nowweb.nl

7 redenen waarom een kwalitatief goede website jouw SEO positie verhoogt

waarom een kwalitatief goede website jouw SEO posities verhoogt

De zoekmachine van Google houdt van kwalitatief goede websites die naast snelheid ook een strakke gebruikerservaring leveren. Een website is het 21e-eeuwse equivalent van een 20e-eeuwse etalage. Bezoekers werpen een snelle blik en weten binnen de kortste keren of ze blijven hangen. Lees verder als je geïnteresseerd bent in het verbeteren van jouw website(s). We hebben 7 redenen waarom een kwalitatieve website je SEO-positie verhoogt voor je op een rijtje gezet. Zak lekker weg in je bureaustoel (of behoud een ergonomische positie) en pak er wat lekkers of gezonds bij – of allebei.

Google is kieskeurig

We weten allemaal dat Google niet de makkelijkste is, maar het is wel de heer en meester onder zoekmachines. Het Google-algoritme is voortdurend in beweging is en er zijn tientallen (misschien wel honderden) factoren die jouw SEO-positie bepalen. Hoe draagt een kwalitatief goede website daaraan bij? Daar gaan we hieronder dieper op in…

Het bezoekersgedrag is voor Google een indicatie hoe goed jouw website presteert. Hoe meer bezoekers binnen een fractie van een seconde je website verlaten, hoe harder je website daarop wordt afgerekend. Voor Google is dat een signaal dat jouw website niet voldoet aan de eisen van de bezoeker.

Elke website is anders. Neem bijvoorbeeld een commerciële website zoals een webshop. Een ‘terugklik’ weegt daar minder zwaar dan bij een informele website, omdat consumenten nu eenmaal graag vergelijken voordat ze een aankoop doen. Dat wordt allemaal in ogenschouw genomen door het slimme algoritme van de zoekmachinegigant.

Bezoekersgedrag is belangrijk

SEO positie AB testenDe manier waarop bezoekers zich gedragen, is cruciaal voor website-eigenaren. Het draagt bij aan de ranking-factor en deze is niet in beton gegoten. Wat bedoelen we daarmee? Google is van mening dat zoekende/vergelijkende internetgebruikers de beste beoordelaars zijn van relevantie.

Tegenwoordig is er zoveel informatie beschikbaar en vrijwel alles is on-demand. Precies om die reden is informatie tegenwoordig in overvloed aanwezig en zit je binnen een fractie van een seconde op een andere website. We vergelijken graag en betalen het liefst zo min mogelijk voor een product of dienst.

Het is belangrijk om gebruikersdata te analyseren om er je voordeel mee te doen. Als je weet hoe gebruikers zich gedragen op je website kun je de juiste aanpassingen maken. Voordat je iets permanent implementeert kun je een A/B test draaien. Dat is een test die twee of meerdere varianten test. Denk bijvoorbeeld aan een ander lettertype of een andere boodschap op de mainpage.

Snelle websites zijn superieur

Altijd jammer als de bits en bytes vliegensvlug (met 1000 mbps) door je glasvezelkabel worden gejaagd en je beland op een langzame website. Niemand houdt van trage websites. Websites die snel laden, dat wil zeggen binnen een halve seconde, hebben een streepje voor bij Google. Het is dus zaak om spaarzaam om te gaan met je bandbreedte.

De snelheid is één van de factoren die je Google-ranking beïnvloed ten einde bezoekers tevreden te houden. Er zijn legio aan tools beschikbaar waarmee je de snelheid van je website kunt verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan plug-ins die je afbeeldingen comprimeren met minimaal kwaliteitsverlies. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je website SEO-vriendelijk is. Haal het onderste uit de kan en schakel de hulp in van een ervaren team aan SEO-experts zoals Ranking Masters.

Een goede gebruikerservaring maakt het verschil

seo positie content is kingDe user interface (UI) van een website is ‘make or break‘. Een aantrekkelijke lay-out en passende kleuren in combinatie met juist geplaatste knoppen en menu’s zijn uitnodigend en behouden de aandacht van de bezoeker. Eén van de gevolgen van een goede UI is een lager bounce percentage en uiteindelijk een betere SEO-positie.

