Website laten maken kosten
‘Website laten maken kosten’ of ‘website bouwen kosten’. De kans is groot dat je dat als eerste opzoekt als je een website wilt laten bouwen. Want, wat kost een website laten maken nou precies? Daar gaan we in dit blog uitgebreid op in.
De prijzen van websites lopen nogal uiteen: van een paar euro per maand tot budgetten met vijf nullen. We focussen ons voor dit artikel op kleine en middelgrote ondernemers: waar moet jij als zzp’er of mkb’er nou op rekenen?
Wees gerust, voor een ‘gewone’ website of webshop voor je bedrijf heb je doorgaans geen tonnen nodig. Wat de kosten van jouw website of webshop worden, hangt af van een aantal factoren.
- Welke functionaliteiten staan er op je wensenlijstje?
- Welk kwaliteitsniveau heb je nodig?
- Wat wil (en kun) je zelf doen?
- Hoe snel wil je alles geregeld hebben?
Website laten bouwen: wat bepaalt de kosten?
Een webshop compleet met winkelmand en betaalmethodes kost natuurlijk meer dan een eenvoudige website met een handvol pagina’s. Een website met goede beveiliging, die op een snelle server staat, heeft ook een meerwaarde – en een meerprijs. En als je zelf je content (teksten, foto’s en video’s) in de website zet, ben je goedkoper uit dan wanneer je al het werk uitbesteedt.
Met de snelheidskwestie zit het iets anders, want je zou denken: meer snelheid kost gewoon meer geld. Zo simpel zit het echter niet. Later meer daarover.
Website met een goede prijs-kwaliteit-tijd-verhouding?
Op zoek naar een zeer complete website met alle belangrijke functionaliteiten, voor een zeer scherp tarief en toch een behoorlijk hoog kwaliteitsniveau, die binnen een paar weken live kan zijn en waarbij je technische of designzaken niet zelf hoeft te doen?
Zoek dan niet verder en vraag een Gratis Demo-website aan!
Website of webshop maken: wat zijn de kostenposten?
Voordat we dieper ingaan op de genoemde factoren die het prijskaartje van jouw website of webshop bepalen, is het goed om deze vraag te beantwoorden: waar gaan die kosten eigenlijk in zitten? Waar betaal je nou precies voor?
De technische kosten van een website
Veel van de kosten van een website zitten in de techniek, dat zal geen verrassing zijn. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken.
Webhosting: je website is al snel een paar gigabytes groot, die staan ergens op een server in een datacentrum en die serverruimte moet gehuurd worden. De kosten hangen af de snelheid en de grootte van de server en of er ook andere websites op de server staan.
De kosten voor shared hosting variëren van 2 tot 10 euro per maand, maar voor een VPS (virtual private server) al van 10 tot 100 euro per maand.
Dataverkeer: elke keer dat iemand je website bezoekt, worden er bestanden heen en weer verstuurd via het internet, ook dat krijg je niet voor niks. Meestal is er een x aantal GB’s inbegrepen bij je hostingpakket, dat kan variëren van 5 tot 1000 GB. Soms krijg je zelfs ‘onbeperkt dataverkeer’, maar houd er rekening mee dat er waarschijnlijk wel een fair use policy geldt.
Als je teveel data gebruikt krijg je vaak eerst een waarschuwing, soms moet je achteraf bijbetalen of upgraden naar een duurder pakket.
Domeinnaam: je domein moet worden geregistreerd via een hostingbedrijf, daar zijn jaarlijkse kosten aan verbonden. Er wordt vaak gestunt met eenmalige kortingen, dus let goed op de uiteindelijke kosten. Een .nl-domein is doorgaans goedkoper dan bijvoorbeeld .com of .eu.
