nowweb.nl

Stockfoto’s op je website: de do’s en don’ts

Zoals bij zoveel zaken in het leven is ook op je website de eerste indruk heel belangrijk. In één oogopslag heeft je bezoeker al bepaald wat hij of zij van je pagina vindt. Straalt het de professionaliteit (of juist de speelsheid) uit die je wilde uitstralen? De teksten die op je pagina staan, kunnen nog zo goed zijn, iemand leest ze past nadat je die juiste eerste indruk hebt gemaakt. De indeling, de hoeveelheid tekst, de juiste kleursamenstelling en de juiste leesbaarheid zijn allen van belang. Maar minstens­­ zo belangrijk zijn de foto’s (of stockfoto’s, maar daar komen we zo op) die je gebruikt. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste kiest?

Vraag direct een Gratis Demo-website aan

Wat wil je met je foto vertellen?

Een goede foto vertelt precies wat je wilt vertellen. Dat kan een heel verhaal zijn of juist alleen het product dat je wilt verkopen, zonder enige afleiding op de achtergrond. Zo kun je als verkoper van paraplu’s laten zien hoe mooi jouw designparaplu is: je plaatst een foto met witte achtergrond waarop je paraplu echt in het oog springt. Of je wilt juist laten zien hoe goed jouw paraplu zijn taak volbrengt: een foto van een tevreden klant die lekker droog door de regen kan lopen dankzij jouw product. Maar ook als je precies weet wat je foto moet laten zien: hoe zorg je ervoor dat het in het geheel van je webpagina past? En de belangrijkste vraag: hoe kom je aan die perfecte foto?

Het gebruik van stockfoto’s

nowweb.nl-product-fotografie-stockfoto

Voor veel ondernemers bieden stockfoto’s uitkomst. Het aanbod in bedrijven die stockfoto’s aanbieden is groot, het aantal foto’s waaruit je vervolgens bij hen kunt kiezen is nog groter. Het probleem van het kiezen van de juiste foto is dan ook niet het aanbod. Het zijn vragen als: kan ik de foto die ik wil niet zelf maken? Hoe oprecht komt een stockfoto over? Waar mag ik een stockfoto wel en niet voor gebruiken? Hoeveel geld heb ik over voor een foto?

Zie je website als een huis: de muren zijn al behangen, de vloer zit er al in en de foto’s zijn de meubels waarmee je de inrichting afrondt.

Ze moeten passen bij de rest van interieur, maar ook bij jou als persoon. Wat vertellen ze over jou tegen je gasten? Heb je dezelfde bank als de rest van de straat of iets unieks? Je past je huis niet aan aan je meubels, maar je meubels aan je huis. En je huis verandert niet als je er andere meubels in zet, de boodschap die je aan je bezoekers afgeeft wel. We gaan je proberen te helpen met de complexe zoektocht naar de juiste foto voor jouw website: de do’s en don’ts van stockfoto’s.

Do: Ken je eigen beperkingen

Voordat je überhaupt moet gaan nadenken over het gebruik van stockfoto’s moet je kritisch zijn over je eigen kunnen: kan ik de foto(‘s) die ik wil gebruiken zelf maken? En levert dat dan foto’s op die uitstralen wat ik wil dat ze uitstralen? Als het antwoord hierop ‘ja’ is, kun je in principe stoppen met het lezen van dit blog. Schiet die foto, evalueer het resultaat met objectieve personen (dus niet alleen met je partner) en zet het online! Als je antwoord ‘nee’ was, zijn er grofweg twee alternatieven: de foto’s laten maken door een professional of de foto online zoeken.

Schoonheidssalon V-Cosmetics uit Rotterdam heeft bijvoorbeeld foto’s van de salon en het team laten maken door een fotograaf.

Foto’s laten maken

De beste plaatjes krijg je ongetwijfeld als je de foto die je wilt hebben laat maken door een professional. Je hebt volledige controle over de compositie, de kleurstelling en de kwaliteit van het uiteindelijke plaatje. Maar aan dat plaatje zit dan ook een behoorlijk prijskaartje. Uiteindelijk zal dat prijskaartje waarschijnlijk de doorslag geven in de beslissing hoe jij aan je gewenste afbeelding gaat komen. Kun je je die professional veroorloven of niet? Zo niet, dan biedt een stockfoto wellicht uitkomst.

Don’t: Ondoordacht een foto ergens van je computer opduiken

Het is verleidelijk om te kiezen uit de mappen vol zelf gemaakte foto’s die je waarschijnlijk al op je computer hebt staan. Het is een gratis, makkelijke en snelle manier om je website van beeldmateriaal te voorzien. Maar hoe professioneel zijn deze foto’s? In hoeverre laten ze zien wat je wilt laten zien? Je hebt ze tenslotte nooit gemaakt met het idee om de ideale compositie te maken. En al helemaal niet met die ene specifieke webpagina voor ogen.

