nowweb.nl

7 Tips voor de website van jouw beautyalon of kapperszaak

Of je nou een grote beauty salon in het centrum van een grote stad runt of een kleine salon aan huis, je kunt natuurlijk niet zonder een website. En dan bedoel ik: een goede, snelle en complete website, die ook op mobiele apparaten goed werkt én goed gevonden wordt in zoekmachines. Zo’n website heeft natuurlijk elk bedrijf nodig, maar elke branche heeft zijn eigen vereisten voor een goede website. Zo ook de beautybranche, denk aan schoonheids- en massagesalons, en maar ook aan kapperszaken en thuiskappers. Wat heeft jouw beautywebsite nodig om jouw bedrijf gezond te houden (of te maken) en te laten groeien?

Wij zijn ervan overtuigd dat je website de kern is van je marketing, want vrijwel al je andere marketingactiviteiten (van het geven van je visitekaartje tot een post of advertentie op Facebook) leiden naar je website. Daar besluiten potentiële klanten of ze klant worden.

Wat heeft jouw beautywebsite nodig? Hieronder bespreken we 4 pagina’s die onmisbaar zijn en nog eens 3 die we je gewoon adviseren.

Tips voor je homepage

Spreekt voor zich natuurlijk, elke website heeft er eentje. De belangrijke pagina van je website, omdat hier de meeste bezoekers zullen binnenkomen. Maar wat zet je op je homepage? En wat niet? Bezoekers die op je website binnenkomen besluiten binnen een paar seconden of ze blijven of wegklikken. Dus maak een goede eerste indruk.

  • Fotografie: kies voor sfeervolle, aansprekende fotografie. Bij voorkeur foto’s met (blije) mensen erop. Gelukkig zijn die niet moeilijk te vinden in de beautybranche. Misschien heb je zelf foto’s laten maken van je salon of van jouw en je team – perfect natuurlijk. Werk je met een bepaald beautyproduct? Vaak heeft de leverancier mooie foto’s beschikbaar, die je mag meestal gebruiken (vermijd de productbeelden en ga voor de sfeerbeelden met mensen). En er zijn zeker ook prima stockbeelden te vinden!
  • Teksten: schrijf korte en duidelijke teksten. Zorg dat je bezoekers snel kunnen zien wat je te bieden hebt, benoem bijvoorbeeld de diensten die je aanbiedt. Wat zijn jouw UPS’s (wat maakt jouw bedrijf speciaal)? En maak het persoonlijk: stel jezelf (en je team, als dat er is) voor. Tot slot, vergeet je adres, contactgegevens en openingstijden niet.
  • SEO: denk ook aan Google. Zorg dat je belangrijkste zoekwoorden op je homepage staan, liefst in een van de koppen. Wat zijn die zoekwoorden? Denk hierbij aan je diensten en je bedrijfsnaam, maar ook aan je eigen naam (veel mensen kennen jou, maar niet per se ook je bedrijf). En benoem ook de plaatsen en steden waarin je actief bent, vaak googlen mensen immers op een dienst in combinatie met een plaatsnaam.
  • Call-to-action: wil je dat je bezoekers doen, welke actie moeten ze ondernemen op je website? Vertel het ze! Bijvoorbeeld: bel voor een afspraak, boek nu online of ga naar de webshop. Liefst natuurlijk in een opvallende button. Heb je een actie of aanbieding? Die verdient natuurlijk ook een plek je op de homepage.
  • Navigatie: hoe je website (en zeker ook je homepage) werkt, moet meteen duidelijk zijn. Als je bezoekers direct, intuïtief begrijpen hoe je website werkt, is de kans dat ze wegklikken veel kleiner. Wil je een originele, verrassende website? Leuk, maar wees daar voorzichtig mee, mensen verwachten (onbewust) dat bepaalde element op een bepaalde plek staan. Zo ‘hoort’ je logo linksboven, het menu bovenin en verwachten ze bovenaan in het midden een button waarop ze kunnen klikken. Wijkt jouw website teveel af, dan gaan veel mensen meteen weer weg.

Producten- of dienstenpagina’s

Rachel van Beauties by Rachel biedt bijvoorbeeld ook workshops aan.

Welke diensten biedt je aan? En verkoop je daarnaast ook producten (online of in de salon)? Vertel het op je website. Als potentiële klanten je eerst moeten bellen of mailen om te ontdekken wat je wel en niet voor ze kunt doen, ben je de helft al kwijt. Zeker in de beautybranche zijn er veel verschillende diensten en elke salon biedt weer net even wat anders aan. Doe je alleen schoonheidsbehandelingen of bijvoorbeeld ook manicures of pedicures?

Ook voor de SEO van je website is deze informatie belangrijk. Je zult niet gevonden worden op “wimperextension Amsterdam” in Google als je nergens een pagina op je website hebt gemaakt waar die zoekwoorden in voorkomen.

De Over mij- of Over ons-pagina

Zo stelt Vera van V-Cosmetics in Rotterdam haar team bijvoorbeeld voor.