Met korting heb je al een domeinnaam voor minder dan 1 euro. Het jaar daarna betaal je 10 tot 20 euro voor een .nl-domein
Mailbox: ook een mailbox behorend bij je domeinnaam (denk aan info@jouwdomein.nl) is niet gratis. Dat zou je misschien verwachten, omdat ook een Gmail- of Outlook-adres gratis is, maar daar betaal je indirect voor via de advertenties en met je persoonsgegevens.
De kosten per mailbox variëren van 2 tot 10 euro per maand.
SSL-certificaat: dit heb je nodig voor de beveiliging van je website, de kosten kunnen oplopen tot honderden euro’s per jaar. Er zijn ook gratis SSL-certificaten.
De kosten voor een betaald SSL-certificaat lopen uiteen van 15 tot 450 euro.
Licenties: veel van de techniek in je website is doorgaans ontwikkeld door een externe partij, denk aan plug-ins voor WordPress. Jouw webbouwer betaalt licentiekosten om die te mogen gebruiken. Die zijn uiteraard verwerkt in het prijskaartje.
Het prijskaartje van een WordPress plug-in varieert van 40 tot 200 dollar per jaar.
Content Management Systeem (CMS): de software waarmee je website is gemaakt, is zeker nog een aparte vermelding waard. Er zijn natuurlijk tools die in de basis gratis zijn, zoals WordPress, maar daar heb je doorgaans betaalde plug-ins bij nodig. En ook tools waarmee je zelf een website kunt maken, brengen maandelijkse kosten met zich mee.
Hieronder lees je meer over de kosten van tools als Wix, Squarespace of Shopify.
Security: je wilt natuurlijk niet dat je website makkelijk gehackt kan worden. Je webbouwer zal maatregelen moeten treffen om dat te voorkomen. Dat kost tijd en er zijn licenties voor nodig.
De meeste security plug-ins hebben een gratis basisversie, de betaalde versies variëren in kosten van 100 tot 1000 euro per jaar.
Updates: voor alle software komen er regelmatig updates uit, net als voor je telefoon bijvoorbeeld. Elke update moet goed getest en daarna geïnstalleerd worden. Wederom, daar gaat tijd in zitten voor een webdeveloper.
Over het uurtarief van webdevelopers lees je hier onder meer.
Onderhoud: net zoals je auto, heeft ook je website regelmatig onderhoud nodig. Denk aan het optimaliseren en opschonen van de database of het up-to-date houden van de code. Ook dit is het werk van een webdeveloper.
Bugs: soms werkt er iets niet goed in je website. Dan wil je natuurlijk dat dat wordt opgelost. Dat kan een tijdrovende zoektocht en/of complex puzzelwerk zijn voor je webdeveloper.
Website bouwen: uurtje factuurtje
Het bouwen van een website is voor een groot deel mensenwerk. Of je nou zoveel mogelijk zelf doet of al het werk uitbesteedt: iemand is er tijd aan kwijt. En in het laatste geval gaat het vaak om dure uren. Wie werken er allemaal aan je website?
Webdeveloper: dit zijn de techneuten die alle code onder de motorkap van jouw website schrijven. Je zag ‘m hierboven al een paar keer voorbijkomen.
Gemiddeld uurtarief van een webdeveloper: 70 tot 110 euro.
Webdesigner: dat is degene die het grafische ontwerp van je website maakt. Soms doet de webdeveloper dit ook, maar vaak is het een aparte functie.
Gemiddeld uurtarief van een webdesigner: 60 tot 90 euro.
UX designer: UX staat voor user experience, een UX designer kijkt door de ogen van een bezoeker naar jouw website en zorgt voor de beste ervaring.
Gemiddeld uurtarief van een UX-designer: 60 tot 90 euro.
Projectmanager: dit is meestal je vaste aanspreekpunt bij een bureau, de projectmanager stemt de werkzaamheden af met de overige teamleden.
Gemiddeld uurtarief van een projectmanager: 90 tot 120 euro.
Supportmedewerker: zeker als je ook zelf in je website werkt, heb je zo nu en dan wat hulp nodig. De persoon die jou uitleg geeft en weer op weg helpt, moet ook betaald worden.
