nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

Keuzestress: een professionele, zakelijke website laten maken

Professionele website laten maken? Kies voor Nowweb.nl

‘Wat moet ik nou met mijn zakelijke website doen?’ ’t Lijkt een simpele vraag, toch hebben veel freelancers, zzp’ers en kleine mkb’ers moeite om knopen door te hakken als het hierom gaat. Moet je als ondernemer een professionele, zakelijke website laten maken? De moeilijkheid van de vraag zit ‘m in deze twee woorden: 1) ‘professionele’ en 2) ‘laten’. Vrij vertaald: 1) wanneer is mijn bedrijfswebsite goed genoeg? En 2) wie doet het werk?

Dát je als ondernemer een zakelijke website nodig hebt, staat buiten kijf, wat ons betreft. Natuurlijk, er zijn nog steeds bedrijven zonder site en een deel daarvan maakt zo zelfs genoeg omzet. Maar ook voor hen geldt dat het ondernemerschap op z’n minst een stuk makkelijker zou worden als ze wél online te vinden waren (en waarschijnlijk ook lucratiever). Mooi, hebben we dat maar uit de weg. Dat brengt ons bij het volgende.

Zakelijke website: zelf maken of laten maken?

We beginnen met de laatste van de twee vragen hierboven: wie doet het werk? Dit zijn je opties: a) jij, b) iemand anders, of c) een combinatie daarvan. Het is een vraag die je als ondernemer vaker moet beantwoorden: wat doe je zelf, wat besteed je uit? Denk aan de boekhouding: duik je zelf in de cijfers of betaal je er een boekhouder voor? En wat besteed je precies uit: doe je elk kwartaal een stapel bonnetjes en facturen op de post naar je boekhouder met een post-it erbij met ‘veel plezier ermee’? Of zet je zelf de bedragen al in een Excel-sheet zodat je boekhouder alleen je btw-aangifte nog maar hoeft te doen?

Wil je een website laten maken, dat kan dat ook: je kunt ook een deel van het werk uitbesteden. Door bijvoorbeeld zelf je teksten te schrijven en foto’s te zoeken.

Kennis, tijd, geld en plezier

zakelijke website laten maken
Zelf doen of uitbesteden: wat voor ondernemer ben jij?

Het antwoord op zulke zelf-doen-vragen hangt af van verschillende factoren: hoeveel kennis heb je van het onderwerp, heb je er tijd voor, heb je er geld voor (over) om het uit te besteden, heb je er plezier in om het zelf te doen? ‘Geen zin in’ is vaak een reden om iets uit te besteden en ‘geen geld’ is vaak een reden om iets zelf te doen. Maar kennis en tijd zijn net zo belangrijk om mee te nemen in je overwegingen.

Ons advies: besteed je tijd aan de taken waar je goed in bent (als je daar geen plezier in hebt, is er sowieso iets mis met je businessmodel). Als het goed is, zijn dat ook de taken die maken dat je geld verdient: geld dat je weer kunt besteden aan het uitbesteden van taken waar je niet goed in bent. Bijvoorbeeld: een professionele website laten maken.

Meer hierover? Lees ons blog: ‘Een website bouwen: uitbesteden of zelf doen?

Wat is een professionele, zakelijke website?

Laten we voor het gemak even concluderen dat je ervoor hebt gekozen om het bouwen van je website (deels) uit te besteden. Misschien hebben we je weten te overtuigen of misschien had je er sowieso geen tijd voor en/of geen zin in. Hoe dan ook, een wijs besluit! Dat brengt ons bij de eerste vraag die we hierboven stelden: wanneer is mijn website goed genoeg? Daarbij is dit onze aanname: als je iets doet, dan moet het een doel dienen en moet je het dús goed genoeg (laten) doen.

Het is zonde om tijd en/of geld aan een bedrijfssite te besteden als het eindresultaat je doelen niet dient. Of dat nou keihard meer klanten en omzet is of bijvoorbeeld een professionele uitstraling of het informeren van je huidige klanten. Kortom, je zakelijke website moet een professionele website zijn. Maar wat is dat dan?

Goed genoeg is dus niet perfect

Voordat we daarop ingaan, nog even dit: pas op voor perfectionisme! Ja, ik zei net: ‘als je iets doet, moet je het goed doen’. Maar dat dat betekent niet dat het perfect moet. Beter van niet zelfs, want perfectie kost doorgaans veel tijd, geld en energie. Om bij de boekhoudvergelijking te blijven: je gaat geen AA-accountant met een uurtarief van 150 euro inhuren voor de btw-aangifte van een kleine eenmanszaak. Zo ga je ook geen 10.000 euro uitgeven aan een bedrijfswebsite met een homepage, een paar dienstenpagina’s, een contact- en een over-ons-pagina. Met goed bedoelen we goed genoeg.

website laten maken waar op letten
Waar moet je op letten al je een website laat maken?

Terug naar je site: wat is dat? Het betekent doorgaans dat er een professional bij betrokken is geweest. En waarschijnlijk ben je dat zelf niet en heb je niet de tijd of zin om dat nog even te worden. Maar daar hebben we het hierboven al over gehad. Wat is goed genoeg? Laten we beginnen met twee zaken die echt onmisbaar zijn: 1) vindbaarheid, 2) responsiveness.