Houd je er niet van om in de spotlights te staan of om over jezelf te vertellen? Jammer dan! Je hebt voor een vak gekozen waarin jouw persoonlijkheid erg belangrijk is. Dus je zult er toch aan moeten geloven. Als ik naar de supermarkt ga, maakt het me weinig uit wie daar werken en wat die mensen in hun vrije tijd doen. Maar als het om persoonlijke verzorging gaat, vind ik dat wel degelijk belangrijk: dan wil ik graag weten wie er aan mijn haar of gezicht gaat zitten of de knopen uit mijn rug gaat masseren.

Dus stel je voor aan je klanten. Vertel over jezelf: welke opleidingen heb je gedaan, wat is je specialisme, waarom heb je voor dit vak gekozen en waarom doe je je werk elke dag met plezier? Heb je een team? Stel dan iedereen even voor. En vergeet de foto’s niet!

De contactpagina

Als je wilt dat klanten contact met je opnemen, is een contactpagina wel zo handig. Natuurlijk is het belangrijk dat je contactgegevens niet alleen op deze pagina te vinden zijn, maar het blijft een onmisbare pagina op je website. Ook handig, je kunt er op allerlei plekken in je website naar linken. Vertel je bijvoorbeeld over een van je diensten en dat lezers contact kunnen opnemen als ze vragen hebben, link dan ook even naar de contactpagina (zoals ik hier nu doe).

Welke informatie kan er op je contactpagina:

  • Het adres van je salon
  • Liefst met een Google-kaartje erbij, zodat mensen meteen de route kunnen opzoeken
  • Je telefoonnummer
  • Je mailadres
  • De openingstijden
  • Een formulier waarmee bezoekers eenvoudig een vraag kunnen stellen
  • Eventueel informatie over de bereikbaarheid: waar kan men parkeren, welke bussen stoppen er in de buurt?
  • Links naar de social media-pagina’s van je salon

Zoek je nog een plekje voor je KvK-nummer en BTW-nummer? Zet je op je contactpagina.

Nog 3 handige pagina’s voor de website van je beauty salon

De 4 pagina’s die we hierboven hebben besproken, zijn wat ons betreft echt onmisbaar. De volgende 3 pagina’s zijn dat misschien niet, maar nuttig zijn ze zeker. Ons advies: gewoon doen!

Tarievenpagina

Zet je tarieven in mooi vormgegeven blokken voor een beter overzicht.

We merken vaak dat ondernemers huiverig zijn om hun tarieven op hun website te zetten. En zeker als je voor elke klant maatwerk levert, wil je liever dat iemand een offerte aanvraagt, zodat je een prijs-op-maat kunt berekenen. Maar in de beautywereld is dat anders. Je klanten willen jouw tarieven met die van je concurrenten kunnen vergelijken. Als je jouw tarieven niet vermeldt, dan wordt meestal gewoon niet meegenomen. Een gemiste kans dus. Weet je dat jouw tarieven hoger liggen? Leg dan uit waarom dat zo is. Misschien doe je er ook meer voor, gebruik je betere producten en lever je gewoon hogere kwaliteit.

Wil je geen aparte tarievenpagina? Je kunt je prijzen ook op je dienstenpagina’s vermelden.

Testimonials of reviews

Of iemand wel of niet klant bij je wordt, is vaak een kwestie van vertrouwen. Met quotes, reviews of testimonials van je klanten kun je nieuwe bezoekers van je website dat vertrouwen geven. Vraag een aantal klanten, van wie je weet dat ze positief zijn, om korte te vertellen waarom ze naar jouw salon komen. Mag je er ook een foto bij plaatsen? Nog beter!

Je kunt deze teksten ook (alleen) op je homepage plaatsen.

Online boeken

Haarsalon Frizz in Arnhem geeft de online-boeken-button (naar Treatwell) een prominente plek op de website.

Natuurlijk moet je ook bereikbaar zijn, telefonisch en via e-mail, om afspraken met klanten in te plannen, maar de behoefte van mensen om alles online te kunnen regelen wordt steeds groter. Ook het boeken van een afspraak in jouw salon doen steeds meer mensen liever online, gewoon op een moment dat het hen goed uitkomt (als ze ’s avonds op de bank zitten te Netflixen bijvoorbeeld).

Een tool of webformulier om afspraken mee te boeken op je website is dus geen overbodige luxe. Er zijn diverse tools beschikbaar die je makkelijk in je website kunt tonen, denk bijvoorbeeld aan Treatwell.

Heb je wel een aan een webshop gedacht?

Als je een beauty-, massage- of kapsalon hebt, dan werk je waarschijnlijk met producten van een aantal merken, die je goed kent en die jij goed vindt. En je klanten doorgaans ook. Maak het je vaste klanten nog makkelijker met een webshop. Zo kunnen ze jouw producten direct vanuit huis bestellen en thuis laten bezorgen. Of ophalen in de salon! En als ze daar toch zijn… precies! Zo verhoog je je omzet op twee manieren.

Laat ons je beauty website maken

Heb je al een website of webshop voor jouw salon? En ben je daar tevreden mee? Of kan het beter? Laat ons een Gratis Demo-website voor je maken en ontdek het verschil. Vera van V-Cosmetics, Rachel van Beauties by Rachel en Michiel van Haarsalon Frizz gingen je bijvoorbeeld al voor.

Neem contact op Vraag nu een Gratis Website Demo aan