nowweb.nl

Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google?

Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google?

We krijgen deze vraag regelmatig van onze klanten, vaak al in de week nadat de nieuwe website live is: waarom wordt mijn website niet gevonden in Google? Soms zelfs met het woordje ‘help’ erbij. In de meeste gevallen is het antwoord op die vraag gelukkig eenvoudig.

Er zijn diverse mogelijke verklaringen voor het feit dat Google een nieuwe website (nog) niet toont in de zoekresultaten. In dit blog bespreken we de belangrijkste oorzaken én mogelijke oplossingen.

Je website is nog niet geïndexeerd door Google

De meest voorkomende verklaring is tijd! Als wij je website hebben live gezet, melden we je website direct aan bij Google. Dat betekent echter niet dat je website dan ook meteen in de zoekresultaten wordt getoond. Het aanmelden houdt in dat we Google vragen om je website te indexeren. Wanneer de zoekmachine dat daadwerkelijk doet, daarop hebben wij geen invloed. Doorgaans duurt dit een aantal dagen, maar soms wel een paar weken.

Het kan ook gebeuren dat Google bij de eerste keer dat je website wordt ‘gecrawld’, niet meteen alle pagina’s indexeert. In dat geval zal de Googlebot later terugkomen om zijn werk af te maken. Kortom, geef het wat tijd! Als-ie pas net live is, is het niet vreemd je website nog niet gevonden wordt.

Hoe kan ik zien of mijn website al is geïndexeerd door Google?

Het aanmelden van je website doen wij via Google Search Console. Met deze tool kun je ook zien of je website al is gecrawld en geïndexeerd. Maar er is een makkelijkere manier om erachter te komen: zoek gewoon op de domeinnaam van je website in Google.

Typ in de zoekbalk: site:jouwdomein.nl. Bijvoorbeeld (zie het voorbeeld hiernaast): site:nowweb.nl. Zo toont Google alle links naar je website die zijn geïndexeerd. Staan hier links naar jouw website? Dan is die al geïndexeerd en dus ook vindbaar voor anderen.

Geen resultaten? Even geduld a.u.b.

Zie je in plaats daarvan dit bericht: Je zoekbewerking – site:jouwdomein.nl – heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd? Dan is je website nog niet geïndexeerd. Een kwestie van geduld dus!

Blijf dit zo, ook na een dikke week? Neem dan even contact met ons op!

Is je website slechts deels geïndexeerd?

Soms gebeurt het dat niet alle pagina’s van je een website (meteen) worden geïndexeerd. In veel gevallen komt de Googlebot dan later terug om de overige pagina’s alsnog te indexeren. Maar het kan ook dat Google een pagina niet goed genoeg vindt om in de zoekresultaten op te nemen.

Vind jij die pagina toch belangrijk? Dan moet je met de SEO van die pagina aan de slag. Daarover verderop meer.

Wat was je zoekopdracht in Google precies?

website laten bouwen seoIs je website al wel geïndexeerd, maar kun je ‘m toch niet vinden in Google? Dan is ons antwoord op je vraag, meestal een wedervraag: waar heb je precies op gezocht? Dat klinkt flauw, maar het is juist een enorm belangrijk detail als het gaat om de vindbaarheid van je website.

Te brede zoektermen

Stel, je hebt een kapsalon in Nieuw-Vennep. Als je zoekt in Google op ‘kapsalon’, dan gaat de zoekmachine op zoek naar alle Nederlandstalige website met het woord ‘kapsalon’ erin. Dat zijn er héél véél (meer dan 10 miljoen). De kans dat jij met jouw website op de eerste pagina komt, is daardoor nihil.

Voor de zekerheid: je website wordt dus wél gevonden, hij staat alleen niet op de eerste pagina’s van Google.

Is dat erg? Nee! Want ‘kapsalon’ is helemaal geen relevante zoekterm voor een kapsalon in een klein dorp. Als jij in Nieuw-Vennep woont en een kapper zoekt, tik je dan alleen ‘kapsalon’ in? Vast niet. Veel belangrijker is bijvoorbeeld een zoekterm als ‘kapsalon Nieuw-Vennep’.

Waarom je je website niet kunt vinden in Google

Heb je wel een relevante zoekopdracht gebruikt, maar vindt je jouw website niet hoog genoeg terug in de zoekresultaten? Dan moet je aan de slag met de SEO van je website (of van specifieke pagina’s).

Als wij je website hebben gemaakt, dan zit het met de techniek wel goed (dat is een van de redenen waarom je een website-abonnement hebt bij ons). Je beste kansen liggen daarom bij de teksten in je website. Die kunnen (blijkbaar) beter!

Website niet gevonden? Verbeter je teksten

Zie je op tegen het schrijven van die goede SEO-teksten? Laat je niet te veel afschrikken door de ingewikkelde verhalen die je hoort over SEO. Je hoeft het niet perfect te doen, gewoon net wat beter dan je concurrenten is al goed genoeg.

Dit zijn de 5 meest voorkomende redenen waarom je website niet goed gevonden wordt in de zoekmachines:

  1. Je zoekwoord(en) staan niet in je websiteteksten. Wil je gevonden worden op ‘kapsalon Nieuw-Vennep’ zorg dan dat deze woorden letterlijk in je tekst staan.
  2. Je zoekwoord(en) staan te vaak in je websiteteksten. Dit wordt keyword stuffing genoemd en Google ziet het als valsspelen.
  3. Je teksten zijn te kort. Schrijf minstens 300 woorden, maar liever 500 woorden, per pagina. Zoals gezegd, Google is dol op tekst.
  4. Je tekst lijkt teveel lijkt op de tekst van een andere website (bijvoorbeeld omdat je die gejat hebt). Dit heet duplicate content en daar houdt Google niet van.
  5. De leesbaarheid van je tekst is niet goed. Houd je zinnen en alinea’s kort, gebruik geen moeilijke woorden en maak genoeg tussenkoppen.

Gebruik tijdens het schrijven de SEO-plugin van Yoast, die is standaard geïnstalleerd in je website (bij ons) en geeft je praktische tips om je tekst SEO-proof te maken.

Website niet gevonden? Verbeter je linkprofiel

Een aspect van SEO dat vaak over het hoofd wordt gezien, is het linkprofiel van je website. Zijn er andere websites met een link naar die van jou? Dat ziet Google namelijk als een goed teken, als een bewijs dat je website blijkbaar kwalitatief en relevant is. Backlinks – zo noemen we de links naar jouw website – kunnen ook helpen om een pagina geïndexeerd te krijgen door Google.

Er zijn allerlei manieren om aan meer backlinks te komen. Hieronder 5 tips:

  1. Werk je samen met andere bedrijven? Vraag je partners of zij op hun website een link willen plaatsen naar die van jou.
  2. Maak goede content! Schrijf bijvoorbeeld blogs over relevante onderwerpen voor jouw business. Dat vergroot de kans dat iemand een link naar jouw website plaatst.
  3. Plaats links op social media. Heb je een blog of een nieuwsbericht? Links op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of LinkedIn dragen ook bij aan je linkprofiel.
  4. Bied jezelf aan als gastblogger. Schrijf een goed blogartikel en biedt het aan bij een bekende website in jouw branche, in ruil voor een link naar je website.
  5. Maak je eigen nieuws. Heb je iets te melden? Schrijf er een persbericht over en stuur het naar lokale of vakmedia.

Wil je het meteen groter aanpakken? Overweeg dan om met linkbuilding aan de slag te gaan.

Meer weten? Lees onze andere blogs over SEO!