De ‘tijdsduur op pagina’ weegt ook mee. Hoe langer bezoekers blijven surfen op je website, hoe leuker Google dat vindt en hoe hoger je metaforische Google rapportcijfer. Hier hebben we geen one-size-fits-all aanpak voor. Probeer nieuwe dingen op je website en onthoud: content is King!

Eerder noemden we plug-ins en hoewel het waar is dat een goede plug-in het verschil kan maken, is het ook weer niet de bedoeling om voor alles een plug-in te gebruiken. Maak goed onderscheid en schakel onnodige plug-ins uit. Hoe meer van dit soort vernuftige tools je aan hebt staan, hoe groter de kans dat ze in conflict met elkaar raken. 

Een groene toekomst

In vrijwel elke sector wordt duurzaamheid alsmaar belangrijker. Je denkt bij websites niet meteen aan vervuiling, maar achter de schermen van veel websites zijn er ongekend veel processen in gang die niet altijd even groen zijn. Zeker vandaag de dag is er steeds meer bewustzijn voor de toekomst en de manier waarop we handelen, dus alle beetjes helpen. Wat kun je doen om je website duurzamer te maken?

We maken weer een koppeling naar snelheid, want snelle websites, je zou het niet verwachten, verbruiken minder energie tijdens het ‘crawlen’ van de website. Google maakt gebruik van zijn beroemde spiders om door het ‘web’ te navigeren op zoek naar nieuwe pagina’s. Hoe sneller dit gebeurt, hoe minder energie er wordt gebruikt.

Veiligheid staat voorop

nowweb.nl-explainer-wat-is-ssl-certificaat-httpsBedenk eens hoe goed het is voor je gemoedsrust als je zo’n oud vertrouwd slotje ziet in de linkerbovenhoek naast de titel van de website. ‘De boel zit hier goed op slot’ denk je dan ‘geen hacker die hier met mijn gegevens aan de haal gaat’. Een versleutelde SSL/https-verbinding is tegenwoordig de standaard en dat vinden zoekmachines ook. Zo indexeert Google pagina’s zonder een dergelijke beveiliging niet eens meer.

Het is voor jou als website beheerder ook een stuk veiliger om een versleutelde verbinding te hebben, zeker als consumenten betalingen verrichten op de website. Veel hostingbedrijven leveren vandaag de dag voor een spotprijs per maand een SSL of HTTPS- verbinding. De installatie is ook zo gepiept.

SEO-expertise is macht

SEO-optimalisatie is een doorlopend proces waar je eigenlijk nooit klaar mee bent. Er is altijd wel iets wat je kunt verbeteren om hoger in de zoekresultaten te komen. Met een kwalitatieve aanpak kun je gegarandeerd meer verkeer verwachten.

SEO is de beste marketingmethode om op de lange termijn goed te scoren. Het doel is niet om met één pagina veel verkeer te genereren, maar met meerdere top pagina’s. Steeds meer ondernemers kiezen voor online en daar hoort een kwalitatieve website bij die je SEO-positie verhoogt. Als je zelf nog niet all-round bent, kun je er ook voor kiezen om je SEO uit te besteden.

Over de auteur

Sjors Goemans is de eigenaar van Ranking Masters. Het #1 SEO bureau van de Benelux. Hij helpt ondernemers en bedrijven om hun website op relevante zoekwoorden hoger te laten scoren in Google om daarmee hun online vindbaarheid te verbeteren.

 

Wil je ook een kwalitatief goede website?

De code van onze websites en webshops is al geoptimaliseerd voor een goede SEO-positie. We installeren standaard Google Analytics voor je, evenals een SSL-certificaat (https). En onze servers zijn supersnel en nog duurzaam ook. Dus, waar wacht je nog op?

 

Vraag een GRATIS demo-website aan!

Nieuwsgierig wat we voor je kunnen doen?
We laten het je graag gewoon zien!

Vraag nu een demo-website aan voor jouw bedrijf.
Gewoon gratis en vrijblijvend.

We sturen je een e-mail met meer informatie.