nowweb.nl



Handige selecties

Alles voor je webshop

Social Media

Alle genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw

Hoeveel bezoekers heeft jouw website nodig?

hoeveel website bezoekers heeft je website nodig?

Klinkt dat als een een gekke vraag? Mooi, dan heb ik nu vast je aandacht! Meestal hebben blogs over dit onderwerp (websitebezoekers) titels als ‘Zo krijg je meer bezoekers op je website!’ of ‘Krijgt jouw website wel genoeg bezoekers?’ Maar hoeveel is ‘meer’ of ‘genoeg’ dan? Kortom, laten we het eens anders aanpakken.

In dit blog laat ik je stap voor stap zien hoe je op een eenvoudige manier zelf kunt berekenen:

  1. hoeveel bezoekers je nou eigenlijk nodig hebt, en
  2. wat dat je gaat kosten

We hebben ook een Excel-sheet gemaakt, zodat je zelf met de getallen kunt spelen. Ongeduldig?

Download nu gratis de Excel-sheet!

Hoeveel klanten heb je nodig?

Laten we beginnen met het eindpunt (altijd een goed idee): wat is het doel van je website? Voor veel ondernemers heeft dat op z’n minst deels met omzet te maken: nieuwe leads, nieuwe klanten of misschien zelfs wel de directe verkoop van producten. Voor jou ook? Mooi, dan is dit blog heel relevant voor je.

Als omzet het doel is, hoeveel omzet heb je dan nodig? Hoe meer hoe beter, uiteraard. Maar om het realistisch te houden: een modaal inkomen is 2769 euro bruto per maand (in 2019). Laten we dat afronden om 3000 euro (brutowinst, dus omzet minus inkoopprijs).

Volgende vraag: wat is de gemiddelde omzet per klant. Loopt die sterk uiteen? Maak dan meerdere berekeningen per product(groep) en tel ze bij elkaar op. Voor nu houden we het simpel: heb je een product of dienst van een tientje? Dan zul je aanzienlijk meer moeten verkopen dan wanneer je er 100 piek voor vraagt.

Hieronder 2 rekenvoorbeelden.

Hoeveel klanten heb je nodig? Rekenvoorbeeld 1 Rekenvoorbeeld 2
Gewenste brutowinst €3.000 €3.000
Gemiddelde brutowinst per verkoop €300 €30
Aantal benodigde verkopen 10 100

Simpel toch, tot zover? Tijd om ‘t iets complexer te maken.

Wat is je conversieratio?

Nu je weet hoeveel klanten je nodig hebt, kun je berekenen hoeveel websitebezoekers je nodig hebt. Daarvoor moeten we een nieuwe variabele introduceren: de conversieratio. Wat is dat? De taak van je website is in feite het converteren (omzetten) van bezoekers naar klanten. De conversieratio is het percentage van je bezoekers dat je weet om te zetten naar klanten. Bijvoorbeeld: haal je uit elke 100 bezoekers 1 klant, dan is je conversieratio 1%.

Hoe kom je aan dat getal? Probeer om te beginnen te achterhalen hoeveel bezoekers je website nu gemiddeld per maand heeft. Daarvoor kun je Google Analytics gebruiken*. Tel vervolgens hoeveel klant je gemiddeld per maand binnenhaalt (via je website). Dat weet je vast uit je hoofd (en anders vind je het als het goed is in je administratie).

*) Heb je een website bij Nowweb.nl? Dan hebben wij bij de lancering van je website Google Analytics voor je geactiveerd. Heb je nog geen toegang? Stuur ons dan even een mailtje.

Wat is je conversieratio? Rekenvoorbeeld 1 Rekenvoorbeeld 2
Gemiddeld aantal bezoekers 100 1.500
Gemiddelde aantal klanten 1 30
Conversieratio 1% 2%

Bezoekers, conversie, klanten

Dus, hoeveel bezoekers heb je nou nodig op je website? Dat kunnen we nu uitrekenen. Stel dat je weet dat 1 op de 100 bezoekers klant wordt (conversieratio: 1%). En je hebt 10 klanten per maand nodig. Dan heb je dus 1000 bezoekers nodig.

In een tabel ziet dat er zo uit:

Hoeveel bezoekers heb je nodig? Rekenvoorbeeld 1 Rekenvoorbeeld 2
Aantal benodigde verkopen 10 100
Conversieratio 1% 2%
Aantal benodigde bezoekers 1000 5000

Ik weet mijn conversieratio niet…

Kun je je conversieratio niet berekenen? Bijvoorbeeld omdat je geen inzage hebt in de statistieken van je websiteverkeer. Dan zul je hiervoor een aanname moeten doen. Google eens naar de gemiddelde conversieratio’s voor jouw branche. Ken je ondernemers met vergelijkbare business, vraag hen ernaar.

Reken jezelf niet rijk! In het algemeen kunnen we zeggen dat een conversieratio van 1% helemaal niet gek is. En 2% is zelfs behoorlijk goed, zeker in het begin. Zit je nog onder de 1%? Geen reden om depressief te worden, er zijn vaak nog allerlei verbeteringen mogelijk (stof voor een ander blog).

