nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

Wat is een testimonial?

wat is een testimonial

Testimonial, je hebt de term ongetwijfeld wel eens gehoord. Het is een belangrijk ‘imago-wapen’. Als ondernemer wil natuurlijk zorgen voor een goed imago, om zo het vertrouwen van je doelgroep te winnen. Potentiële klanten willen weten wie er achter jouw website schuilgaat en of je wel waarmaakt wat je belooft. Dat kun je (als het goed is) bewijzen met testimonials.

Waarom een testimonial?

Van ZZP’er tot CEO van een multinational, je streeft altijd naar klanttevredenheid. Dat zorgt er immers voor dat je bestaande klanten een goed gevoel houden over jouw onderneming en overwegen om in de toekomst weer gebruik van te maken van jouw diensten. En dus loyale klanten worden. Bovendien maakt dat je interessant voor nieuwe klanten, omdat ze goede ervaringen hebben gehoord over jouw bedrijf.

Wat is een testimonial?

Een testimonial is een ‘verklaring’ van een klant over zijn of haar positieve ervaring met een product, dienst of bedrijf. Testimonials kunnen zowel korte quotes als langere verhalen zijn. Bezoekers van je website hechten doorgaans veel waarde aan deze gedeelde praktijkervaringen. Want wie zegt nou dat jij echt alles kunt waarmaken wat je belooft op je website?

Je klanten vertellen jouw verhaal

Iedereen kan schrijven dat hij of zij zeer vakbekwaam is en het perfecte aanbod heeft. Gouden bergen beloven kunnen we allemaal. Maar met testimonials lever je het bewijs en laat je zien dat jouw klanten jouw perfecte aanbod ook daadwerkelijk zo hebben ervaren. Je creëert dus meer vertrouwen met testimonials.

In plaats van zelf mooie beloftes te doen over jouw product of dienst, laat je anderen aan het woord. Zij vertellen wat het betekent om met jou zaken te doen.

Waarop moet je letten?

Als je testimonials op je website gaat plaatsen, is het belangrijk dat deze echt te maken hebben met jouw product of dienst. Dat je zo’n gezellige meid of toffe kerel bent, met van die mooie blauwe ogen, is niet interessant en relevant voor potentiële kopers. Dat is niet waarom zij je website bezoeken. Een testimonial moet toegevoegde waarde bieden!

Ook anonieme testimonials of testimonials met alleen intialen of zonder bedrijfsnaam wekken weinig vertrouwen. Wie zegt immers dat je deze niet zelf hebt geschreven? Vermeld daarom altijd de volledige naam, bedrijfsnaam en website van de persoon achter de aanbeveling. Plaats je testimonials op een goed vindbare plek op je website, zoals de homepage of de dienstenpagina. Of op een speciale overzichtspagina, zoals die van ons.

Hoe kom je aan testimonials?

Een testimonial kun je op verschillende manier verkrijgen.

  • Bij elk afgeleverde dienst of verkocht product kun je de klant een kort formulier toesturen en vragen of hij of zij deze wil invullen.
  • Misschien heb je via social media of Whatsapp een compliment gekregen. Je kunt de klant dan vragen of je deze mag gebruiken als testimonial op je website.
  • Hetzelfde geldt voor een e-mail. Of zelfs voor een telefoongesprek. Vraag wel altijd toestemming voordat je de complimenten op je website zet.
  • Je kunt ook vragen of ze de ervaring via de geluidsrecorder van Whatsapp willen inspreken of een video kunnen opnemen voor je. Zo sla je twee vliegen in één klap. Je hebt een testimonial én je bezoekers kunnen horen en/of zien dat het geen fictief verhaal is.
  • Of overweeg om Google Reviews te gebruiken, dat is meteen goed voor je SEO namelijk.

Standaard testimonials bij nowweb.nl

Heb je al een website bij nowweb.nl? Mooi! Dan kun je heel eenvoudig testimonials toevoegen aan je website. Het werkt net als als het maken van een nieuw blog. En de overzichtspagina wordt automatisch voor je gegenereerd. Ook kun je dezelfde teksten met een paar klikken toevoegen aan je homepage.