Don’t: Foto’s direct van Google opslaan en gebruiken

Het is de makkelijkste en goedkoopste manier om foto’s online te vinden: afbeeldingen zoeken op Google. Sinds 16 februari 2018 kun je op Google al niet meer direct foto’s in volledige grootte bekijken en downloaden. Je wordt eerst doorgestuurd naar de pagina waar de afbeelding online staat. Dit is een gevolg van een langlopende rechtszaak tussen Google en Getty Images. Getty Images vond dat Google het te makkelijk maakte voor mensen om hun stockfoto’s, waar je normaal gesproken voor moest betalen, gratis te downloaden. Het ging niet alleen om misgelopen inkomsten van Getty Images, maar ook om het massale illegale gebruik van hun beeldmateriaal. De stockfoto’s die Getty Images aanbiedt, mag je alleen gebruiken als je ervoor betaalt en dat doe je waarschijnlijk niet als je ze direct via Google kunt opslaan.

Dus hoewel het al een tijdje niet meer mogelijk is om stockfoto’s via Google direct te downloaden, willen we je op het hart drukken om überhaupt geen afbeeldingen van Google zomaar te downloaden en gebruiken. Bezoek de pagina waar de foto opstaat en onderzoek of je de foto mag gebruiken voor jouw doeleinde. Dat staat er lang niet altijd direct bij: neem in dat geval op met de fotograaf of de beheerder van de webpagina. Voorkom in ieder geval dat je een boete oploopt voor het illegale gebruik van een afbeelding, want die boetes kunnen flink oplopen. En bedenk dat een goede foto een kunstwerk is: een fotograaf heeft er tijd en moeite in gestoken. Kan hij dat blijven doen als iedereen zijn werk straffeloos kopieert?

Do: Kies een betrouwbare aanbieder die bij je past

Zoals eerder al gezegd, is het aanbod in stockfoto’s enorm. Bepaal eerst waarnaar je op zoek bent. Hoeveel geld heb je ervoor over? Op hoeveel plekken wil je de foto gaan gebruiken? Hoeveel mensen gaan het dagelijks zien? Check bij vrienden, familie, collega’s, concurrenten of op online fora wat hun ervaringen zijn bij aanbieders. En bekijk zelf een paar aanbieders: in hoeverre voldoet hun aanbod aan jouw wensen? Welke prijzen hanteren ze?

Gratis stockfoto’s?

Als je gebruik wilt gaan maken van zogeheten ‘Creative Commons’ stockfoto’s, kijk dan goed wat je met deze gratis stockfoto’s mag doen. Vaak mag je ze alleen maar kosteloos op je pagina gebruiken als je geen commerciële bedoelingen met jouw webpagina hebt. Ook kan het beperkt zijn in welke resolutie je de foto gratis kunt downloaden. In sommige gevallen wordt er van je verwacht dat je de maker van de foto specifiek benoemt bij het plaatsen ervan op jouw pagina. Meestal kun je de fotograaf van de foto die je wilt gebruiken benaderen om te overleggen wat wel en niet mag. En wie weet heeft hij of zij nog wel mooiere foto’s die (nog) niet online staan? Contact opnemen met een fotograaf waarvan het werk je bevalt kan dan ook nooit kwaad.

Dit zijn onze 3 favoriete gratis-stockfoto-websites: Pixabay, Pexels & Unsplash.

Do: Gebruik mensen en/of dieren in je afbeeldingen

Wat je ook wilt vertellen met je foto, een mens of dier erin brengt de boodschap vaak beter over. Je tekst wordt tenslotte door mensen gelezen en zij voelen zich nou eenmaal (onbewust) meer verbonden met andere mensen dan met een kaal product. De suggestie van een mens of dier in je foto kan ook al genoeg zijn: een schaduw, een hand of een silhouet. Let hierbij wel op de volgende don’t…

Don’t: Gebruik geen neppe mensen in je foto’s

Iedereen zal het wel kennen: een foto van een lachende vrouw van de klantenservice achter haar computer met een brede glimlach en stralend witte tanden. Op heel veel contact- en klantenservicepagina’s kom je ze tegen: de super-enthousiaste werknemer. Heb jij ooit iemand zo blij achter haar bureau zien zitten de hele dag? Nee, en dat heeft de bezoeker van jouw website ook niet. Bezoekers hebben het tegenwoordig snel door als je standaard stockfoto gebruikt. Hoe oprecht en professioneel kom je dan nog over? Dit geldt niet alleen voor de klantenservice: probeer ‘neppe mensen’ zoveel mogelijk te mijden in de foto’s die je gebruikt. De oplossing als je toch mensen wilt gebruiken in je foto’s? Zoek naar oprechte, neutrale gezichtsuitdrukkingen of kies voor foto’s waarbij je mensen van opzij of van achteren ziet.

Bedenk ook: hoe erg vind ik het als mensen doorhebben dat dit een stockfoto is?