Gemiddeld uurtarief van een supportmedewerker: 40 tot 60 euro.
Tekstschrijver: een eenvoudige website telt al gauw een paar duizend woorden. Schrijf je die zelf of besteed je dat uit?
Gemiddeld uurtarief van een tekstschrijver: 60 tot 90 euro.
Contentmanager: oké, deze functienaam wordt voor uiteenlopende taken gebruikt, maar wij bedoelen hier degene die de content (teksten, beelden en video) in je website zet.
Gemiddeld uurtarief van een contentmanager: 50 tot 75 euro.
Eenmalige kosten en terugkerende kosten voor je website
Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er veel terugkerende kosten: die betaal je elke maand of elk jaar weer. Vrijwel alle technische kosten die we hierboven hebben besproken, vallen daaronder. Dat is iets om vooraf rekening mee te houden. Want ook als je een flink eenmalig bedrag betaalt voor een mooie maatwerk-website, zijn er dus terugkerende kosten.
Webshop laten bouwen: bijkomende kosten
Een webshop is in feite natuurlijk ook gewoon een website, maar dan met extra functionaliteiten, zoals productpagina’s, een winkelmandje en betaalmogelijkheden. Daardoor zijn er ook extra kosten aan een webshop verbonden.
Wist je dat...
Wil je een webshop starten? Kies dan voor Nowweb.nl!
✓ Professionele webshop
✓ o.a. iDeal & creditcard
✓ Onbeperkt producten toevoegen
CMS voor webshop: voor een webwinkel heb je een apart content management systeem nodig, zoals WooCommerce, de tool die wij gebruiken. WooCommerce is, net als WordPress, in de basis gratis. Maar er zijn vaak aanvullende, betaalde plug-ins nodig om je webshop compleet te maken.
De kosten voor een plug-in variëren van 49 tot 249 dollar per jaar.
Payment provider: als iemand iets koopt in je webshop gaat het geld niet automatisch naar jouw bankrekening. Daar is een zogeheten payment provider voor nodig, een partij die de betalingen veilig en snel afhandelt. Wij werken daarvoor bijvoorbeeld met Mollie.com.
Payment providers rekenen doorgaans een vergoeding per transactie en/of een vast bedrag per maand. Een iDeal betaling kost bijvoorbeeld 25 tot 29 cent per transactie.
Website laten maken kosten
Nu we meer inzicht hebben in de verschillende kostenposten die er komen kijken bij het laten maken of zelf maken van een website of webshop, kunnen we terug naar onze beginvraag: wat wordt het prijskaartje van mijn website?
We hebben vier factoren benoemd die de kosten van je website of webshop bepalen. Hier zijn ze nog een keer:
- de functionaliteiten,
- de kwaliteit,
- wat je zelf doet,
- en de snelheid.
Welke functionaliteiten heb je nodig?
Of je nu een beautysalon, hoveniersbedrijf of coaching praktijk hebt, de meeste bedrijven hebben ongeveer dezelfde functionaliteiten nodig voor hun website. Hieronder een, geenszins uitputtend maar toch aardig compleet, lijstje ter inspiratie.
