nowweb.nl

Wat is een webformulier?

Eigenlijk spreekt de naam al helemaal voor zich: een webformulier is een formulier die je klanten online op je website kunnen invullen. Vaak maak je hier gebruik van als je bepaalde gegevens van je bezoekers, of potentiële klanten, wilt ontvangen. Welke webformulieren je op jouw website zet, is geheel afhankelijk van welke actie je wilt dat de bezoeker neemt. Veel bezoekers hebben er eigenlijk helemaal geen zin in om online gegevens achter te laten. Daarom is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan het opzetten van de formulieren zodat het zo eenvoudig en snel mogelijk voor de bezoeker is.

Welke webformulieren kan je opzetten?

Een webformulier zet je dus op omdat je bezoekers wilt aanzetten tot actie. Bedenk daarom van tevoren wat deze actie moet zijn. Wil je dat ze contactgegevens achterlaten, dat ze zich aanmelden of iets downloaden? Hiervoor zijn verschillende webformulieren te gebruiken. In deze formulieren moet je het liefste alleen de informatie vragen die je echt nodig hebt. Wil je toch graag meer informatie van de bezoeker ontvangen, dan kan je de invulvelden erbij zetten, maar geef dan wel met een ‘*’ aan welke velden daadwerkelijk verplicht zijn. We nemen een kijkje in de formulieren die je op je website kunt zetten:

Contactformulier

Eigenlijk mag dit formulier op geen enkele website ontbreken. Hiermee geef je de bezoeker de mogelijkheid om contact met je op te nemen voor vragen of met interesse. Zorg ervoor dat je op een duidelijke manier een link zet naar dit contactformulier op je webpagina’s. In het contactformulier plaats je invulvelden zoals de naam en het e-mailadres van de klant en de mogelijkheid om de vraag te stellen. Om ervoor te zorgen dat je niet een heel opstel ontvangt, kan je het aantal karakters beperken. Kies je hiervoor, geef dit dan ook aan en vermeldt duidelijk hoeveel karakters de bezoeker nog kan gebruiken om de vraag te stellen. Zet ook op dit contactformulier dat je contact opneemt met de bezoeker en in welke tijdsframe dit zal zijn. Bovendien kan je ter bevestiging nog een automatische e-mail uitsturen naar het opgegeven e-mailadres van de klant waarin je aangeeft dat de vraag goed is ontvangen en dat er zo snel mogelijk contact met hen wordt opgenomen.

Inschrijven voor je nieuwsbrief

Als je wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief uitstuurt, dan wil je natuurlijk dat mensen zich hiervoor aanmelden. Zo kan je op een gemakkelijke manier informeren en producten promoten aan de bezoekers die aangeven dit daadwerkelijk te willen ontvangen. Aangezien je hiervoor alleen een e-mailadres nodig hebt, is het vaak al genoeg om een stukje tekst te plaatsen waarin je vermeldt dat je een nieuwsbrief uitstuurt met een beknopt overzicht van wat hierin staat. Vervolgens hoef je alleen een invulformulier te plaatsen waar de bezoeker een e-mailadres invoert. Houdt er rekening mee dat je wel bij iedere communicatie over een nieuwsbrief altijd de mogelijkheid moet vermelden over hoe de bezoeker eenvoudig kan uitschrijven.

Het plaatsen van een bestelling

Voor veel online webwinkels is dit natuurlijk een heel belangrijke. Zonder formulier om bestellingen te plaatsen, verkoop je niets. Dit webformulier is veel uitgebreider dan de bovenste twee, omdat je ook veel meer informatie nodig hebt. Je kunt het op verschillende manieren opbouwen, bijvoorbeeld dat alle informatie op één pagina ingevuld moet worden, maar je kunt ook gebruik maken van tabbladen die je bijvoorbeeld onderverdeeld in ‘klantgegevens’, ‘bestellinggegevens’ en ‘betaalgegevens’. Gegevens die je onder andere nodig hebt zijn de naam en het adres van de klant en waar het product naar verstuurt moet worden, welke en hoeveel producten er gekocht zijn en hoe de klant betaalt (creditcard, PayPal, iDeal).

Het downloaden van een brochure, presentatie of e-book
Natuurlijk kan je hiervoor heel eenvoudig een downloadlink plaatsen op je website. Maar als je het voor de bezoeker persoonlijker wilt maken, kan je vragen om een naam en het e-mailadres. Nadat de klant zijn of haar e-mailadres heeft ingevuld, stuur je een e-mail waarin je de bezoeker adresseert en waarin zij de gevraagde informatie kunnen downloaden. In de e-mail heb je direct de mogelijkheid om een link te plaatsen naar een contactformulier of het aanmelden voor een nieuwsbrief.

Maak het webformulier gebruiksvriendelijk

Eigenlijk kan je vrijwel overal wel een webformulier plaatsen: inschrijven voor een seminar of evenement, inschrijven voor een workshop, een offerte maken. Welk formulier je ook gebruikt, zorg ervoor dat het overzichtelijk is en beperk het aantal invulvelden. Omschrijf wat en waarom de bezoeker het moet invoeren en geef duidelijk aan welke velden verplicht zijn. Als de bezoeker verkeerde of incomplete informatie invoert, zorg er dan voor dat de foutmelding duidelijk zichtbaar is. Gebruik bijvoorbeeld een rode kleur om de bezoeker te laten weten dat een invulveld niet is ingevuld of dat het e-mailadres niet klopt. Als je veel invulvelden gebruikt, ‘verstop’ je invulvelden dan achter andere invulvelden. Op deze manier verschijnt een invulveld als de bezoeker een bepaald keuzemenu of antwoord kiest. Als niet alle invulvelden zichtbaar zijn, zal de bezoeker minder snel met tegenzin het formulier invullen, of nog erger, het helemaal niet invullen.

Gratis webformulieren bij nowweb.nl

Eigenlijk hoeven we dit natuurlijk niet te zeggen, maar als je geen webformulier nodig hebt, zet het dan ook niet op je website. Als bedrijf heb je vaak wel een contactformulier nodig, zodat geïnteresseerde bezoekers altijd contact met je kunnen opnemen. Na een uitgebreide analyse van je website, en door te kijken naar wat jij je bezoekers te bieden hebt (inschrijving voor nieuwsbrief, downloaden van een brochure), maken wij gratis webformulieren voor je aan op je website. Formulieren die eenvoudig zijn in te vullen en waar je bezoekers geen uren over hoeven te doen. Dit vergroot de kans dat de bezoeker de formulieren inderdaad invult en jouw geïnteresseerde klantenkring vergroot.

Bestel direct je website Vraag nu een Gratis Demo aan