nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

Waarom je beter zsm je nieuwe website online kunt zetten

website is nooit af

Of: wat ik leerde toen ik de overstap van magazines naar websites maakte!

Ooit begon ik mijn carrière in de zogenoemde printwereld, de wereld van kranten en tijdschriften. Zo schreef ik onder meer voor Filosofie Magazine, later werd ik hoofdredacteur van het scholierenblad TKMST.

Dat is intussen bijna vijftien jaar geleden. De ‘internetrevolutie’ was toen al in volle gang, dus ook wij – mijn redactie en ik – moesten de switch naar online maken. Dat bracht de nodige veranderingen met zich mee.

Geen harde deadlines meer

Een van die veranderingen zat ‘m in de aard van onze deadlines. Deadlines waren hard, in onze beleving, keihard. Als we niet op tijd aanleverden bij de drukker, dan liep er van alles in de soep. En dat kostte hoe dan ook geld. We hebben dan ook heel wat avonden met het hele team (en even zoveel pizza’s) op de redactie doorgebracht.

Maar op het internet waren deadlines een stuk softer, ontdekten we al gauw. In de meeste gevallen kon je die ongestraft een dagje oprekken. Heel relaxed natuurlijk, maar ook een risico…

Wat is de deadline voor jouw website?

Veel van de uitdagingen die wij toen als kersverse webredacteuren hadden, zie ik nu terug bij veel van onze (potentiële) klanten. Wanneer ga je live met je nieuwe website? Vandaag wordt morgen en toch maar overmorgen. Voor je het weet, ben je een maand verder.

De oplossing lijkt simpel: een herinvoering van de (kei)harde deadlines! Daar denk ik echter anders over…

Zet gewoon snel je website online

Want harde deadlines werken alleen als er ook harde (externe) consequenties zijn – zoals een pittig gesprek met je uitgever over de gemiste deadline en de kosten daarvan. Zelf gestelde deadlines zijn als goede voornemens, die kun je ongestraft negeren of achteraf wijzigen.

De oplossing: niet strenger, maar juist soepeler zijn voor jezelf. Niet dat je alles lekker op z’n beloop moet laten natuurlijk, want dan komt van uitstel afstel. Nee, mijn advies is: wees sneller tevreden. Blijkbaar verwacht je te veel van jezelf. Ga gewoon zo snel mogelijk met je website online met wat je nu hebt, aanpassen kan altijd nog!

Lean website

Deze aanpak schud ik overigens niet nu snel even uit mijn mouw. Die is gebaseerd op The Lean Startup, een boek van Silicon Valley-ondernemer Eric Ries. Zijn filosofie: blijf je niet onnodig lang achter de tekentafel verstoppen, maar ga gewoon live met een zogeheten minimum viable product, een product dat goed genoeg is. Je kunt het veel efficiënter testen en verbeteren als je al echte klanten hebt.

Zo is het ook met je website!

4 redenen om NU live te gaan

Er zijn (minstens) vier goede redenen om zo snel mogelijk online te gaan met je website.

  1. Test in de praktijk
  2. Vraag om feedback
  3. Geef Google de tijd
  4. Geef jezelf tijd

Learning by doing

Allereerst, theorie en praktijk zijn twee heel verschillende werelden. Je kunt onmogelijk alle scenario’s en de consequenties ervan in je hoofd naast elkaar zetten en er een winnaar uit kiezen – elke pay-off, elke tussenkop, elke openingsfoto. En als het al zou kunnen, dan zou het je onnodig veel tijd kosten. Het is veel sneller en slimmer om er gewoon een aantal te testen. In het echt!

Dus knal die website snel live, kies gewoon een pay-off en een openingsfoto en kijk wat er gebeurt. Een week later probeer je wat anders, nog een week later opnieuw. Zo leer je vanzelf, in de praktijk, wat het beste werkt voor jouw business. Trial & error, heet dat – de evolutie is er groot mee geworden!

In de woorden van Eric Ries: “If you cannot fail, you cannot learn.”

Vraag om feedback op je website

Ten tweede, met een website die al live is, is het veel makkelijker om feedback op te halen. Je kunt mensen immers gewoon een linkje doorsturen. Bovendien laat je ze meteen naar het totaalplaatje kijken. Dat werkt vaak beter dan tussentijds om iemands mening vragen over één aspect: welke foto vind je beter? Wat denk je van deze introtekst?

Je website in Google

Doorgaans duurt het even voordat Google je website heeft geïndexeerd. En het opbouwen van je ‘reputatie’ voor Google (je zogenaamde domain ranking en page ranking) heeft bovendien nog meer tijd nodig. Daar kun je dus maar beter zo snel mogelijk mee beginnen!

Leestips: onze explainer ‘Wat is SEO?‘ en ons blog ‘Kom ik dan ook boven in Google?

Voorkom websitestress

Tot slot, gun je zelf een beetje de tijd!
– Hé wat? Net zeg je nog dat ik NU live moet…

Precies! Ik zeg niet: maak er vannacht nog een 10 van. Nee, ga überhaupt niet voor een 10! Ga gewoon live met een 6’je. Als je dat eenmaal gedaan hebt, valt er een hoop druk weg. Let maar op. Zo geef je jezelf de rust om er in de weken erna een 8 van te maken. Bedenken wat je wilt zeggen en hoe je dat wilt zeggen (en uitdrukken in beeld), is nou eenmaal een creatief proces. Dat heeft tijd nodig. Je kunt het niet afdwingen door een dag naar een knipperende cursor op een wit scherm te gaan staren.

Ik gaf dit advies afgelopen week aan een van onze klanten. Ze is al twee maanden bezig, we hebben elkaar regelmatig gesproken in die periode, maar ze bleef maar aanhikken tegen de teksten voor haar website.
– “Want het is wel mijn website!”
Dus ik zei: “Nee, het is maar je website. Het is geen brochure die nog jaren mee moet. Wat je er vandaag op zet, kun je morgen weer aanpassen. En overmorgen opnieuw. Maar het mooie is: dat ga je waarschijnlijk helemaal niet doen!”
Ze vertelde me dat er een last van haar schouders viel. Diezelfde dag stuurde ze me de eerste teksten!

Daarom maken wij dus Gratis Demo’s

Op basis van wat korte vragen maken wij voor iedereen die interesse heeft in een website van ons, geheel gratis en vrijblijvend een demo-website. Zo hebben we tenminste meteen iets concreets om over te praten met elkaar. Liever aan ander lettertype of andere kleuren? Geen probleem!