Wat is een call-to-action (CTA)?
De letters CTA staan voor ‘call-to-action‘, letterlijk vertaald: ‘oproep tot actie’. Maar wat is dit nou precies en waarvoor gebruik je deze term? Kort gezegd is het een begrip uit de marketingwereld. Een CTA is eigenlijk niets meer en niets minder dan een ‘oproep’ aan je websitebezoekers om tot een bepaalde actie over te gaan. Vaak doe je dit met een knop of een button. Met een call-to-action geef je dus eigenlijk aan welke vervolgstap de bezoeker van je website het beste kan nemen.
Gratis Demo-website!
Benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Probeer ’t gewoon – helemaal gratis en hartstikke vrijblijvend. We maken graag een Gratis Demo-website voor je.
Nu aanvragen!
Is een call-to-action belangrijk?
Je website dient een bepaald doel. In veel gevallen wil je waarschijnlijk meer lead, hogere conversie, meer omzet – iets in die trant. Een goede CTA kan hier flink aan bijdragen. Een call-to-action is de eerste en misschien wel belangrijkste stap in het conversieproces van je website. Met een goede CTA help je je bezoeker verder op weg richting een specifieke beslissing.
Een CTA is een onderdeel van de customer journey waarin je bezoeker een weg af moet leggen naar het uiteindelijke doel. Dit wordt ook wel een marketing funnel genoemd. In een ideale situatie heeft (vrijwel) iedere pagina van je website een call-to-action.
Waar moet een CTA aan voldoen?
Een bezoeker die je website bezoekt, heeft een aantal wensen en verwachtingen. Op basis van de uitstraling en de content van de website zal hij of zij bepalen of de website past bij het wensenplaatje. Als dit het geval is, zal de bezoeker bereid zijn om de volgende stap te zetten in de marketing funnel: denk aan het aanschaffen van een product, het opvragen van een brochure, het downloaden van een whitepaper of e-book, het inschrijven op een nieuwsbrief of het maken van een vrijblijvende afspraak.
6 concrete tips
Je kunt er zeker niet vanuit gaan dat je websitebezoekers zelf gaan zoeken naar de (door jou) gewenste actie. Daarbij zul je ze een handje moeten helpen door het plaatsen van één of meer CTA’s. Je zorgt voor meer conversie als de call-to-actions voldoen aan deze voorwaarden:
- Zorg dat de CTA goed vindbaar is, zodat een bezoeker niet hoeft te zoeken naar de vervolgstap.
- Gebruik de juiste teksten. Je moet jouw potentiële klant verleiden op de knop te drukken. Ga dus voor een korte, actieve zin.
- Geef een reden om de actie NU te ondernemen. Maak dus duidelijk waarom het belangrijk is dat men snel overgaat tot actie (bijvoorbeeld schaarste: op = op).
- Geef je CTA-knop een uniek design. Zo wordt deze onderscheidend van de rest van de pagina. De knop moet opvallen tussen al de andere content.
- Wees duidelijk. Zorg ervoor dat het voor de bezoeker duidelijk is wat er gebeurt als hij of zij ervoor kiest om in te gaan op jouw call-to-action.
- Denk ook na over: ‘softe call-to-actions’. Niet iedereen zal meteen geneigd zijn geld uit te geven op je website. De drempel om eerst bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden zal een stuk lager zijn.
Plaats je call-to-action altijd op een goed zichtbare plek op je website, bijvoorbeeld op de homepage, onderaan een blog artikel of in de side bar van de website. Meestal kan het ook geen kwaad de button op verschillende plaatsen op je website te herhalen.
Een paar voorbeelden van call-to-actions
Een goede tekst kan niet zonder een duidelijke oproep tot actie. Zorg ervoor dat de lezer zich aangesproken voelt om iets te ondernemen na het lezen. De CTA moet een goede combinatie vormen met de content op de betreffende pagina. Laat de websitebezoeker nadenken over een keuze en vertel specifiek in een korte en simpele bewoording wat jij wilt dat de lezer doet.
- Schrijf je in
- Probeer nu gratis
- Bestel jouw exemplaar hier
- Neem nu contact op!
- Neem een gratis proefabonnement
- Plaats in winkelwagen
- Registreer voor een gratis proefperiode
- Zoek een deal
Gewoon standaard bij nowweb.nl
Heb je een website bij nowweb.nl? Mooi! Dan heb je meteen diverse mogelijkheden tot je beschikking om goede call-to-actions in te zetten op je website. Voeg bijvoorbeeld buttons toe aan je footer en side bar. Of een contact- of offerte formulier aan je blogs. En maak met onze formulieren plug direct een koppeling met MailChimp!