nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

Wat is linkbuilding?

wat is linkbuilding, wat is linkbuilden

Wie serieus met SEO aan de slag gaat, zal de term tegenkomen: linkbuilding. Maar wat is linkbuilding nou precies? Kort gezegd, gaat het om het verzamelen van (zoveel mogelijk) links op andere websites die verwijzen naar jouw website. Zo worden niet alleen de bezoekers van de betreffende website gewezen op het bestaan van jouw website, maar ook zoekmachine zoals Google en Bing.

In dit artikel leggen we je uit wat linkbuilding precies en hoe je deze vorm van zoekmachine-optimalisatie het beste kunt aanpakken.

Off-page website-optimalisatie

nowweb seo generatorHet internet is een platform waarop je jezelf en je bedrijf op een uitstekende manier kunt profileren. Het digitale netwerk wordt dagelijks door vele miljoenen mensen bezocht. Het probleem is echter dat er heel veel websites zijn. Hoe kun je ervoor zorgen dat precies jouw website wordt bezocht door de doelgroep die jij voor ogen hebt?

Het korte antwoord is eenvoudig: zoekmachine-optimalisatie, ofwel SEO. We maken daarbij vaak onderscheid tussen on-page en off-page SEO. On-page zoekmachineoptimalisatie gaat over alles wat je in je eigen website kunt doen om beter gevonden te worden in Google. Off-page SEO draait om activiteiten die zich buiten jouw website afspelen. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel daarvan.

Wat is linkbuilding?

Bij linkbuilding draait het om externe links: links op andere websites naar jouw website (interne links zijn links binnen jouw website: van de ene naar de andere pagina dus). Je kunt zo’n externe link zien als een aanbeveling van de website-eigenaar om ook eens een kijkje te nemen op jouw website. En zo ziet een zoekmachine dat ook: die link naar jouw site zal iemand niet zomaar plaatsen. Hij zal jouw website de moeite waard vinden én relevant voor het onderwerp waarover de betreffende tekst gaat.

Zoekmachines bepalen de ‘waarde’ van jouw website daarom onder meer aan de hand van de externe links naar je site. Google wil zijn bezoekers immers naar websites doorverwijzen die van toegevoegde waarde zijn en relevant zijn voor het onderwerp waarop zij hebben gezocht.

Zoveel mogelijk backlinks?

Als je bovenstaande leest, zou je misschien denken dat je gewoon zoveel mogelijk backlinks (zo worden externe links naar jouw website ook wel genoemd) moet verzamelen. Dit was in het verleden inderdaad het geval, maar tegenwoordig is helaas wat complexer. Google heeft de afgelopen jaren de criteria voor het beoordelen van websites namelijk regelmatig veranderd.

Van BackRub naar Google

Google is (in 1998) ontstaan uit een onderzoeksproject met de naam ‘BackRub’. Deze naam refereert natuurlijk al aan de manier waarop de zoekmachine de websites beoordeelde op populariteit. Het aantal backlinks was hierin toen nog bepalend. In de jaren daarna heeft Google diverse updates gedaan, waarmee de focus meer op kwaliteit dan kwantiteit is komen te liggen.

Zo wordt er meer gekeken naar de relevantie van een backlink: gaat de pagina waarnaar wordt gelinkt ook over het onderwerp van het artikel waarin de link staat? Een link van een website over slagers naar jouw tandartswebsite is daarom niet zo veel waard.

Daarnaast is ook de reputatie van de ‘linkende partij’ belangrijk geworden. Een link naar jouw website vanaf een website die door Google wordt gezien als kwalitatief, heeft meer waarde dan een link vanaf een website met een minder goede reputatie.

Het gaat niet om de clicks

Als een andere website linkt naar de jouwe, is het natuurlijk goed mogelijk dat bezoekers van die website bij jou terechtkomen. Dat is mooi meegenomen! Tegelijk zal dat vaak niet om veel bezoekers gaan. Zie dat niet als een reden om te stoppen met linkbuilding. Het gaat immers niet om de direct klikken via deze links. Het gaat om de reputatie die je ermee opbouwt.

De extra bezoekers komen vervolgens via zoekmachines, omdat jouw website daarin vaker in de zoekresultaten wordt getoond.

Zo werkt linkbuilding in de praktijk

Hoe krijg je een website-eigenaar zo ver dat hij of zij een link naar jouw website gaat plaatsen? Het antwoord is even simpel als arbeidsintensief: vragen. Stuur gewoon een mailtje met de vraag of ze een link willen plaatsen. Bedenk wel: voor wat, hoort wat. Dus kom meteen met goede argumenten, of beter nog: met een tegenprestatie.

Ook wij krijgen regelmatig de vraag of we een link willen plaatsen op onze website. Dat doen we natuurlijk niet zomaar. Om te beginnen vinden we dat een website waarnaar we linken goede, betrouwbare informatie moet bieden en relevant moet zijn voor onze klanten. Als dat het geval is, vragen we doorgaans om een gastblog over onderwerp dat voor ons beide zinvol is.

Gastblog met backlink

In je mail aan een site-eigenaar kun je bijvoorbeeld meteen aanbieden een gastblog te plaatsen, in ruil voor een link (of hooguit twee) naar jouw website. Die link kan in de tekst staat, of in een auteursvermelding of bronvermelding onderaan de tekst. Zo creëer je een een win-winsituatie.

Social media en linkbuilding

Ook links op social media ‘tellen mee’. Dus zorg dat je profielpagina’s op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, enz. up-to-date zijn en een link naar je website bevatten. Vervolgens is het slim om regelmatig pagina’s, zoals blogs, op je website te delen op je tijdslijn.

Bedrijvengidsen

Onze derde en laatste tip: online bedrijvengidsen. Meld je bedrijf aan bij websites als De Telefoongids, Startpagina of Vinden.nl, daar zijn er talloze van. Let wel op, want overdaad schaadt. Er moet een geloofwaardige verdeling zitten in de links naar jouw website.

Linkbuilding uitbesteden?

Als je het goed doet en er serieus tijd en energie in steekt, dan kan linkbuilding zorgen voor meer traffic via zoekmachines. Heb je zelf niet te tijd om dat te doen (of heb je er gewoon geen zin in)? Je kunt linkbuilding ook uitbesteden! Onze partner Keyboost helpt je daar graag bij.