop ‘Nieuwe toevoegen’.

Of je kunt een al bestaand formulier kopiëren, met de optie ‘Dupliceren’ onder naam van het betreffende formulier.

Als je een bestaand formulier kopieert, kun je de velden die je niet nodig hebt verwijderen. Het voordeel is dat alle overige instellingen al goed staan.

Tip: houd je formulier kort en simpel

De verleiding is vast groot om je bezoekers meteen om extra informatie te vragen. Niet alleen een mailadres, maar ook een telefoonnummer. Of misschien wil je wel meer weten over hun interesses.

Maar houd er rekening mee dat de kans dat iemand het formulier invult kleiner wordt, met elk veld dat je toevoegt. Ons advies is daarom: vraag alleen om een voornaam en een mailadres. Meer niet. Het mailadres is natuurlijk noodzakelijk. En een naam maakt het makkelijker om je opvolgacties (bijvoorbeeld een nieuwsbrief) persoonlijker te maken.

Tip: wees open over je (marketing)intenties

Vertel je websitebezoekers duidelijk wat je wel en niet gaat doen met hun mailadres. Vermeld bijvoorbeeld dat ze daarna af en toe een nieuwsbrief of marketing e-mail zullen ontvangen.

Dit voorkomt niet alleen dat je later boze reacties krijgt of heel veel uitschrijvingen voor je nieuwsbrief, maar het verhoogt ook de kans dat iemand je formulier invult.

Je e-book mailen of laten downloaden

Heeft een websitebezoeker het formulier ingevuld? Gefeliciteerd, je hebt nu een ‘lead’ binnengehaald. Je hebt een mailadres dat je kunt gebruiken voor marketingacties. Maar eerst moet je natuurlijk jouw deel van de deal nog nakomen: zorgen dat je lead zijn e-book krijgt.

Dat kan op 2 manieren (die je ook allebei kunt gebruiken):

  • Met een e-mail
  • Met een downloadpagina

In beide gevallen heb je een downloadlink van het e-book nodig.

Je e-book uploaden in je website

Je e-book is waarschijnlijk een PDF-bestand. Je kunt dit op dezelfde manier uploaden naar je website als een afbeelding: via Media (in het menu links). Klik op ‘Nieuw mediabestand toevoegen’ of sleep het bestand van je computer naar de Mediabibliotheek.

De downloadlink van je e-book kopiëren

Klik vervolgens op het bestand dat je zojuist hebt geüpload. Er verschijnt dan een venster met meer informatie over het bestand. Hier vind je de link naar het e-book. Klik op ‘URL naar klembord kopiëren’.

Je e-book versturen met een e-mail

Wil je je e-book automatisch laten mailen naar iedereen die ‘m aanvraagt? Dit kun je instellen in het formulier dat je eerder hebt gemaakt.

  • Ga naar WP Forms in WordPress
  • Klik op ‘Bewerk’ onder het formulier voor het e-book
  • Ga naar Instellingen (links)
  • En vervolgens naar Meldingen

Hier kun je een e-mail opstellen die automatisch wordt verstuurd naar iedereen die het formulier invult. Met de ‘smart tags’ kun ook de voornaam die je lead heeft ingevuld gebruiken in deze mail.

En vergeet natuurlijk niet om de downloadlink van je e-book in de mail op te nemen. Deze heb je eerder al gekopieerd vanuit de Mediabibliotheek.

Je e-book aanbieden via een downloadpagina

Je kunt ook instellen dat iedereen die het e-book formulier invult, meteen de downloadlink te zien krijgt. Dat kan op drie manieren:

  1. Toon een bericht direct in de landingspagina
  2. Stuur je leads automatisch door naar een andere pagina in je website
  3. Stuur ze door naar een URL die je zelf kunt invullen

Elke van de drie opties heeft zijn voor- en nadelen. Kies de optie die het beste bij jouw wensen past.

Tijd voor marketing

Nu je lead zijn e-book heeft ontvangen, kun jij aan de slag met je marketing. Je kunt de mailadressen die je op deze manier verkrijgt, gaan gebruiken voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of marketing mailing.

Tip: een e-mailadres is een persoonsgegeven. Wat je wel en niet mag doen met een mailadres, wordt bepaald in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Koppel jouw e-mailmarketing tool aan WP Forms

Gebruik je een e-mailmarketing platform, zoals MailChimp? In een aantal gevallen kunnen we WP Forms daarmee koppelen voor je. Op het moment van schrijven is dat al mogelijk voor ActiveCampaign (ook wel MailBlue in Nederland), AWeber, Brevo, Campaign Monitor, ConvertKit, Drip, GetResponse en MailChimp.