nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

De functionaliteiten van jouw website

De functionaliteiten van jouw website

Met jouw website kun je werkelijk alle kanten op. Nu het internet met afstand de populairste plek is waarop mensen informatie inwinnen, is het mogelijk om elementen in jouw website te verwerken die pak ‘m beet vijftien jaar geleden ondenkbaar waren. Elke website bevat tekst en foto’s, maar wat is er nog meer allemaal mogelijk?

In dit blog nemen wij je mee door de mogelijkheden en lees je waarom je van bepaalde functionaliteiten voor je website gebruik kunt maken. De functionaliteiten worden behandeld in alfabetische volgorde. Het is een overzicht van de populairste features.

Agenda

Lever je diensten of service op afspraak, dan kan een online agenda een prachtige toevoeging zijn aan jouw site. Met zo’n agenda stel je klanten in staat om zelf via de website een datum en tijdstip te kiezen voor een afspraak, die vervolgens bij jou en de klant bevestigd wordt. Veel autobedrijven gebruiken bijvoorbeeld een online agenda voor het inplannen van onderhoudsbeurten of APK-keuringen.

Er zijn talloze agenda tools voor je website beschikbaar. Wij werken zelf bijvoorbeeld met Calendly. Zij bieden ook een gratis abonnement aan.

Blog

Een blog op je website heeft veel voordelen. Je kunt bezoekers informeren over je expertise, diensten of producten en waardevolle informatie delen. Het is een uitstekende manier om je autoriteit te doen gelden. En het zorgt ervoor dat er lekker veel tekst op je website staat – en daar is Google dan weer dol op. Een blog onderhouden kost weliswaar tijd, maar kan wonderen doen voor je bekendheid en vindbaarheid.

Call-to-action button

Heb je een duidelijk doel met je website, overweeg dan om call-to-action buttons in te zetten. Dit is een prominent weergegeven knop die een bezoeker een actie laat uitvoeren. Mensen blijken sneller op zo’n button te klikken dan op een gewone link. Jij kiest welke actie er ‘onder de knop zit’: een mail sturen, een chat starten, een offerte aanvragen of een whitepaper downloaden.

CAPTCHA

Niemand houdt van spam. Een CAPTCHA toevoegen aan je contactformulieren helpt om spam tegen te gaan. Een CAPTCHA is een regel willekeurige tekst die moet worden ingevoerd alvorens een bericht kan worden verstuurd. Op deze manier voorkom je dat geautomatiseerde programma’s (zogenaamde “spambots”) automatisch berichten kunnen versturen.

Het nadeel is wel dat dit een drempel is voor het invullen van een formulier: sommige bezoekers vinden het teveel gedoe (en haken mogelijk af). Dat zonde, zeker als iemand bijna een offerte had aangevraagd. Maar ook daar is wat op bedacht: onzichtbare CAPTCHA’s. Die hoeven je bezoekers niet in te vullen, maar spambots komen er niet langs.

Chatfunctie

Een chatfunctie op je website is een zeer klantvriendelijke, maar vaak ook vrij (arbeids)intensieve functie. Via een live chat kunnen bezoekers vragen stellen. Chatten brengt je in direct contact met potentiële klanten en dat heeft natuurlijk een grote waarde. Er moet echter wel iemand binnen de organisatie zijn die beschikbaar is om de ‘gesprekken’ te voeren met bezoekers. Misschien ben jij dit zelf wel.

Er zijn talloze chat tools voor je website beschikbaar. Wij hebben zelf ook een chatfunctie op onze website. Dat had je vast al eens gezien. We gebruiken daar Zopim (onderdeel van Zendesk) voor. Zij bieden ook een gratis abonnement aan. Als jij dat ook wilt, kunnen wij deze installeren en inrichten voor je (we vragen daar eenmalig een vergoeding voor).