Wat is een conversie?

Houd er rekening mee dat de getallen erg uiteen kunnen lopen: de ene branche is de andere niet. En ook de prijs van je product of dienst en je concurrentie zijn factoren die meespelen. Bovendien maakt het nogal een verschil wat je als een conversie telt. Vraag je je bezoekers om een whitepaper te downloaden of om product van 1000 euro te kopen?

Baseer je je conversieratio op ‘kleine getallen’? Houd er dan rekening mee dat die cijfers misschien niet representatief zijn. Anders gezegd, dat je uit 10 bezoekers 1 klant weet te halen, betekent nog niet dat je uit 1000 bezoekers 100 klanten zult halen.

Tijd voor een recap

Je weet nu hoe je kunt berekenen:

  1. hoeveel klanten je nodig hebt,
  2. wat je conversieratio is, en
  3. hoeveel bezoekers je nodig hebt.

Tijd voor het tweede deel van dit blog: de kosten. Want ook in de wereld van websites (en marketing) gaat voor niets de zon op.

Reality check: websitebezoekers komen niet vanzelf

Helaas zien we nog regelmatig ondernemers die een website of webshop laten bouwen en dan achterover gaan leunen. ‘Laat die omzet nu maar komen!’ Sorry, laten we je meteen maar uit die droom helpen (don’t shoot the messenger): dat kun je wel vergeten! Als ‘t überhaupt ooit zo gewerkt heeft, dan zijn die tijden al lang voorbij.

Bezoekers vinden je website niet vanzelf. Als niemand je kent, gaat ook niemand de url van je website intypen. En Google gaat ook geen mensen naar jouw website sturen, zolang je daar niet keihard je best voor doet (leestip: ‘Wat is SEO?‘)

Hoe kom je aan websitebezoekers?

Het verhogen van je bezoekersaantallen (ook wel websiteverkeer of traffic) doe je door middel van marketing. Dat is natuurlijk een heel vakgebied, dat we niet in een paar alinea’s kunnen uitleggen. Maar laten we de bezoekerskwestie zo samenvatten: er zijn 2 manier om aan bezoekers te komen.

  1. Gratis traffic
  2. Betaalde traffic

Gratis bezoekers? Dat klinkt interessant! Maar… dat iets gratis is, betekent nog niet dat het niks kost. Gratis traffic kost je namelijk tijd. Heel veel tijd. Tijd om goede teksten te schrijven, tijd om je in SEO te verdiepen, tijd om je social media-kanalen bij te houden, enzovoorts. Bovendien duurt het vaak wel even (maanden, zo niet jaren) voordat Google jouw website echt interessant genoeg vindt om hoog in de resultaten te tonen.

Heb je geen zeeën van tijd of niet zoveel geduld? Dan zul je moeten betalen voor je bezoekers: adverteren dus. Daar zijn talloze mogelijkheden voor, denk aan Google Ads (voorheen: Adwords), Facebook of LinkedIn. Meestal betaal je deze media een klein bedrag per bezoekers die ze naar je website sturen, dat noemen we cost-per-click (CPC).

Leestip: Zo krijg je meer bezoekers op je website.

Wat kost traffic?

De prijzen voor een klik lopen nogal uiteen. Voor een van onze display campagnes via Google (dat zijn banners op andere websites) betalen we maar 6 cent per klik, maar voor een andere campagne (ook display, andere doelgroep) is de klikprijs al 15 cent. Kijken we naar onze search campagnes (op zoekwoorden dus), dan hebben we ‘t ineens over prijzen van 2 of 3 euro per klik. De tarieven van Facebook zitten hier doorgaans tussenin.

Laten we voor ons rekenvoorbeeld uitgaan van 50 cent.

Wat kosten bezoekers? Rekenvoorbeeld 1 Rekenvoorbeeld 2
Aantal benodigde bezoekers 1000 5000
Klikprijs (CPC) €0,50 €0,50
Advertentiekosten €500 €2500

Zoals je ziet gaat, het al gauw om serieuze bedragen.

Ondernemen is investeren

De kosten van adverteren zijn voor veel ondernemers reden om er niet aan te beginnen. Begrijpelijk, maar zorg dat je dan wel een alternatief plan hebt voor meer bezoekers op je website. Want, we vallen in de herhaling: bezoekers komen niet vanzelf.

Tot slot, laten we nog even naar de inkomsten kijken, want we zijn nog één ding vergeten: we moeten de advertentiekosten nog verrekenen. In onze rekenvoorbeelden ziet dat er dan zo uit.

Wat houd je over? Rekenvoorbeeld 1 Rekenvoorbeeld 2
Gewenste brutowinst €3.000 €3.000
Advertentiekosten €500 €2500
Resultaat €2500 €500

Wil je meer overhouden? Dan heb je meer klanten en dus meer bezoekers nodig. Hoeveel? Dat kun je nu zelf uitrekenen.

Download de gratis Excel-sheet!