nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

Wat is een pop-up?

wat is een pop-up?

Pop-ups, je kent ze ongetwijfeld wel. Het is een nieuw, vaak kleiner venster dat verschijnt bovenop de webpagina die je aan het bekijken was. Vaak worden ze als irritant en ongewenst beschouwd, maar ze kunnen ook erg handig zijn en een toegevoegde waarde bieden. Het is een functionaliteit die veelvuldig wordt toegepast. Je komt ze steeds weer tegen, wat je er ook van vindt.

Waarom een pop-up op je website?

Ondanks dat veel mensen ze irritant vinden en weg klikken, worden pop-ups nog steeds veelvuldig gebruikt. De doelstelling van deze functionaliteit is eenvoudig: het trekken van aandacht. Een bezoeker die bijvoorbeeld voor het eerst op je website komt, kan een specifiek aanbod snel uit het oog verliezen als jij hem of haar er niet fijntjes aan herinnert door even de aandacht te trekken. Met een pop-up kun je dit op een eenvoudige manier doen.

Een pop-up kun je dus zien als een vriendelijke herinnering om je in te schrijven op bijvoorbeeld een nieuwsbrief of van die fantastische aanbieding gebruik te maken. Door zo gericht en specifiek mogelijk te werk te gaan, kun je op deze manier je doelgroep bereiken en zo dus uiteindelijk (meer) geld verdienen met pop-ups.

Waar gebruik je een pop-up voor?

Pop-ups worden voor verschillende doelstellingen ingezet worden zoals:

  • Het laten zien van een aanbieding;
  • Een cookie-melding;
  • Een e-book aanprijzen;
  • Als mogelijkheid om contact op te nemen;
  • Als chatfunctie;
  • Om een whitepaper te introduceren.

Positieve en negatieve pop-ups

Voor Google zijn er twee verschillende soorten pop-ups. Namelijk de positieve en de negatieve pop-ups. Dit is in het leven geroepen omdat veel mensen (zoals eerder aangegeven) de pop-ups ‘een beetje’ irritant vinden. Onder negatieve pop-ups vallen de schermen die de hele pagina bedekken en alleen weg te halen zijn door bijvoorbeeld op het kruisje te klikken. Of de pop-ups die meteen ‘bij binnenkomst’ op een website over het scherm heen vouwen, zonder dat je ook maar de kans gehad hebt om één letter op de website te lezen. In sommige gevallen openen dit soort pop-ups zelfs in een nieuw tabblad.

Minder hoog in Google

Omdat de bezoeker zelf actie moet ondernemen om deze pagina weer weg te klikken, zorgt dit ervoor dat de aandacht van je website wordt weggetrokken. Buiten het feit dat dit vaak irritaties oproept bij de bezoeker, ‘weet’ Google ook dat gebruikers dit soort pop-ups niet waarderen. Door het gebruik van dit soort pop-ups wordt de pagina daarom minder hoog geplaatst in de zoekresultaten.

Van waarde voor je website

Positieve pop-ups worden op de juiste manier én op het juiste moment ingezet. Een klein extra scherm op de pagina, dat dus niet te veel ruimte inneemt, ziet Google al als positief. Informatieve teksten die omhoog springen (denk bijvoorbeeld aan een informatiepagina over het accepteren van cookies) herkent Google ook. Ook pop-ups die pas na verloop van tijd of als de bezoeker de pagina wil verlaten, opduiken ziet Google niet als een probleem.

Als je een pop-up op een efficiënte en positieve wijze kunt inzetten, kan dit dus zeker van waarde voor je website!

Pop-ups bij nowweb.nl

Heb je een website bij nowweb.nl? Mooi! Dan kun jij ook eenvoudig pop-ups gaan gebruiken in je website. We hebben daar een extra module voor die we snel en eenvoudig voor je kunnen activeren in je website!