- Domeinnaam of -namen, het adres van je website op het internet
- E-mailadres(sen), die horen bij je domeinnaam, dat staat wel zo professioneel
- SSL-certificaat (https), voor de beveiliging van je website
- Formulieren, zoals een contactformulier of een formulier voor het aanvragen van offertes
- Gastenboek, een pagina waarover bezoekers berichten kunnen achterlaten
- Reviewspagina, waar je recensies van klanten verzamelt
- Call-to-action button, knoppen die goed opvallen
- Social media follow buttons, die linken naar de kanalen waarop je actief bent
- Social media sharing buttons, zodat bezoekers jouw website direct kunnen delen
- Nieuwsbrief, een formulier waarmee bezoekers zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief
- Nieuwspagina, waar je actuele berichten over je bedrijf of diensten kunt plaatsen
- Blogpagina, waar je je kennis over jouw vak kunt delen met je bezoekers
- Google Maps-kaart, zodat bezoekers je bedrijf beter kunnen vinden
- Dienstenpagina, waarop je je diensten beschrijft
- Productpagina, waarop je je producten beschrijft
- Sitemap, zodat Google je website beter kan indexeren
- Zoekfunctie, als je wilt dat je klanten kunnen zoeken binnen je website
- SEO-tool, zoals Yoast SEO, om je te helpen de vindbaarheid van je website te verbeteren
Al deze features zijn overigens inbegrepen bij onze abonnementen. Onze filosofie is namelijk dat als (bijna) alle klanten een bepaalde functionaliteit nodig hebben, dan moet het in alle abonnementen zitten.
Hiernaast zijn er nog wat meer specifieke wensen, die niet elke ondernemer nodig zal hebben, maar toch het vermelden waard zijn.
- Meertalige website, als je ook buiten Nederland actief bent
- Boekingstool, zodat je leads of klanten online een afspraak kunnen plannen
- Chatfunctie, zodat bezoekers snel en eenvoudig een vraag kunnen stellen
- Pop-ups, als je je producten of diensten nog prominenter wilt aanprijzen
- Social media-feeds, als je je posts op social media direct wilt inladen in je website
Maak voor jezelf een lijstje van de functionaliteiten die jij nodig hebt, zodat je dit kunt doorgeven aan je webbouwer voordat ze een offerte voor je maken. Of check of de tool waarmee je zelf je website gaat maken, deze features ook biedt.
Functionaliteiten webshop
Wil je een webshop laten maken, dan komen er natuurlijk nog meer functionaliteiten bij kijken. We noemen wederom de belangrijkste.
- Webshoppagina, met een overzicht van je producten
- Filters, om je bezoekers te helpen een product te vinden
- Productpagina’s, waarop je je producten aanprijst
- Winkelmand, zodat klanten in een keer meerdere producten kunnen bestellen
- Betaalmethodes, zoals iDeal, PayPal en creditcard
- Account-pagina, waar klanten informatie over hun bestellingen kunnen vinden
- E-mails over bestellingen, bijvoorbeeld als een bestelling is verzonden
- Btw berekenen, zodat het juiste btw-bedrag automatische wordt berekend
- Verzendkosten, zodat het juiste bedrag voor de bezorging wordt berekend
- Voorraadbeheer, zodat je tijdig nieuwe voorraden kunt bestellen
- Koppeling met verzendpartijen, zoals PostNL, DHL of UPS
En ook deze features zijn natuurlijk inbegrepen bij onze Webshop-abonnementen.
Ben je op zoek naar extra functionaliteiten voor je webwinkel? Denk dan bijvoorbeeld hieraan:
- Verlanglijstjes, zodat je bezoekers een product kunnen opslaan en later kunnen bestellen
- Follow-up e-mails, om bijvoorbeeld bezoekers te mailen die een winkelmandje hebben gemaakt, maar niet hebben afgerekend
- Facebook-koppeling, om je producten ook via Facebook of Instagram te kunnen aanbieden
- Google-koppeling, om je producten via Google Shopping te kunnen promoten
Neem voor nog meer inspiratie een kijkje in onze webshop, bij de plug-ins voor webshops.
Welke kwaliteit heb je nodig?
Kwaliteit kost geld, goedkoop is duurkoop – je kent de uitspraken wel. En inderdaad, de ene aannemer of klusjesman is de andere niet. En met een merkloze tablet van Alibaba haal je nog geen iPad in huis. Ook in de wereld van websites geldt: een goede website is doorgaans duurder dan een slechte.
Aan de andere kant, je hebt niet altijd het beste en duurste nodig. Op een eenvoudige tv kun je ook prima Netflix kijken. En met een Kia kom je ook van A naar B.
