nowweb.nl

Wat is SEA?

wat is sea

SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel zoekmachine-adverteren. Hierbij betaal je voor het plaatsen van een advertentie in de zoekmachines, zoals Google of Bing. Het voordeel aan betaald adverteren is dat je de advertentie aan bepaalde zoekwoorden kunt koppelen, maar ook aan een bepaalde regio of netwerk. Het adverteren is erg doelgroepgericht, waardoor je dus veel vaker bezoekers op je website krijgt die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product.

Je kunt het vergelijken met het adverteren in een tijdschrift. Als je onderdelen voor auto’s verkoopt, dan heeft het niet veel zin om te adverteren in een modeblad. Adverteer je juist in een autoblad, dan bereik je je doelgroep veel beter. Als iemand dan ‘lange krullende wimpers’ invult in Google, dan verschijnt jouw advertentie dus niet. Zoeken ze juist op ‘nieuwe banden’ of ‘schokdempers’ in, dan verschijnt jouw website dus wel.

Wat is het doel van SEA?

Bij betaald adverteren, wat ook wel een campagne wordt genoemd, krijgt jouw website voorrang bij de zoekmachines. Je website staat boven aan in de zoekresultaten of verschijnt in een banner op webpagina’s. Je probeert de advertentie zo veel mogelijk te laten zien, waardoor meer mensen erop klikken, wat uiteindelijk natuurlijk tot een aankoop of bijvoorbeeld een contactmoment moet leiden. Hiernaast kun je altijd zien of de campagne goed loopt en kun je die op ieder moment aanpassen. Op deze manier optimaliseer je de advertentie om zo het maximale resultaat te behalen.

AdWords en Cost per Click

Google AdWords is een van de meest populaire opties om betaald te adverteren. Google plaatst deze advertenties boven en rechts naast de zoekresultaten. Hier wordt gebruik gemaakt van het zogeheten Pay per Click-systeem (ook wel Cost per Click of afgekort CPC). Letterlijk betekent dit dat de adverteerder alleen betaalt als er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt.

Stel je dagbudget in

Om te voorkomen dat je je blauw betaalt als je website erg populair blijkt te zijn, stel je een dagelijks budget in. Naar aanleiding van de zoekwoorden die je gebruikt, schat Google in hoeveel je per klik betaalt. Zo heb je altijd controle over het bedrag dat je per dag aan SEA kwijt bent. Wat je uiteindelijk echt betaalt voor een click weet je pas achteraf, Google gebruikt namelijk een complex veilingsysteem om te bepalen welke advertentie, waar getoond wordt. Simpel gezegd: de hoogste bieder krijgt de beste plek. Hoeveel je maximaal per click wilt betalen, kun je ook instelllen.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dus dat je voor SEA betaalt. Deze worden als resultaat dan ook boven aan een zoekpagina geplaats, zo krijgt jouw website voorrang op niet-betalende websites. Bij SEO is de zogenaamde ranking van je website afhankelijk onder (veel) meer van de hoeveelheid, de relevantie en leesbaarheid van de teksten op je website. Hoewel je de twee opties heel goed apart kunt gebruiken, is het ideaal om ze beide toe te passen. Samen valt het onder de naam Search Engine Marketing (SEM).

Kies voor het AdWords-abonnement van Nowweb.nl

SEA kan je dus goed helpen om bezoekers naar je website te krijgen. Maar net als met veel van dit soort oplossingen, kan dit soms even sleutelen zijn om goed uit te vinden hoe het voor jou optimaal werkt. Hiernaast is het belangrijk om in de gaten te houden hoe goed je campagne werkt en of je er verbeteringen aan kunt maken.

Daar kunnen onze SEA-experts je mee helpen. Meer weten?

Bestel direct je websiteMeer over ons AdWords-abonnement