Zorg dat je zakelijke website goed vindbaar is voor Google

Dat noemen we zoekmachineoptimalisatie of kortweg SEO. Alleen een zakelijke website (laten) bouwen is niet genoeg, hij moet ook goed gevonden worden. Door jouw potentiële klanten graag. Er zijn verschillende manieren om daarvoor te zorgen, maar SEO is daar zeker een van. Of de SEO goed is, hangt onder meer af van de techniek: is de code zo geschreven dat Google er blij van wordt?

Zorg dat je website responsive is

Responsiveness betekent simpel gezegd dat je website op alle verschillende apparaten goed te bekijken is. Dus niet alleen op je pc of laptop, maar ook op alle soorten telefoons en tablets die er zijn. Ongeveer de helft van de bezoekers op je website doet dat tegenwoordig met een mobiel apparaat. Het zou zonde zijn als zij allemaal binnen een paar seconden weer weg klikken, omdat je website voor hen niet goed werkt. Een responsive website past zich automatisch aan, aan het apparaat waarop hij wordt bekeken. Een must dus voor elke goede, zakelijke website.

Denk ook aan gebruiksvriendelijkheid

Niet zo onmisbaar als de eerste twee punten, maar nog steeds meer dan nice to have: gebruiksvriendelijkheid. Als je een zakelijke website hebt, zul je regelmatig iets willen aanpassen: de teksten op je homepage, toch een andere kop voor een van je producten of diensten, een andere foto bij je over-mij-pagina, enzovoorts. Als dat steeds een hoop gedoe is, gaat het je waarschijnlijk snel tegenstaan om überhaupt nog wat aan je website te doen.

Kies daarom voor een content management systeem (CMS) dat gebruiksvriendelijk is. WordPress, het systeem dat wij ook bij Nowweb.nl gebruiken, is wereldwijd het meest gebruikte CMS en staat bekend als zeer gebruiksvriendelijk.

Welke functionaliteiten heeft je zakelijke website nodig?

Wat moet jouw zakelijke website kunnen? Dat hangt van jouw wensen af en mogelijk ook van je producten of diensten. Ben je van plan te gaan bloggen? Wil je tarieven op je website kunnen vermelden? Moeten je bezoekers direct online een offerte kunnen aanvragen of een afspraak kunnen boeken?

Meer lezen hierover? Lees ons blog ‘De functionaliteiten van jouw website‘.

Kortom, besteed de techniek uit

Zoals je ziet, zijn er belangrijk websitezaken die nogal wat webtechnische kennis vereisen. Kennis die jij als ondernemer waarschijnlijk niet hebt (anders zat je nu dit blog niet te lezen). We kunnen je bijvoorbeeld best verklappen dat het Tim (het technische brein achter nowweb.nl) aardig wat tijd en moeite heeft gekost om onze code zo te schrijven dat Google er blij van wordt. En ook responsiveness is een complexe zaak: bedenk maar eens hoeveel verschillende mobiele apparaten er zijn.

Allemaal zaken waarmee jij je als ondernemer niet mee bezig wilt zijn. Daar is je webbouwer voor!

Dit kun je wél zelf doen…

Vaak hoor je flinke bedragen als het gaat om het laten bouwen van een zakelijke website. Dat komt onder meer doordat er een tekort aan webbouwers is, die daardoor flinke salarissen en uurtarieven kunnen vragen. Maar wat veel mensen niet weten, is dat een aanzienlijk deel van dat geld ook zit in de uren van niet-technische mensen. Denk aan ontwerpers en tekstschrijvers. Als je op hun uren kunt bezuinigen, kun je dus geld besparen.

Zelf weet je vaak het beste wat jouw business is, wie je klanten zijn en hoe je het beste met hen kunt communiceren. Genoeg reden om zelf je webteksten te schrijven! Of om in elk geval een poging te wagen. Twijfel je over je schrijftalenten? Je kunt ook jouw teksten laten redigeren of corrigeren door een professional, dat scheelt nog steeds in de kosten.

En hierop kun je best bezuinigen…

website laten maken kosten
Waar kun je nog op bezuinigen bij het bouwen van je website?

Tot slot, nog even over die ontwerpers: je hebt ze tegenwoordig in allerlei smaken. Graphic designers natuurlijk, maar ook interaction designers, UX designer (UX staat voor user experience) of visual identity designers. En hoewel ik zeker niet wil beweren dat dit overbodige vakgebieden zijn, is hun expertise voor de gemiddelde bedrijfswebsite toch een beetje overkill. Net als de AA-accountant, die ik hierboven al noemde.

Natuurlijk, je website heeft altijd een design. Dat spreekt voor zich. Maar is het echt nodig om een specifiek webdesign speciaal voor jou bedrijf te laten maken? Vaak kun je ook prima uit de voeten met een meer basic design. Ook daar heeft ooit een ontwerper zijn best op gedaan, alleen niet speciaal voor jou. Met jouw teksten, foto’s en huisstijl wordt je zakelijke website nog steeds een unieke creatie voor jouw bedrijf!

Nowweb.nl: landelijk én in de regio

We werken voor ondernemers door het hele land, maar we hebben ook veel klanten uit de regio. Nowweb.nl is gevestigd in Nieuw-Vennep en Bleiswijk. En maakten al website voor bedrijven uit onder meer Hoofddorp, Lisse, Gouda en Zoetermeer. Wat kunnen we voor jou betekenen?