Wat is SEO?
Het is een term waarvan je ongetwijfeld al eens hebt gehoord, maar misschien dat je net niet je vinger kunt leggen op de betekenis ervan. Of nog belangrijker, hoe je het moet toepassen. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Met andere woorden, het aanpassen van je website zodat die wordt getoond bij de resultaten als iemand een zoekopdracht doet in Google.
Gratis Demo-website!
Benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Probeer ’t gewoon – helemaal gratis en hartstikke vrijblijvend. We maken graag een Gratis Demo-website voor je.
Nu aanvragen!
Waarom zou ik SEO toepassen?
Je hebt het eindelijk voor elkaar: jouw eigen website. Mooie foto’s, informatieve teksten en dit allemaal in de huisstijl van jouw bedrijf: wat wil je nog meer? Nou, dat anderen dit ook zien natuurlijk! Jouw website kan namelijk nog zo mooi of zo informatief zijn, maar als die tijdens een zoekopdracht in Google niet op een van de eerste pagina’s terechtkomt, loop je veel bezoekers mis. Dan heb je eigenlijk een heel mooi huis waar niemand op bezoek komt. Neem daarom bij het opzetten van je website het heft in eigen handen en pas al direct SEO toe. Bestaat je website al? Dan kun je achteraf alsnog de SEO van je pagina’s verbeteren.
Wat voer jij in Google in?
Wat je dus wilt bereiken, is dat je relevante bezoekers op je website krijgt. Bezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw product en hierover willen lezen of het willen kopen. SEO kan daarbij helpen. Daarvoor is het belangrijk om te achterhalen welke woorden gebruikt worden tijdens de zoekopdrachten die op Google worden uitgevoerd, ‘zoekwoorden’ noemen we dat. En deze zijn te achterhalen via een zoekwoordenonderzoek. Bedenk dat je niet de zoekwoorden in jouw webteksten moet invoeren waarop je graag gevonden wilt worden, maar vooral de zoekwoorden waarop jouw potentiele bezoekers zoeken.
Kortom, probeer je in je bezoekers te verplaatsen. Als je kijkt naar je eigen gedrag, dan merk je dat je vaak niet op één trefwoord zoekt, maar op meerdere. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een leuke bestemming voor de zomervakantie, dan vul je vast het trefwoord ‘zomervakantie’ in, maar ook de bestemming: ‘zomervakantie in Frankrijk’ of ‘leuk hotel in Barcelona’. Google toont je vervolgens websites waarin deze teksten goed zijn opgenomen.
Bepaal het doel van je pagina’s
Voordat je aan de slag gaat met het opzetten van je webpagina’s, moet je eerst kijken naar het doel van de pagina. Wil je bezoekers alleen informeren? Heb je producten in de aanbieding staan, kunnen ze informatie downloaden, wil je dat ze telefonisch contact opnemen of jouw bedrijf volgen op social media? Zodra je weet wat het doel van je pagina is, wordt het een stuk gemakkelijker om ze op te bouwen. Zorg ervoor dat je teksten duidelijk zijn en gericht op jouw doelgroep. Maak het voor de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk om de teksten snel te bekijken of verder te navigeren op jouw website. Vergeet niet, Google kijkt niet alleen naar de zoekwoorden die je gebruikt, maar echt naar de relevantie van jouw webpagina’s.
Zoekwoorden verwerken in je webteksten
Als je klaar bent om de teksten in elkaar te zetten, begin je met een trefwoordenonderzoek. Via hulpmiddelen zoals Google Trends achterhaal je welke zoekwoorden voor jou belangrijk zijn en hoe vaak ze gebruikt worden. Als je de meest gebruikte zoekwoorden hebt, kun je deze op een natuurlijke manier in je tekst te verwerken. Google is namelijk vrij slim en wil bezoekers alleen relevante resultaten geven. Daarom zoekt het naar teksten van hoge kwaliteit. Het heeft dus geen zin om teksten te maken die vol staan met de juiste trefwoorden, maar verder onsamenhangend zijn. Google herkent wanneer een tekst echt waardevolle informatie bevat.
Verwijs naar interne webpagina’s of externe websites
Verwijzingen van andere websites naar een pagina op jouw website (inkomende externe links) zijn om twee redenen belangrijk: ze leveren bezoekers naar je website op en ze zeggen dat er op die pagina blijkbaar iet interessante te lezen is. Deze verwijzing krijgt een waardering die op zijn beurt weer een bijdrage levert aan de ‘ranking’ van de pagina op Google. Het is daarom belangrijk om een goede strategie op te stellen voor interne en externe links.
Interne links helpen bezoekers om gemakkelijk via je website te navigeren. Als je op een pagina het advies geeft om telefonisch contact op te nemen, dan kun je hier prima een link invoeren naar jouw webpagina ‘Contact met ons opnemen’. Of als je een term noemt, maar hier op een andere pagina dieper op in gaat, dan is dat ook een ideaal moment voor een interne link.
Externe links (van een andere website naar de jouwe) én interne links (binnen jouw website, van de ene naar de andere pagina) zijn feitelijk een ‘stem’ voor die pagina. Hoe meer op een pagina wordt gestemd, hoe belangrijker Google die gaat vinden. Wil je zelf linken naar externe websites (uitgaande externe links), zorg er dan voor dat deze websites een goede ranking hebben, maar ook dat ze relevant zijn en informatie hebben die jouw bezoekers willen lezen. Ook dat neemt Google mee.
Meer lezen?
Nu zijn we nog niet eens toegekomen aan het belang van een pakkende meta-omschrijving, URL’s die zoekmachinevriendelijk zijn en het toevoegen van multimedia aan je pagina. SEO is een enorm uitgebreid onderwerp dat veel aandacht verdient omdat je hier echt de vruchten van plukt.
Meer lezen? Lees ook ons blog ‘Kom ik dan ook boven in Google?’ (Kijk, hier stemmen we dus voor een andere artikel op onze eigen website. Zo vertellen we dus aan Google dat dat een belangrijke pagina is over SEO).
Gratis SEO bij nowweb.nl
Bij het invoeren van je webteksten, zorgen wij er meteen voor dat de pagina aan de basisvoorwaarden van SEO voldoet. Dat scheelt jou alvast een hoop SEO-huiswerk! Bovendien scoren onze websites altijd meer dan 90 van de 100 punten in de technische test van SEO Site Check-up. Nog een reden om voor nowweb.nl te kiezen.