Do: Kies geen saaie afbeelding

Wellicht een open deur, maar je afbeelding moet mensen wel intrigeren zodat ze de bijbehorende tekst willen lezen. Ja: je afbeelding moet visueel passen bij je webpagina en bij de zakelijkheid die je mogelijk wilt uitstralen. Maar dat betekent niet dat het een standaard afbeelding moet zijn. Stel dat je online telefoons verkoopt en je huisstijl bevat felgroene elementen. Gaat een van je teksten over de kwaliteit van jullie telefoons, dan kun je bij je tekst kiezen voor een afbeelding van een standaard zwarte mobiele telefoon op een houten tafel. Het is een professionele, strakke foto die je lezer vertelt dat je tekst over een telefoon gaat: doel behaald. Maar wat nou als het een antieke, maar felgroene, draaischijftelefoon is in een hippe industriële setting? Je boodschap komt nog steeds over (de tekst gaat over telefoons), maar de foto geeft ook een speelsheid weer. En het past dankzij de felgroene telefoon perfect bij je huisstijl.

Deze foto plaatsten wij laatst op Facebook, maar bij het artikel staat een andere (meer serieuze) foto: voor de website vonden we deze te melig.

Don’t: Kies geen overdreven komische afbeelding

Het is leuk om speelse foto’s te kiezen om zo meteen al de interesse van je lezer te wekken. Maar probeer dan wel te vermijden te grappig te willen zijn. Deelt de lezer jouw gevoel van humor wel? Is de grap die je afbeelding vertelt over een jaar nog steeds grappig? Kom je niet te gemaakt over? In hoeverre past een foto bij je boodschap, los van de tekst op die specifieke pagina, over wilt brengen?

Do: Soms is kleiner beter

Je hebt een prachtige stockfoto gekocht in de hoogste resolutie die er was. Je wilt je aanschaf aan de wereld laten zien en het zo groot mogelijk op je pagina plaatsen. Vraag je echter af of dit nodig is: de grootte van een afbeelding maakt voor de boodschap die je over wilt brengen zeer waarschijnlijk niks uit. Bespaar jezelf kosten door een lagere resolutie te kiezen en deze kleiner te plaatsen bij je bericht. Daarnaast is het plaatsen van kleinere afbeeldingen een mooie truc om foto’s met een lagere resolutie of ruis (bijvoorbeeld een zelfgemaakte foto) toch als hoge resolutie foto’s over te laten komen.

Bovendien houd je zo het aantal MB’s van de webpagina laag en daar maak je Google dan weer blij mee: een snelle laadtijd is beter voor je zogeheten page ranking.

Do: Zorg dat je foto’s samen één familie vormen

Zorg dat de afbeeldingen bij elkaar passen qua kleur, formaat en compositie.

Alles bij elkaar vertellen zij tenslotte ook een verhaal en zijn ze deel van de uitstraling van je pagina als geheel. Je kunt zorgen dat de foto’s één geheel met elkaar gaan vormen door ze allemaal op dezelfde manier te bewerken: kies stockfoto’s in dezelfde stijl of van dezelfde fotograaf, of geef alle foto’s hetzelfde kleurfilter. Bedenk ook: het gaat niet om de hoeveelheid foto’s op je website, maar om de kwaliteit ervan.

Don’t: Spendeer geen dagen aan het kiezen van die ene perfecte foto

Je blijft tenslotte ondernemer en tijd is geld. Als je weet wat je wilt vertellen hoeft het vinden van de juiste foto niet moeilijk te zijn. Bedenk altijd hoelang je een foto denkt te gebruiken: het is zonde om geld aan een stockfoto uit te geven als je er niet 100% zeker van bent dat de foto aan je wensen voldoet. Of als je pagina in de nabije toekomst zal veranderen. Wellicht voldoet die ene foto van je telefoon dan voorlopig toch wel?

Betaalbare stockfoto’s bij nowweb.nl

Bij nowweb.nl verzorgen wij je gehele website, dus denken we ook graag met je mee over het beeldgebruik op je website. Heb je zelf al goede foto’s? Dan gebruiken we die natuurlijk. Zo niet, dan zoeken bij het maken van de Gratis Demo meteen vast wat stockfoto’s voor je. Op iedere pagina zorgen wij ervoor dat we foto’s kiezen die bij jouw huisstijl en jouw teksten passen. Zo kun je zelf weer meer tijd besteden aan andere belangrijke zaken in je bedrijf!

Er zijn tientallen website die stockbeelden aanbieden. Maar welke moet je nou gebruiken? Laten we het gemakkelijk maken voor je. Dit zijn onze 2 favoriete websites voor stockbeelden: Shutterstock en Depositphotos.

Heb je iets moois gevonden? Wij kunnen ze voor je downloaden en meteen in je website zetten. De kosten hiervoor zijn – eenmalig – 9 euro ex. btw per foto.

Neem contact op Vraag nu een Gratis Website Demo aan