nowweb.nl

Zo krijg je meer bezoekers op je website

Zo krijg je meer bezoekers op je website
Dit is een gastblog van Bastiaan de Koning, online marketeer, trainer en coach bij KlantGenerator.nl.

Je hebt je website staan. Gefeliciteerd!

Slimme keuze om die jongens van Nowweb.nl hem te laten maken. Snel en ziet er strak uit. Je hebt je winkel ingericht! Alles ziet er top uit.

Laat die klanten maar komen.

Je wacht een dag…
Een week…
Een maand…

Niets, helemaal niets….

Waardeloze site?
Of… ligt het aan iets anders?
Helaas wel! Het probleem ligt niet bij je website.

Het probleem ligt bij jou!
Pijnlijk maar waar.

Want niemand komt zo maar op je website, tenzij jij er voor zorgt dat ze komen.

Hoe krijg je wel meer bezoekers op je website?

Een nieuwe website wordt niet zomaar bezocht. Niemand kent hem. Ook de zoekmachines niet. Als jij meer bezoekers wilt krijgen op je website, dan zal jij zelf de eerste stappen moeten zetten.

Gelukkig zijn er verschillende methodes om meer bezoekers op je website te krijgen. De een snel, de ander langzaam. De ene goedkoop, de andere duur.

Laten we ze stap voor stap doornemen.

Methode 1: krijg bezoekers op je website via zoekmachines

De meeste ondernemers hopen dat Google wel een paar bezoekers zal doorsturen.

Maar helaas. De tijd dat Google je website even indexeerde en dat je makkelijk gevonden werd, ligt ver achter ons. Al meer dan 10 jaar. Als Google je site al gevonden heeft, dan sta je waarschijnlijk op zoekresultaat pagina 7. En zeg nu eens zelf: hoe vaak klik jij op een link op de 7e pagina?

Woon je in een dorp, dan is er nog hoop. Want mogelijk is de concurrentie klein en ben je vindbaar op een heel specifiek zoekwoord zoals: Acupunctuur Molenhoek.

Over het algemeen, zal jij Google moeten leren dat je een interessante site hebt.

Om gevonden te worden in Google moet jouw website een autoriteit worden op jouw vakgebied. Je moet je teksten optimaal schrijven voor Google (SEO). Dat betekent dat je veel waardevolle content (zoals blogs) moet plaatsen zodat Google denkt: hé, dat is een interessante site.

Voor een nieuwe onderneming is zoekmachine optimalisatie (SEO) een lange tijdsinvestering. Geef jezelf minimaal een jaar om hier mee te scoren. Als je blijft wachten, dan gebeurt er meestal bar weinig.

Voordeel: Goedkope bezoekers.

Nadeel: Het kost heel, veel tijd – snel 2 jaar – voordat je echt goed wordt gevonden. En je moet regelmatig blijven schrijven.

Methode 2: word een expert door bloggen en vloggen

Je vast wel gehoord dat je als ondernemer moet bloggen en vloggen.

Dat is zeker waar. Niet zo zeer om direct gevonden te worden, maar om jou als expert in jouw vakgebied neer te zetten. Bloggen en vloggen is zeer waardevol en je kunt snel vindbaar worden, mits – en nu komt-ie weer – je zelf ervoor zorgt dat mensen je blogs en vlogs zien. Dus laten we snel gaan naar Methode 3.

(Opgemerkt, een gastblog op een andere website plaatsen, kan natuurlijk ook, zoals dit blog).

Voordeel: Bloggen vergroot je expertstatus enorm.

Nadeel: Bloggen is niet een directe methode voor meer bezoekers, tenzij je mensen zelf bewust naar je blog stuurt.

Methode 3: word zichtbaar op sociale media

Je bedrijf of jezelf zichtbaar maken op sociale media is het makkelijkste én moeilijkste wat je kunt doen. Makkelijk omdat het niets kost, het heel snel is gedaan, alle netwerken er al liggen. Moeilijk omdat je jezelf moet blootgeven en iedere keer weer iets moet plaatsen.

Met zichtbaarheid op sociale media kun je vrij gemakkelijk mensen naar je website sturen. Met name sociale media-vrienden naar je blogs en je vlogs sturen is heel gebruikelijk.

Als je nog niets doet, dan is dit de eerste stap om te ondernemen. Word zichtbaar met je bedrijf op LinkedIn, Facebook of Instagram.