Contactformulier

Een contactformulier is een laagdrempelige manier om bezoekers contact met je op te laten nemen. Je kunt zelf kiezen waar je zo’n formulier plaatst. Vaak gebeurt dit op pagina’s waar voor klanten contact opnemen een logische vervolgstap is. Denk natuurlijk aan de contactpagina, maar ook een veelgestelde-vragen-pagina kan een goede plek zijn. In het formulier hebben gebruikers de mogelijkheid om hun naam, e-mailadres en telefoonnummer in te vullen en extra informatie te geven of een vraag te stellen.

E-book of whitepaper

Een populaire manier om je autoriteit te laten blijken, is een e-book of whitepaper. In zo’n publicatie, die in veel gevallen gratis kan worden gedownload, geef je informatie over een specifiek onderwerp of onderwerpen waar je veel verstand van hebt. Het werkt merkversterkend en wekt vaak sympathie bij bezoekers, waardoor de kans toeneemt dat ze contact met jou opnemen.

Meestal vraag je ‘in ruil’ voor het e-book of whitepaper om een e-mailadres, zodat je diegene later voor marketingdoeleinden kunt benaderen. Let daarbij wel goed op de (nieuwe) privacywetgeving.

Gastenboek

Een gastenboek was één van de eerste populaire site-elementen uit de vroege dagen van het Internet. Je komt gastenboeken steeds minder vaak tegen, maar dat maakt ze niet minder interessant of relevant. Bijvoorbeeld voor ondernemers in de hospitality-branche is het een mooie extra wanneer gasten een (positieve) boodschap achterlaten op de site. Denk aan restauranteigenaren of exploiteurs van een bed & breakfast. Maar overal waar service, gastvrijheid of beleving een rol spelen, zou een gastenboek een mooie extra kunnen zijn.

Wil je graag zelf in de hand houden wat er wel en niet op je website komt te staan? Dan kun je ook instellen dat reacties pas worden geplaatst na goedkeuring.

Google Maps-kaart

Wil je het klanten makkelijk maken om jou te bezoeken? Implementeer dan een kaart met de locatie van je bedrijf in je website. De meest voor de hand liggende plek hiervoor in de contactpagina. Google Maps maakt het heel eenvoudig om zo’n kaart in je website op te nemen. Bezoekers kunnen bovendien je locatie opslaan of doorklikken naar de routeplanner. Deze module vraagt klanten om hun locatie in te voeren en toont direct de snelste route om jou te bereiken.

Nieuwsbrief

Na een aantal jaren van daling in populariteit is de nieuwsbrief weer helemaal hot. Nu we in een tijdperk leven waarin social media en massaberichten hoogtij vieren, willen veel ondernemers weer een gerichte groep mensen bereiken met een goede boodschap. Nieuwsbrieven zijn hiervoor uitermate geschikt: omdat mensen zichzelf inschrijven voor de nieuwsbrief, kun je ervan uit gaan dat zij een bovengemiddelde interesse hebben in jouw merk, diensten of producten. Voeg een nieuwsbriefformulier toe aan je website en vergroot je adressenbestand.

Wil je ook gebruik gaan maken van nieuwsbrieven? Laat het ons even weten. We kunnen onze formulierenplug-in WP Forms bijvoorbeeld direct koppelen aan je MailChimp-account.

Podcast

Kennisdeling geschiedt niet alleen meer via blogs of whitepapers: steeds meer ondernemers hebben een podcast. In een podcast kun je informatie verstrekken, kennis overdragen en autoriteit uitstralen. Deze audiofiles kunnen worden gedownload of gestreamd op alle devices. Veel mensen verkiezen een podcast boven een blog, omdat zij liever luisteren dan lezen.

Tip: gebruik een tool als SoundCloud om je podcasts te bewaren en ’embedden’.

Portfolio

Een mooie portfoliopagina is een uitstekende manier om jouw kunde en ervaring te laten zien. Op een portfoliopagina geef je voorbeelden van je beste werk met als doel jouw potentiële klanten te overtuigen dat jij de ideale partij voor hen bent.

