Een buitenlandse markt betreden met je webshop? 5 tips!
Als je in Nederland de afgelopen jaren veel succes gehad hebt met je webshop, kan de stap naar een buitenlandse markt een zeer lucratieve keuze zijn. Nederland is namelijk in vergelijking tot de rest van Europa en de wereld slechts een kleine markt. Er schuilt dus enorme potentie in het buitenland, maar hoe pak je dit als webshopeigenaar nou precies aan? In deze blog geef ik je 5 tips die je een heel eind op weg helpen bij het betreden van een buitenlandse markt. Nieuwsgierig? Lees gauw verder.
1. Vooronderzoek & marktanalyse
Elke grote stap vraagt om de nodige ‘voorzichtigheid’. Het is daarom dus zeer raadzaam om te beginnen met een uitgebreid vooronderzoek en grondige marktanalyse. Je wilt natuurlijk niet in het diepe springen en een gokje wagen.
Gelukkig zijn er partijen die dit al uitgebreid en deskundig voor je gedaan hebben. Denk bijvoorbeeld aan Thuiswinkel.org, ING en de Rabobank. Zij voeren regelmatig brancheonderzoeken uit en geven hierbij bruikbare cijfers en prognoses. Heb je dus al een bepaald land in gedachte, check dan eerst het onderzoek van deze partijen en bespaar jezelf al die tijd, geld en moeite. Mocht dit geen succes opleveren dan zijn er altijd nog organisaties als WTC die internationaal ondernemen stimuleren. Bij hen kun je dus ook terecht voor informatie en advies.
2. Test de interesse via marketplaces
Je bent natuurlijk nooit helemaal zeker van het feit of jouw producten net zo’n succes zijn in het buitenland als in Nederland. Voordat je dus begint met het ontwikkelen van een webshop e.d. voor een bepaalde markt is het een goed idee om eerst de interesse te testen. Een relatief makkelijke manier om dit te doen is door middel van marketplaces als Bol.com en Amazon. Met name Amazon is wereldwijd een zeer grote speler en daarmee de ideale manier om interesse te testen, Bol.com is vooral geschikt voor de Belgische markt.
Je kunt eenvoudig je producten op deze marketplaces plaatsen en wanneer er een verkoop plaatsvindt dan betaal je een commissie aan de betreffende marketplace. Slaan je producten goed aan dan kan je gaan kijken naar het opzetten van je eigen webshop.
3. Geschikt e-commerce systeem
Heb je bij het opzetten van je Nederlandse webshop rekening gehouden met je internationale ambities? Niet elk e-commerce systeem biedt namelijk de ondersteuning voor het beheren van meerdere internationale webshops. Aspecten als voorraadbeheer en facturatie wil je natuurlijk het liefst vanuit één systeem beheren, niet in meerdere. Dit vraagt namelijk om problemen. Zoek dit daarom goed uit en doe desnoods navraag bij je webbouwer/bureau naar de mogelijkheden.
Bespaar jezelf veel hoofdzorgen en kies voor één systeem waarin alle data correct wordt gemeten en gesynchroniseerd. Dit is voor iedere afdeling makkelijker, van marketing tot financiën.
4. Inspirerende teksten
Wanneer je besloten hebt om je eigen webshop daadwerkelijk te gaan opzetten voor een bepaald land wil je natuurlijk dat jouw potentiële klanten begrijpen wat ze zien. Wat ik hiermee bedoel is dat je geen kopie van je Nederlandse webshop online kunt zetten, ze begrijpen immers de taal niet. De gehele website zal daarom vertaald moeten worden. De overweging die je hier moet maken is of je de website vertaald in het Engels of in de taal van het betreffende land.
Kies je voor Engels dan kan je in principe elke buitenlandse markt betreden, praktisch de hele wereld spreekt namelijk Engels. Je weet maar nooit wat de toekomst brengt. In dat geval doe je er goed aan om een Engels vertaalbureau in te schakelen. Zij werken enkel met professionele vertalers die geheel up-to-date zijn qua vakjargon en taalgebruik. Zo ben je verzekerd van hoogwaardige teksten met de juiste woordkeuze, zinsopbouw en taalgebruik.
Maak je website meertalig
Komen jouw klanten niet alleen uit Nederland? Of heb je ambities om internationaal zaken te doen? Kies dan voor de aanvullende module Meertalige website / webshop.
Ook als je kiest voor de specifieke taal van het betreffende land doe je er goed aan een professioneel vertaalbureau in te schakelen. Menig vertaalbureau beschikt namelijk over een ruim aanbod vertalers en kan in principe elke vertaling realiseren. Houd er wel rekening mee dat wanneer je vervolgens nog een andere markt wilt betreden, je hetzelfde traject nog een keer moet doorlopen. Denk hier van tevoren dus goed over na.
5. Ga een samenwerking aan
Om zo snel mogelijk resultaat te boeken kan een samenwerking met een lokale distributeur een goed idee zijn. Stel je verkoopt voedingssupplementen. Door samenwerkingen op te zetten met lokale sportscholen en verenigingen breng je je producten snel onder de aandacht van je potentiële doelgroep.
Daarnaast zou je ook nog kunnen denken aan een samenwerking in de vorm van een linkruil. Hierbij plaats jij een link op je website naar de distributeur, en andersom. Zo helpen jullie elkaar in de zoekresultaten van Google, win-win dus!
Over de auteur
Deze blog is geschreven door Jeroen van den Engel, Digital Marketing Manager bij Vertaalbureau Perfect. Dagelijks is Jeroen als Digital Marketing Manager verantwoordelijk voor de uitingen en internationale marketing van Vertaalbureau Perfect.