De vraag is dus: welk kwaliteitsniveau heb je nodig voor je website? Heb je een eigen supersnelle, server nodig voor alleen jouw website, of kan hij best op een server samen met andere websites? De meeste bedrijfswebsites hebben slechts enkele tientallen bezoekers per dag, daar is niet veel servercapaciteit voor nodig.
Nog een voorbeeld: wil je dag en nacht iemand kunnen bellen die je meteen te woord staat en eventuele problemen direct oplost? Dat gaat je geld kosten! Of kun je best wachten tot de volgende werkdag tot je geholpen wordt?
Zet voor jezelf op een rijtje wat je wensen zijn en wees daar helder over naar je webbouwer. Zo krijg je een voorstel dat klopt en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.
Goede kwaliteit voor een scherpe prijs
Op zoek naar een webbouwer die een mooie, goede website of webshop kan maken en al het technische werk uit handen neemt, zonder dat je daar de hoofdprijs voor betaalt? Dan zit je al op de juiste website: bekijk de features van onze websites en onze tarieven.
Zelf doen of uitbesteden?
De mate waarin je anderen inhuurt om werk aan je website voor je te doen, beïnvloedt uiteraard ook het prijskaartje. Wat zijn je opties? Dit zijn de twee uitersten: maximaal doe-het-zelven óf alles uit handen geven aan een webdeveloper of internetbureau.
Maar daar zit natuurlijk nog veel tussenin: een beetje van jezelf en een beetje van anderen. In de praktijk zul je altijd een deel uitbesteden, want ook als je kiest voor zelf doen, gebruik je daarbij een tool die al door anderen is gebouwd. En daar betaal je dan ook voor.
Twijfel je nog over de beste aanpak? Lees dan ons blog over uitbesteden of zelf doen? In dit blog gaan we dieper in op de kosten van beide scenario’s.
Zelf een website maken: wat kost dat?
Als je zelf een keuken gaat maken, loop je vast niet het bos in om een goede boom te zoeken voor de planken. Nee, je bestelt de onderdelen en die zet je zelf in elkaar. Als je zelf een website gaat maken, zoek je een tool uit die al een hoop voorwerk voor je heeft gedaan. Denk aan Squarespace, WordPress.com, Jimdo, Wix of Shopify.
Al deze tools werken met maandelijkse of jaarlijkse abonnementskosten. Afhankelijk van de features die je nodig hebt, variëren de kosten van 5 euro tot 70 per maand.
De goedkopere abonnementen missen uiteraard functionaliteiten die de duurdere wel hebben. Welke dat zijn, loopt nogal uiteen. Hieronder een paar voorbeelden.
- Is er een maximum aantal pagina’s?
- Is er een maximum voor de schrijfruimte of het dataverkeer?
- Zijn de domeinnaam, mailboxen en SSL inbegrepen?
- Draait er reclame in je website?
- Zijn alle designs inbegrepen?
- Is er een tool voor SEO inbegrepen?
- Kun je de helpdesk ook bellen of alleen mailen?
Kortom, check goed de verschillen voordat je een keuze maakt. Zo voorkom je dat je onverwacht moet upgraden en toch duurder uit bent dan je dacht.
Het bouwen van je website uitbesteden: de prijs
Heb je geen tijd om te gaan doe-het-zelven, de skills niet of er gewoon geen zin in? Dan kun het werk ook uitbesteden. Je gaat dan anderen voor hun tijd betalen. De kosten worden bepaald door hun uurtarief en de tijd die zij in rekening brengen.
Waar moet je rekening mee houden? Hieronder een aantal voorbeelden van posten die je op de offerte voor je website kunt vinden.
- Projectmanagement
- Grafisch ontwerp / webdesign
- Functioneel ontwerp / UX design
- Front-end web development
- Back-end web development
- Tekstschrijven
- Beeldredactie
- Content management
- Testen
- Feedbackrondes
Een deel zelf doen en een deel uitbesteden
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van het werk zelf te doen. Zo kun je de complexe technische taken door een expert laten doen. En zelf bijvoorbeeld de teksten schrijven, de foto’s uitkiezen en ze in je website zetten.
