nowweb.nl

Hoe laat jij jouw website voor je werken?

Je website is hoogstwaarschijnlijk jouw primaire communicatie- en marketingkanaal. Een website is dus niet meer iets dat je er even bij doet: jouw site heeft aandacht en onderhoud nodig. Een goede website werkt voor jou en helpt je jouw doelen realiseren. Alles begint echter met de vraag: wat wil ik bereiken met mijn website? Er zijn namelijke verschillende soorten websites en talloze manieren waarop je jouw website kunt inzetten.

De eerste stap naar een goede website is daarom: weten hoe je hem wilt gaan gebruiken. Wat wil je dat de bezoekers zien en wat moet hiervan het resultaat zijn? In dit blog gaan wij in op waar een goede website aan moet voldoen en op welke specifieke punten je moet letten voor een optimaal resultaat.

De kern van elke goede website

Voordat je specifiek kunt gaan kijken naar het doel van jouw website en hoe je dit doel kunt bereiken, is het goed om te weten aan welke voorwaarden je website moet voldoen om succesvol te kunnen zijn.

  • Je website moet goed vindbaar zijn
    Het lijkt misschien een open deur, maar zonder goed vindbare website zul je nooit de door jou gestelde doelen kunnen realiseren. Een goede webbouwer kan je erbij helpen ervoor te zorgen dat jouw website goed scoort in zoekmachines, zoals Google en Bing, op relevante onderwerpen.
  • Je website moet mobielvriendelijk zijn
    De tijden dat mensen je website louter op een desktop of laptop bekijken, zijn al lang voorbij. Jouw website moet zich automatisch kunnen aanpassen aan elk apparaat waarop deze bekeken wordt. In veel gevallen wordt je website bekeken op een smartphone of ander mobiel apparaat. Is de site hierop niet goed te bekijken, dan gaat dit je bezoekers kosten.
  • Je website moet snel laden
    Het is zeer eenvoudig: als een website langer dan een paar seconden nodig heeft om te laden, haakt het grootste gedeelte van de bezoekers af. En dat wil je natuurlijk absoluut vermijden.
  • Je website moet een doel hebben
    Het werd net al even aangehaald: je website moet een doel hebben. Je wilt dat mensen na het bezoeken van jouw website een bepaalde actie ondernemen. Je website moet daarop zijn ingericht.

De belangrijkste vraag: waarom heb je een website?

Als je weet waarom je een website hebt, kun je hier een concreet doel aan koppelen en jouw website zo laten bouwen dat dit doel wordt bereikt. Er zijn zeer veel redenen waarom je een website kunt hebben. Je hoeft je niet te beperken tot slechts één reden: het kan heel goed zijn dat je met jouw website meerdere dingen wilt bereiken. Daarom bestaan websites bijna altijd uit meerdere pagina’s. Toch is het goed om een hoofddoel te kiezen. Om je daarbij te helpen, gaan we hieronder in op de meest voorkomende redenen om een website te hebben en wat dit voor jouw site betekent.

Je wilt mensen informeren

Op een informatieve website neem je alle ruimte om jezelf of jouw bedrijf te presenteren. Het is aannemelijk dat de bezoeker jou nog niet of onvoldoende kent en hier wil je verandering in aanbrengen. Op een overzichtelijke, uitnodigende manier laat je bezoekers kennismaken met jou, jouw bedrijf en je producten of diensten.

Je wilt klanten werven

Mensen komen op jouw website met een bepaalde behoefte: jouw website is dé plek om hen ervan te overtuigen dat jij in die behoefte voorziet. De website dient overtuigend te zijn. Denk aan zaken als een portfolio, reviews en referenties. Zorg voor een sterke call-to-action zodat potentiële klanten eenvoudig contact kunnen opnemen.

Je wilt verkopen

Heb je een website waarop mensen direct iets kunnen bestellen of kopen, zoals een webshop, maak dit dan zo eenvoudig mogelijk. Presenteer de producten overzichtelijk, geef heldere informatie en voorzie klanten van eenvoudige betaalopties (in elk geval iDeal en creditcard en liefst ook Paypal). Je kunt de website het beste zo inrichten dat een bestelling zo snel mogelijk gemaakt is.

Je wilt leads genereren

Jouw website verkoopt niet direct producten (of diensten), maar je wilt mensen wel aanzetten tot het afnemen van deze producten of diensten. De bezoeker van jouw site is waarschijnlijk al concreet geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Zie jouw site als een sales pitch: wees overtuigend en zorg ervoor dat mensen snel en eenvoudig contact kunnen opnemen, gegevens kunnen achterlaten, zich kunnen inschrijven of een offerte kunnen aanvragen.

Jouw website dient ter ondersteuning voor klanten

Een website kan een voorportaal zijn voor het verlenen van jouw diensten of verkopen van jouw producten, maar kan ook bestaan om nazorg te bieden. Je site biedt in dit geval alles waar een klant behoefte aan kan hebben na het kopen van jouw producten of afnemen van jouw diensten. Zorg voor heldere informatie, naslagwerk, FAQ’s en maak het eenvoudig om contact op te nemen.

Je wilt content verspreiden

Is jouw doel om content onder zo veel mogelijk ogen te krijgen, dan is een website met een goede blogfunctionaliteit hiervoor uitermate geschikt. Geef content een prominente plek, zorg dat deze goed leesbaar en vindbaar is en maak het lezers eenvoudig om de content te delen op social media.

Wil jij ook een goede website?

Wat het doel van jouw website ook is: je site dient altijd als een visiteplaatje. Aan het begin van dit blog las je al over enkele punten waar een goede website in technisch opzicht moet voldoen en je hebt kunnen lezen over de belangrijkste doelen en hoe je jouw website daartoe in kunt richten. Houd te allen tijde rekening met het feit dat jouw website ook jouw uithangbord is. Essentiele zaken als openingstijden, contactinformatie en een privacy statement dienen altijd aanwezig te zijn.

Een goede website voor een scherpe prijs?

Wil jij ook een goede website? Bij nowweb.nl verzorgen wij je gehele website, voor een vast bedrag per maand: vanaf 25 euro per maand. We denken graag met je mee over wat het doel van jouw website is en hoe we je website het beste daarop kunnen inrichten. Interesse? Neem contact op of vraag een Gratis Demo aan.

Neem contact op Vraag nu een Gratis Website Demo aan

Gratis Whitepaper: nieuwe website in 5 stappen

Dit blog maakt deel uit van een serie van 5 artikelen, die verdere verdieping geven van ons Gratis WhitepaperIn 5 stappen naar jouw nieuwe website‘.

  1. Hoe laat jij jouw website voor je werken?
  2. De functionaliteiten van jouw website
  3. Een website bouwen: uitbesteden of zelf doen?
  4. Hoe kies je de juiste websitebouwer?
  5. Wanneer laat ik een (nieuwe) website bouwen?