Voordeel: Je kunt snel een community opbouwen, zodat je ook meer bezoekers op je website krijgt.

Nadeel: Je moet regelmatig zichtbaar zijn en blijven bouwen aan je community.

Methode 4: bouw een mailinglijst op

Het sturen van een e-mail naar je klanten is een prima methode om mensen naar je website te krijgen. Stuur altijd je nieuwe blogs of vlogs door. En attendeer ze op een nieuwe leuke aanbieding. Daar haal je nog omzet uit ook.

Nog interessanter is het om ook een mailinglijst op te bouwen met mensen die nog niet je klanten zijn. Als je op je website een aanmeldformulier hebt voor jouw mailinglijst, dan kun je meer en meer bezoekers ook op je mailinglijst krijgen. Deze mensen kun je ook attenderen op je nieuwe blogs of vlogs en aanbiedingen. En op een dag worden ze nog klant ook, omdat ze aan je denken wanneer ze jouw dienst nodig hebben.

Voordeel: Met mailings kun je klanten en toekomstige klanten regelmatig naar je website sturen.

Nadeel: Je moet een e-mailsysteem zoals MailChimp aanschaffen en opzetten.

Methode 5: vergeet mond-tot-mondreclame niet

Een ondergewaardeerde methode in deze digitale tijd, mond-tot-mondreclame. Maar je beste verwijzer is nog steeds iemand die tevreden is en die iemand anders naar jou doorstuurt. Vraag je klanten of ze iemand kennen die jij ook kunt helpen.

Of zet iets leuks op je visitekaartje dat nieuwe contacten kunnen downloaden als ze je kaartje krijgen. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

Voordeel: Mond-tot-mondreclame kost niets, is zeer goed voor nieuwe klanten en direct toe te passen.

Nadeel: Het is mogelijk een langzame methode om te groeien.

Methode 6: start met adverteren

Adverteren is veruit de makkelijkste methode om veel mensen naar je website te krijgen. Maar dit kost natuurlijk wel geld. Veel geld, als je niet op past. En dat hebben veel ondernemers niet. Of, ze hebben het er niet voor over.

Adverteren zomaar, bijvoorbeeld het boosten van een Facebook-bericht, is vaak geld weggooien. Als je wilt adverteren, dan is het belangrijk dat je ook een verkoopmoment hebt, snel na die advertentie. Op die manier verdien je je advertentiekosten snel weer terug. Adverteren hoeft dan (onderaan de streep) niets te kosten en alleen maar op te leveren. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren in Google (SEA) of Facebook. Laat je goed informeren, voordat je met advertenties aan de slag gaat.

Voordeel: Meer bezoekers krijgen met advertenties is razendsnel op te zetten en kan bijzonder lucratief zijn.

Nadeel: Als je je advertentiecampagne slecht op zet, dan loop je leeg op de advertentiekosten.

Conclusie

Ik hoop dat je een idee hebt gekregen wat je kun doen om meer mensen te krijgen naar je website. Het belangrijkste is: jij moet wat doen, jij moet zelf zorgen dat je mensen naar je website gaat sturen.

Om te beginnen, houd het simpel. Begin bij jouw online zichtbaarheid. Zorg dat je regelmatig wat plaatst op sociale media. Leer hoe je blogs kunt schrijven, zodat je ook steeds meer als expert op jouw vakgebied gezien gaat worden.

Als tweede stap ga je een mailinglijst opbouwen.

Adverteren en SEO zijn voor een beginnende ondernemer lastig en tijdrovend. Laat jezelf goed informeren voor je hiermee begint.

Cadeau: gratis tips

Wil jij ook met je bedrijf beter zichtbaar worden online, maar weet je niet goed wat je moet doen of waar je moet beginnen? Download dan gratis de ’10 E-mailmarketing tips voor beginners’ op de site van Bastiaan de Koning.

Download de gratis tips op: Klantgenerator.nl/gratis

Succes!

Bastiaan de Koning – KlantGenerator

Bastiaan is online marketeer. Hij maakt online cursussen over online marketing, online zichtbaarheid, en het maken van online programma’s. Daarnaast coacht hij zelfstandig ondernemers en geeft hij live trainingen voor ondernemers die meer klanten uit internet willen krijgen. Op zijn website KlantGenerator kun je verschillende tips en e-books downloaden.. Of zijn cursusaanbod bekijken.

Besteed je Google Ads uitVraag een Gratis Demo-website aan