Zo kun je naar alle uren op een offerte kijken: kan ik dit zelf doen en zo geld besparen? En datzelfde geldt voor bepaalde functionaliteiten: heb je bijvoorbeeld echt meteen een koppeling tussen je webshop en een CRM-tool nodig of kun je best elke maand handmatig nieuwe contacten invoeren?
Kortom, bespreek met je webbouwer vooraf wat je eventueel zelf kunt doen.
Hoe snel moet je website klaar zijn?
Hoe snel een nieuwe website gerealiseerd kan worden, verschilt nogal. We spreken regelmatig klanten die, voordat ze bij ons terechtkwamen, maandenlang op hun webbouwer hebben zitten wachten, zonder resultaat. Dat is nergens voor nodig.
Kwaliteit kost tijd. En geld
Tegelijkertijd is het niet zo simpel als: meer snelheid kost meer geld. Zoals same day delivery duurder is dan normale bezorging. Juist de grote, relatief dure webbouwers en bureaus hebben het erg druk tegenwoordig. Zij moeten jouw website in hun planning opnemen. Kwaliteit kost tijd, is de gedachte. En juist meer geld dus.
Bovendien, als je maatwerk wilt, ben je langer bezig: dan gaat de webdesigner eerst inventariseren wat je wensen zijn, vervolgens gaat diegene een design uitwerken. Dat leggen ze dan aan je voor, zodat je feedback kunt geven, die vervolgens verwerkt moet worden. Zo ben je al snel een paar weken verder, zonder dat er ook maar een regel code is geschreven.
Doe-het-zelven is sneller
Wil je echt snel schakelen, dan kun je zelfs beter zelf de mouwen opstropen. Als je gaat doe-het-zelven, dan kun je vandaag nog een tool uitkiezen en aan de slag. Het scheelt ook nog eens in de kosten, zoals we hierboven hebben gezien.
Maar, houd er rekening mee dat jij je tijd maar één keer kunt uitgeven. Alle tijd die in het maken van je website gaat zitten, besteed je dus niet aan je bedrijf. We spreken dan ook vaak ondernemers die zelf zijn begonnen, maar er uiteindelijk nauwelijks aan toekomen. Wat sneller leek, bleek toch niet zo snel te zijn.
En het resultaat van het werk van een professionele webdesigner zal doorgaans ook beter zijn dan wanneer je zelf aan de slag gaat.
In twee weken je website live?
Of je kiest voor nowweb.nl natuurlijk. Als dit goed klinkt: we bouwen een zeer complete, verdraaid goede website voor je en wij regelen alle technische zaken. Tijd: gemiddeld een week of twee. Kosten: vanaf 30 euro per maand.
Samenvattend: wat kost een website laten maken?
Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er nogal wat factoren die bepalen die bij een website laten maken de kosten bepalen. We hadden er zelfs meer dan drieduizend woorden voor nodig, omdat goed uit te leggen.
Alles begint natuurlijk bij jouw wensen: welke functionaliteiten heb je nodig, welk kwaliteitsniveau zoek je, wat wil en kun je zelf doen en hoe snel wil je het allemaal geregeld hebben? Wees daarbij kritisch op je eigen ambities: heb je voor jouw bedrijf echt een super-de-luxe maatwerk-website nodig van duizenden euro’s? Maar wees ook zuinig op je tijd: alles zelf doen, kost veel tijd en in die tijd ben je geen geld aan het verdienen.
Zoals wel vaker in het leven, is de middenweg ook hier je beste optie: ga op zoek naar een goede, complete website en een webbouwer die alle technische zaken voor je regelt, die goede service biedt en binnen een redelijke termijn kan opleveren.
Wie weet kom je dan wel bij ons terecht!