Praktische tips voor meer traffic naar je website
Conversie is essentieel voor het succes van een website. De basis van dit succes ligt echter bij het genereren van traffic naar je website. Hoe hoger de bezoekersaantallen van je website (ook wel ’traffic’ in marketingtaal), hoe meer kans dat je online business een succes wordt. In dit blog lees je een aantal praktische tips om meer bezoekers naar je website te trekken. Het zijn immers de bezoekers die voor conversies zorgen.
Bezoekers komen niet vanzelf
In deze tijd volstaat het niet om simpelweg een mooie webshop of website te (laten) bouwen en vervolgens af te wachten tot de bezoekers komen. Die komen namelijk niet vanzelf. Natuurlijk zal er af en toe een ’toevallige voorbijganger’ zijn, maar daar kun je geen business op bouwen. Je zult proactief aan de slag moeten om traffic naar je website te krijgen.
Dat klinkt misschien moeilijk, maar dat hoeft het niet te zijn. Het gaat je wel tijd en/of geld kosten.
Je sales funnel is een afvalrace
Voordat we in de praktische tips duiken, nog een snelle opfriscursus. Stel er komen 100 bezoekers op je website. Een groot deel van hen is binnen een paar seconden weer weg, laten we zeggen: de helft (ja echt, dat is niet gek). De andere helft scrollt nog wat of klikt wat rond, maar de meesten van hen doen niks. En met ‘iets doen’ bedoelen we: iets kopen, een e-mailadres invullen, een chat starten, enz. – kortom, een stap zetten in het salesproces.
Van die 100 zullen dat er maar een paar zijn! Veel bedrijven zijn al blij met een conversiepercentage van 1 of 2 procent. Kortom, je hebt (veel) meer dan 100 bezoekers op je website nodig.
Hoeveel precies? Bereken het met ons blog ‘Hoeveel bezoekers heeft jouw website nodig?‘.
Traffic versus conversie
Waar moet je je nou op focussen? Ons advies is simpel: begin bij de traffic. Als je eenmaal genoeg bezoekers op je website hebt (als in: elke maand een redelijk stabiel bezoekersaantal), kun je je aandacht verleggen naar de conversies.
We zien helaas regelmatig ondernemers die zich verliezen in het finetunen van hun website of webshop (van de kleuren van buttons tot het A/B-testen van pay-offs), terwijl er simpelweg te weinig bezoekers komen. Conversieverbetering gaat vaak over kleine stapjes: van 2 naar 2,5 procent. Met 100 bezoekers is dat een halve klant extra, met 1000 bezoekers zijn het er al 5.
Hoe verhoog je het aantal bezoekers op je website?
Oké, meer traffic dus. Hoe pakken we dat aan? Simpel gesteld heb je twee mogelijkheden (allebei mag ook): betaalde traffic of gratis traffic. De laatste optie klinkt waarschijnlijk als de meest aantrekkelijke. En op de langere termijn heeft dit zeker ook de voorkeur. Maar, voor niks gaat de zon op (zeker in marketingland). Ook gratis websiteverkeer kost wat, namelijk tijd en tijd. Allereerst, omdat het jouw tijd kost om die gratis bezoekers te krijgen. En daarnaast omdat het doorgaans langer duurt voordat je de resultaten van je acties ziet.
Betaalde traffic
Wil je snel (veel) meer bezoekers op je website? Dan is adverteren het beste paard om op te wedden. Er zijn natuurlijk talloze manieren om dat te doen, maar met een klein budget zijn vooral SEA en social media de meest voor de hand liggende opties.
Search engine advertising (SEA)
Je kunt je bezoekersaantal op een eenvoudige manier verhogen door te adverteren in zoekmachines. Dit wordt ook wel search engine advertising (SEA) genoemd. Het principe is eenvoudig: je betaalt om bovenaan de zoekresultaten in bijvoorbeeld Google te worden getoond. Of beter: je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt. De tarieven kunnen variëren van een paar dubbeltjes tot een paar euro per klik.