Reactieformulier

Een reactieformulier zorgt voor meer levendigheid op een pagina of blog. Gebruikers kunnen een reactie achterlaten bij wat zij zojuist bekeken of gelezen hebben, bijvoorbeeld een blog. Dit kan waardevol zijn, maar wees ervan bewust dat er ook negatieve reacties gegeven kunnen worden. Gelukkig zijn er veel formulieren waarbij de beheerder reacties eerst moet goedkeuren voordat deze openbaar zichtbaar worden.

Responsiveness

Responsiveness is een cruciaal element van een hedendaagse website. Responsive webdesign wil zeggen dat de website zich automatisch aanpast aan de features, dimensies en resolutie van het device (laptop, tablet of smartphone) waarop hij bekeken wordt. Dezelfde website ziet er anders uit op een smartphone dan op een desktop: voor elk apparaat wordt automatisch de juiste weergave gekozen.

Reviews

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om reviews van klanten te tonen op hun website. Denk aan hotels, maar ook bijvoorbeeld webshops waarop klanten hun mening kunnen geven over een product. Voor jouw geloofwaardigheid kunnen reviews erg belangrijk zijn, maar er is natuurlijk een risico aan verbonden.

Sitemaps

Een goede website heeft een sitemap die “achter de schermen” aan zoekmachines vertelt waar zij welke pagina’s kunnen vinden. Een nog betere website heeft ook een sitemap voor bezoekers. Zie een sitemap voor jouw site als een plattegrond in een winkelcentrum: je vertelt bezoekers wat je waar kunt vinden.

Social follow buttons

Ben je actief op social media, dan wil je waarschijnlijk graag dat je bezoeker je ook daar weten te vinden: dat ze je gaan volgen of liken. Door zogeheten social follow buttons in je website te plaatsen, kunnen je bezoekers direct doorklikken naar je profiel of bedrijfspagina. Denk aan Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram, maar ook aan Google+, Pinterest of Snapchat.

Social media feed

Als je actief bent op social media, kun je er ook voor kiezen om deze activiteiten direct in je website te tonen. Op jouw site zien bezoekers dan bijvoorbeeld jouw laatste berichten op Facebook, Twitter, LinkedIn of Instagram. Vanuit deze feeds kunnen bezoekers er eenvoudig voor kiezen om je te gaan volgen op social media.

Social sharing buttons

Je hebt een website omdat je gezien wilt worden. Door social sharing buttons toe te voegen, kunnen bezoekers met één klik jouw content delen op hun social mediakanalen. Dit is een uitstekende manier om nog meer bezoekers naar jouw website te trekken.

Video

Met een videoplayer op jouw website kun je videobestanden laden en tonen aan bezoekers. Video is een krachtig middel om jezelf te presenteren. Bezoekers kijken graag naar video, zo blijkt. Een video komt professioneel over. Bovendien is het vaak een persoonlijke manier om jezelf te presenteren.

Tip: gebruik een tool als YouTube of Vimeo om je video’s te bewaren en ’embedden’.

Zoekformulier

Wat het doel van jouw website ook is: je wilt te allen tijde dat bezoekers eenvoudig kunnen vinden wat zij zoeken. Voeg daarom een zoekformulier toe aan je site zodat mensen op basis van een zoekterm relevante content snel kunnen vinden.

Al deze functionaliteiten voor je website?

Alle genoemde functionaliteiten voor je website zijn (uiteraard) mogelijk bij nowweb.nl. Wij verzorgen bovendien je gehele website, voor een vast bedrag per maand: vanaf 25 euro per maand. Interesse? Neem contact op of vraag een Gratis Demo aan.

Gratis Whitepaper: nieuwe website in 5 stappen

Dit blog maakt deel uit van een serie van 5 artikelen, die verdere verdieping geven van ons Gratis WhitepaperIn 5 stappen naar jouw nieuwe website‘.

  1. Hoe laat jij jouw website voor je werken?
  2. De functionaliteiten van jouw website
  3. Een website bouwen: uitbesteden of zelf doen?
  4. Hoe kies je de juiste websitebouwer?
  5. Wanneer laat ik een (nieuwe) website bouwen?