Bij SEA denk je misschien vooral aan Google Ads (voorheen Adwords), maar vergeet ook Bing (van Microsoft) niet. De klikprijzen zijn daar doorgaans lager. En sinds kort biedt ook Facebook zoekadvertenties aan.
Google Ads uitbesteden?
De makkelijkste & snelste manier om bovenaan Google te staan? Dat is Google Adwords! Zelf doen? Welnee, dat is niet nodig. Daar hebben we de perfecte partner voor.
Social Media advertising
Ook adverteren in social media is een veel gekozen marketingmiddel bij kleine ondernemers. Je advertentie wordt dan getoond in de tijdlijn van potentiële geïnteresseerden in jouw product of dienst. De prijs per klik is hier doorgaans lager dan bij Google: zo krijg je meer bezoekers voor hetzelfde dagbudget.
Bedenk daarbij wel dat iemand die zoekt in Google of Bing op jouw dienst (bijvoorbeeld ‘rijles Haarlem’) misschien ook wel meer waard is voor jou (stel dat je een rijschool in Haarlem runt). Wat het beste werkt voor jouw bedrijf, is een kwestie van testen.
Adverteren op Facebook & Instagram
De meeste ondernemers kiezen hierbij voor Facebook, onder meer omdat je daarmee eenvoudig ook op Instagram kunt adverteren (Instagram is tenslotte ook van Facebook). Houd er rekening mee dat met de populariteit van een kanaal ook de klikprijzen vaak stijgen.
Adverteren op LinkedIn
Ook LinkedIn is een kanaal dat steeds vaker wordt gevonden door (met name B2B-)ondernemers. Voor bedrijven met wat duurdere producten en diensten is het een zeer interessante marketingkans. De klikprijzen kunnen er echter wel oplopen (al gauw een paar euro per klik), dus begin met een voorzichtige test.
Adverteren op YouTube
In dit rijtje mag YouTube natuurlijk niet ontbreken. Hoewel het onderdeel is van Google en je er ook op zoekwoorden kunt adverteren, is YouTube feitelijk een social media-kanaal. Je hebt er uiteraard wel een goede bedrijfsvideo voor nodig. Je beheert je videoadvertenties via Google Ads.
Adverteren op Twitter, Pinterest of Snapchat
Minder ‘mainstream’ voor kleine bedrijven is adverteren in Twitter, Pinterest of Snapchat. De concurrentie zal er lager zijn dan in Google of op Facebook. Maar is sommige gevallen gelden er minimum budgetten die veel ondernemers zullen afschrikken.
Gratis traffic
Hartstikke leuk allemaal, maar wat nou als je geen budget hebt om voor elke klik te betalen? Want reken maar eens mee. Stel, je hebt 5000 bezoekers per maand in je shop. Daarvan bestelt gemiddeld 2% (dus 100 man) voor gemiddeld 50 euro. Je omzet is dan 5000 euro per maand. Bij een klikprijs van 50 cent, kost die traffic je dus 2500 euro – de helft van je omzet.
Gelukkig zijn er ook manieren om voor meer websitebezoekers te zorgen, zonder die advertentiekosten. Dit noemen we ook wel ‘organisch verkeer’. Hieronder bespreken we de belangrijkste methodes.
Search engine optimization (SEO)
Als je een beautysalon in Rotterdam hebt, wil je vast graag gevonden worden in zoekmachines als iemand ‘beautysalon Rotterdam’ intikt. Om het concreter te maken: je wilt dat jouw website op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Om dat voor elkaar te krijgen, zul je moeten zorgen dat Google (of Bing) jouw website goed vindt. Dat is (in een notendop) SEO.
Laten we je meteen uit de droom helpen: Google is niet snel tevreden. Om goed te scoren met een specifieke pagina moet je teksten lang genoeg zijn, lekker lezen en de juiste zoekwoorden op de juiste plek bevatten. En dat dan voor elke zoekwoordcombinatie waarop je gevonden wilt worden. In het voorbeeld van de Rotterdamse beautysalon bijvoorbeeld ook ‘schoonheidssalon Rotterdam’, ‘massage Rotterdam’ en ‘beautysalon Vlaardingen’ (en ga zo maar door).
Daarnaast zijn er ook allerlei technische zaken waaraan je website moet voldoen, zoals de laadtijd van je website.
Meer lezen over SEO? Check ons blog ‘Kom ik dan ook boven in Google?’
Beter gevonden worden door linkbuilding
Naast je content (teksten en beelden) en de techniek van je website, is er nog een belangrijke factor voor zoekmachines: links naar jouw website. Vinden anderen je site goed genoeg om ernaar te linken? Dan is dat goed voor je reputatie (ook wel autoriteit). Websites met een hoge reputatie komen hoger in de zoekresultaten. Daarbij telt het aantal links naar jouw website, maar ook de reputatie van de website die naar de jouwe linkt.
Hoe kom je dan aan die links? Daar zul je achteraan moeten. Je kunt bijvoorbeeld gaan gastbloggen voor andere sites in ruil voor een link. Of je kune een linkbuilding bureau inschakelen, zij regelen dan tegen betaling links naar jouw website.
Organisch verkeer via social media
Ook via social media hoef je niet per se te adverteren om er traffic uit te halen. Je kunt ook gewoon berichten op je tijdlijn plaatsen, die linken naar jouw website. Dan is het wel handig als je wat volgers hebt natuurlijk. Maar als je echt goede posts plaatst, groeit dat aantal mettertijd vanzelf.
Reken jezelf niet te snel rijk. De meeste ondernemers hebben een paar honderd volgers. En de meeste social media-kanalen tonen niet elke post die je plaatst aan al je volgers. Pas als iemand jouw berichten liket of deelt, wordt het interessant. Zo komt je bericht niet alleen op de tijdlijn van je volgers, maar ook op die van de volgers van je volgers. Plaats dus niet lukraak de hele dag zinloze berichten, maar bedenk en maak iets waar mensen écht op zitten te wachten.
Waar zit je doelgroep?
We zien regelmatig bedrijven die actief zijn op alle sociale kanalen die ze maar kunnen bedenken. Zonde van je tijd! En in de beperking toont zich de meester (aldus Goethe). Kies een (of eventueel twee) kanalen die passen bij jouw doelgroep.
Nog meer gratis websitetraffic
Of je nou voor betaalde of gratis traffic gaat, zoals je ziet liggen je beste kansen bij Google en de bekende social media-kanalen. Maar dat zijn natuurlijk niet de enige kansen. Hieronder nog een lijstje met 14 extra ideeën!
- Meld je bedrijf aan bij ‘Google Mijn Bedrijf‘
- En ook bij een aantal overzichtspagina’s voor bedrijven, ook wel bedrijvengidsen (niet te veel, overdaad schaadt)
- Verstuur regelmatig een nieuwsbrief of commerciële mailing naar je klanten en leads
- Verzin een ‘lead magnet’: iets dat je gratis (of heel goedkoop) kunt weggeven, bijvoorbeeld een e-book of infographic (en vergeet niet je domeinnaam erop te zetten)
- Bezoek lokale netwerkbijeenkomsten en wijs mensen op je website (nee, een visitekaartje met je domeinnaam erop is zo ouderwets nog niet)
- Geef je producten of diensten weg (of voor weinig) aan invloedrijke bloggers of vloggers in jouw branche
- Beloon je huidige klanten voor het aandragen van nieuwe klanten
- Sluit je aan bij groepen over je branche op Facebook of LinkedIn en meng je actief (en positief) in discussies
- Leen jezelf uit als spreker op events over je vakgebied
- Zet je domeinnaam op je auto
- Ga op zoek naar relevante media (liefst online) om op te adverteren (maar vergelijk de tarieven goed met die van Google en Facebook)
- Sponsor een lokale sportclub
- Bedenk een goede kortingsactie (iedereen houdt van korting)
- Vraag tevreden klanten actief om reviews (bijvoorbeeld op Google of Facebook)
Goede website = meer traffic
Dit alles begint natuurlijk met een goede website. Zullen wij die voor je maken? We bouwen complete, professionele websites en webshops voor een vast, laag maandbedrag. En we zorgen dat-ie goed blijft werken.